נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
נתחיל בסקר קצר: למה את/ה מתכוונ/ת לקרוא את הכתבה הזו?
אם בשלב הזה יש לך חיוך קטן על השפתיים, אז המטרה שלנו הושגה ואפשר להתחיל לקרוא את הכתבה.
ההומור יכול לסייע לקדם מטרות לימודיות על ידי העברת מסרים שייזכרו טוב יותר, הוא מעודד להשתתפות פעילה מאחר שתמיד קל ומהנה יותר להשתתף כאשר האווירה טובה ומחויכת. ההומור מעודד הקשבה, ויכול אפילו לשפר את ההבנה.
ההומור מסייע לקדם גיבוש חברתי ביצירת אווירה נעימה, אווירה עם "עניבה משוחררת"; הוא מסייע בפירוק התנגדויות ומפיג מבוכה. בימים שאחרי קורונה ומלחמה, אפשר להשתמש בהומור ככלי מצוין להפגה ולשחרור מתחים ופחדים.
ההומור מדבק: למעשה, מלבד פיהוק (וקורונה), הצחוק הוא אחת הפעולות המדבקות ביותר, מספיק שנראה מישהו צוחק מכל הלב, גם אם אנו לא מכירים אותו או יודעים מדוע הוא צוחק, וגם על השפתיים שלנו יבצבץ חיוך. כך גם בכיתה, מספיק שאנחנו או אחד מהתלמידים יתגלגל מצחוק והשאר כבר ידבקו.
ההומור סובייקטיבי: כל אחד צוחק מדברים אחרים, וחשוב מצד אחד להימנע משיפוטיות ומצד שני לשמור על גבולות שמתאימים לנו. למשל איש שמחליק על קליפת בננה:
או להיפך – בננה שמחליקה על איש:
יש כאלה שיראו ויצחקו, ויש כאלה שמיד ירוצו להגיש עזרה ולא יבינו מה מצחיק בזה.
ההומור נמצא בכל מקום: רק צריך לשים לב אליו. זה יכול להיות בשלוק גדול מידי של משקה קר שלקחנו ושכעת "גורם למוח לקפוא"; בצמיג שאנו מנסים לפתוח את הברגים שלו בעקבות פנצ'ר והם לא נפתחים ומשם זה רק מסתבך. גם בכיתה זה רק עניין של תשומת לב וגישה, קרניים מצחיקות ששם לעצמו תלמיד באמצעות ה-snap camera בזום, הודעה בצ'ט של "בוק רטוב" (במקום בוקר טוב) או תלמיד שהגיע עם המערכת של יום המחרת.
גם פאנצ'ר יכול להיות פאנץ'
ההומור דורש עבודה: הומור הוא כמו שריר שאפשר וצריך לאמן. הוא מרכיב במערך השיעור שצריך לתכנן ולבנות, זה דורש זמן ומחשבה, אך אפשרי תמיד. כמו כל מיומנות, ככל שצוברים אותה היא הופכת קלה יותר ולוקחת פחות זמן.
כשאנחנו הולכים להופעת סטנדאפ אנו רוצים לצחוק, זו המטרה שלנו, ולכן אם לא נצחק המטרה לא הושגה. כשאנו משתמשים בהומור בשיעור, יש מטרות אחרות שעומדות לנגד עיננו, כמו מטרות לימודיות או חברתיות – ולאו דווקא להתגלגל מצחוק. לכן גם אם לא יהיו פרצי צחוק עזים, לא קרה דבר, מה שחשוב זה אם הושגה המטרה שעבורה השתמשנו בהומור.
אני משוכנע שגם מי שחושב שהוא לא יודע להצחיק או שאין לו חוש הומור מפותח, מסוגל לספר סיפור אישי עם קורטוב של חיוך וללמוד לשלב את ההומור בהוראה.
סקרים:
לשלב בשאלונים, בסקרים ואפילו במבחנים, בין התשובות הלימודיות ה"רציניות" גם תשובה אחת משעשעת. תשובה כזו, גם אם היא לא נכונה, יכולה להפיג את המתח ולסייע לתלמידים עם חרדה ממבחנים.
סרטונים:
קיימים אין סוף סרטונים שבהם ניתן להשתמש לטובת קידום מטרות חברתיות ולימודיות. בין אם אנחנו רוצים לקדם עבודת צוות ושיתוף פעולה:
או לשילוב כמבוא לשיעור לשון:
או שיעור ספרות:
עובדות משעשעות:
אפשר לשלב עובדות משעשות הקשורות לנושא השיעור. לדוגמה שתי עובדות שרק אחת מהן נכונה, נסו לנחש מי מהן:
או:
(תשובות בסוף הכתבה)
סיפור אישי:
אין כמו סיפור אישי לטובת יצירת עניין, לחיבור עם התלמידים, ולקידום המסר הלימודי או המטרה החברתית שלנו. לכל אחד מאיתנו קרו וקורים אירועים, לכל אחד מאיתנו יש סיפורים, צריך רק לחשוב קצת ולהיזכר. כאשר מספרים סיפור כזה אפשר כמובן להקצין קצת את הסיפור או להגזים, אבל תמיד כדאי לשמור על קורטוב של אמת.
למשל, נניח שאנו גרים בקומה שלישית ופתאום המעלית לא עובדת ונאלצנו לרדת 3 קומות ברגל. אפשר לספר את הסיפור כך: אל תשאלו מה קרה לי (זו תמיד פתיחה טובה לכל סיפור, פתיחה שכבר מעוררת חיוך), אני גר בקומה 11 ופתאום: הפסקת חשמל, המעלית לא עובדת ואני חייב להגיע לבית הספר בזמן. אני מתחיל לרדת במדרגות ואז בקומה השמינית אני כבר מצטער שלא הבאתי בגדים להחלפה; בקומה 6 השכנה מבקשת שאעזור לה להוריד את העגלה; בקומה 3 אנו פוגשים שני סבלים שמעלים במדרגות מקרר ואי אפשר לעבור.
אפילו סיפורים עצובים על ידיים שבורות אפשר להציג עם המון המור כפי שרואים בפתיח של הסרטון הזה:
לסיכום, אנחנו לא חייבים להיות מצחיקים בכדי לשלב הומור בהוראה, גם מי שלא חושב שיש לו חוש הומור יכול באמצעות הכלים הללו ועוד רבים נוספים לשלב הומור בעבודתו. ההומור מסייע לקדם שיתוף פעולה, אווירה חיובית ואפילו את הדיסציפלינות עצמן.
נסו, גם אם לא תצליחו זה כנראה יהיה מצחיק :)
• ג'סיקה ורייצ'ל גרילס אכן קבעו שיא גינס בקפיצה משותפת.
• פילים אומנם לא יכולים לקפוץ, אבל הם לא היחידים. לרשימה מצטרפים גם עצלן, היפופוטם, קרנף, ג'ירפה ועוד.
• מירקו הנסן קבע שיא גינס ברכיבה על הידיים על רולר בליידס כשרכב כך למרחק 50 מטר תוך 8.55 שניות.
• החומה נראית בקושי רב, ורק בתנאים אופטימליים, והיא אינה בולטת יותר ממבנים אחרים מעשי ידי אדם.