שלום אחמד, מאיה ואריאל. ניקח 10 שנים קדימה, כשנבוא לדבר איתכם שוב את מי נפגוש, מה תעשו בחיים?
אחמד: "אני רוצה ללמוד רפואה, להיות מנתח פלסטי".
מאיה: "גם אני רוצה להיות משהו ברפואה ולסיים עוד 10 שנים. אני נוטה לכירורגיה".
אריאל: "החלום שלי הוא להמציא מטוס ולהקים חברת מטוסי קרב".
עכשיו נחזור למציאות. עברתם שנה מורכבת מאוד. איך היא הייתה?
מאיה: "מזעזע. היה קשה מבחינה לימודית וחברתית, היה נורא מאתגר. הכי אותגרתי עם הצורך למצוא את המוטיבציה, הרצון והכוח לקום".
לפרקים נוספים של ריסטארט:
אתם נחשבים תלמידים מצטיינים. לא יכולתם למצוא את המוטיבציה במהלך השנה?
אריאל: "בבית יש מלא משחקים, אתה פותח את המקרר, אוכל, עוד חמש דקות. בבית הספר אין לך את הדברים האלה, אין לך משהו אחר לעשות".
אחמד: "מבחינתי הזום יותר טוב. יותר נוח. כי בבית אני יכול לעשות תוך כדי עוד דברים. לאכול, לשחק במחשב. זה היה יכול להמשיך מבחינתי, הממוצע שלי עלה".
כשמסכמים את השנה, אתם בפער גדול מול מה שהייתם אמורים ללמוד? איך נראה הקיץ?
מאיה: "לומדים".
אריאל: "אני חושב שיש צד טוב לשנה הזאת. מי שהצליח בשנה הזאת - יצליח בכל מקום. כי באמת היה צריך הרבה מוטיבציה, אחריות ורצון להצליח. מי שהשקיע והשיג את הדבר הזה, זה ימשיך לכל החיים שלו. אעיד על עצמי שגיליתי מוטיבציה מטורפת, לעשות דברים, לחקור. לעשות הרבה יותר מהיכולות שחשבתי שיש לי".
מאיה: "אני גם הצלחתי השנה, היה לי ממוצע נורא גבוה, אבל כשסיימתי את השנה לא הרגשתי שהצלחתי. הביטחון העצמי שלי צנח. ההישגים טובים, אבל בסופו של יום אתה אומר או שהתאמצתי יותר מדי או שאיבדתי עניין. התקבלתי יחסית להרבה תוכניות השנה ואני עושה פסיכומטרי בקיץ, ומשום מה אני מהססת ברמות. היית שואל אותי בתחילת השנה איך ילך לי בפסיכומטרי, הייתי אומרת לך מצוין בלי למצמץ. אבל השנה הבנתי כמה מהר הכל יכול להתפספס וכמה מהר אפשר לקחת הכל. אתה שומע על דברים נוראיים, עובר מטראומה אחת לשנייה. אתה לא יוצא מהבית חודשיים ואז כשהכל מתחיל לחזור לשגרה חברים שלנו משגרים עלינו רקטות וקסאמים. אתה מבין כמה קל לאבד את השגרה הזאת וכמה היא עושה לך טוב".
אם הייתם יכולים לקחת את כל הכסף של מערכת החינוך ולשים אותו על הפער שהכי כואב לכם – הלימודי, החברתי-רגשי או שמערכת החינוך תתאים את עצמה למאה ה-21, איפה הייתם בוחרים?
מאיה: "אני חושבת שרגשי. זה נורא ברור בעיניי. כשלאנשים לא טוב בפנים, גם לא טוב להם כלפי חוץ. אני ראיתי את היומיים של הפעילויות שגיבשו לנו את הכיתה מול שלושת הימים שהביאו אותנו להשלים פערים במתמטיקה, והיומיים היו הרבה יותר מועילים".
אריאל: "אני חושב שהמערכת שלנו צריכה להתקדם. נותנים לך חומר, המורים צריכים להספיק חומר בשנה ותלמידים צריכים לשנן אותו. אני לא חושב שזה כבר כזה חשוב איפה שאנחנו היום. הקטע הזה שלא נותנים למורים את היד החופשית לעשות מה שהם רואים לנכון, זה לא טוב".
אחמד: "הייתי ממליץ לשנות את שיטת הלימודים. שתהיה מתקדמת יותר, לא ללמוד בשיטות שסבא שלי למד בהן".
אתם מרוצים מהעולם שאנחנו משאירים לכם?
אחמד: "מבחינתי כל עוד לא משנים, העולם יישאר אותו דבר".
אז תשנו את זה.
אחמד: "אפשר לנסות".
מראיין: אלי הורביץ | הפקה: עדי בר צבי ורביד יראון דר
כל הפרקים של ריסטארט זמינים באפליקציות Apple ו-spotify. להאזנה