נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בואו נדבר על הקבצות. מרבית המורים נוטים לחלק את התלמידים לקבוצות למידה במתמטיקה כבר בכיתה ח' על פי היכולת שהפגינו עד כה. זה ההרגל, והוא כמובן לגיטימי ואפשרי. אבל הנה רעיון נועז: מה אם נמשיך ללמד בכיתה הטרוגנית גם בכתה ח'? בבית הספר שלנו נעשה פיילוט בשתי כיתות, בהן עם סיום כיתה ז' התלמידים לא נחלקו להקבצות, אלא המשיכו לכיתה ח' כיחידה אחת בלימודי המתמטיקה. המטרה הייתה ברורה: להביא את הילדים לעשייה מיטבית במתמטיקה. מדוע עלה הרעיון דווקא עכשיו?
חישבו עליהם, על התלמידים שרק בשנה שעברה עברו לחטיבת הביניים, לכיתה ז': האווירה שונה, הדרישות אחרות, החברים חדשים, בית הספר חדש, אפילו מיקום השירותים וחדר המורים. כאילו התהליך הזה לא מבלבל דיו בשנה רגילה, תלמידי כיתות ז' של שנת תשפ"א עברו אותו על רקע שנת קורונה: עיקר הלמידה נעשתה מרחוק, עם התמודדות אישית לא פשוטה והצורך לנהל את הלמידה של עצמך, במסגרת משתנה חדשות לבקרים.
למידה זו שנכפתה על התלמידים גרמה אפילו לתלמידים מאוד חזקים לרחף ולהתנתק, ללא המעטפת האוספת הקרויה כיתה. מורים רבים דיווחו כי כאשר חזרו ללמידה פנים אל פנים בבתי הספר לקראת סוף השנה, הם חשו במיוחד בקרב תלמידי כיתות ז' כאילו מדובר ב-1 בספטמבר, אלא שהכל כמו נדחס בהילוך מהיר לקראת סוף השנה, ובאופן כזה שאינו מאפשר לבנות יסודות איתנים שלהם התלמידים זקוקים עם הגיעם לכיתה ח'.
למעשה, בוגרי כיתות ז' של שנת תשפ"א לא עברו כלל תהליך קליטה בחטיבת הביניים בצורה מסודרת. והנה, הסתיימה השנה ועליהם לעלות לכיתה ח' ולהיות מחולקים להקבצות בתחום דעת משמעותי להם - מתמטיקה. חלוקה זו, בהינתן השנה המשובשת שעברה עלינו ועליהם, יוצרת קושי רב.
בבואנו לחלק להקבצות, אנו לוקחים בחשבון יכולות תפקודיות של כל תלמידה ותלמיד, כושר ניהול עצמי ולקיחת אחריות, וכן יכולות שבאות לידי ביטוי בציונים, במבחנים ובהגשת עבודות. בשנה כזו הרבה מן הפרמטרים הללו התפספסו, והתפתחות התלמידים לא מיצתה את הפוטנציאל שבה. התלמידים לא התקדמו כפי שאמורים היו להתקדם – קוגניטיבית, רגשית וחברתית. לכן, בחלוקה לקבוצות על בסיס שנת לימודים כמו זו של שנת הקורונה בתשפ"א, עלולים לפספס תלמידים שראוי למקם אותם בקבוצות חזקות יותר, אילו רק היה ניתן להם עוד זמן לבשלות והתארגנות. זמן כזה ניתן להשיג אם ממשיכים עוד שנה בכיתה הטרוגנית.
אם אתם חוששים, עצרו רגע וחישבו על תכני הלימוד בכיתה ח', הרי הם עדיין מאפשרים הוראה בכיתה הטרוגנית, עדיין אפשר להנגיש את מרבית החומרים וליצור התאמה למגוון רחב של תלמידים בכיתה במחיר שאפשר להכיל: למשל, נושא היחס ניתן להמחשה והנגשה למגוון רמות בכיתה, כך גם נושא הפונקציה הקווית. נושא פתרון משוואות שנלמד שוב כמעט מתחילתו והתלמידים הרבה יותר בשלים לקליטתו. ראוי לציין כי לצוות ההדרכה יש מקום משמעותי בהכוונה נכונה את צוותי ההוראה המלמדים מתמטיקה בכיתה הטרוגנית בכיתות ז'-ח'.
מניסיוננו בהוראה בשתי כיתות כיתה ח' הטרוגנית בה לימדו מורים שונים, נוצרה אווירה כיתתית נעימה יותר, המאפשרת לחוות למידה נטולת לחץ ועם שיח פורה. הלמידה אפשרה לכל מגוון התלמידים – כולל החזקים - קרקע פורייה ונוחה להתקדם, להתפתח, לנסות ולהעז. גם בקרב התלמידים החזקים מתעורר מכלול של רגשות כמו תחרותיות, פחד מכישלון ורצון לעמוד בציפיות. במקרה זה, דווקא האווירה הנינוחה יותר וקצת פחות הישגית, אפשרה להם לצמוח, ללמוד באופן יותר רגוע ולהגיע לכיתה ט' חזקים ובשלים יותר מנטלית ותפקודית.
ילד שרוצה ללמוד מתמטיקה ברמה גבוהה של 4-5 יח"ל צריך מוטיבציה, חוסן מנטלי, תחושת מסוגלות, התמודדות עם לחץ, חלוקת זמנים ויכולת התמודדות עם כישלון. הדברים האלה יכולים להיבנות דווקא בשנתיים האלה של כיתות ז'-ח', כשהתכנים עוד מאפשרים זאת ואין את לחץ הבגרויות. מתן מענה למגוון התלמידים בכיתה ההטרוגנית מאפשר ליותר תלמידים להיחשף לתכנים ברמת העמקה ומורכבות גבוהות יותר.
יש להדגיש: בחירת הוראה הטרוגנית בכיתה ח' דורשת הפעלת שיקול דעת וקבלת החלטה אישית מושכלת, כמה מהשאלות שיכולות לסייע בהחלטה: מה מבנה הכיתה ומה מתאים לכיתה בשלב הזה, מהו הניסיון שלך כמורה, בהוראה בכיתה הטרוגנית בעבר, מה המחשבות ושיקולי הדעת המקצועיים, מה תחושת הבטן שלך אומרת ביחס להוראה בכיתה ח' הטרוגנית, למה את המורה זקוקה כדי שזה יצליח?
לסיכום, אל תחליטו באופן אוטומטי על חלוקה להקבצות בכיתה ח', על אחת כמה וכמה אחרי שנת הקורונה שעברה עלינו ועל התלמידים, בה ההוראה במיוחד בכיתה ז' הייתה רחוקה מאופטימלית. בהינתן שקיבלתם החלטה ללמד בכיתה ח' הטרוגנית, בהחלט יש מקום להאמין ביכולת של התלמידים כדי לאפשר לכולם צמיחה והתפתחות של הרגלי למידה לצד למידת התכנים. חוויות הצלחה חיוביות שנעניק לתלמידנו עכשיו, יובילו להישגים מתמטיים טובים בהמשך. אולי עוד תופתעו לגלות שגם לכם כמורים זה היה מאתגר, מרענן ומעניין, ולא רק לתקופה זו.