נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לפני כשלוש שנים, החלו תלונות מצד תלמידי כיתה ח' על החדר שבו אנו לומדים. "מאוד לא נעים", אמרו בעדינות. אין בעיה, השבתי להם, ספרו לי איך אתם חושבים שחדר מתמטיקה צריך להיראות.
היה לי חשוב שלא רק יציפו את האתגר אלא גם ידאגו לפתרונות שיתגלגלו לפרויקט מקצועי ורציני. למזלי, המנהלת זרמה איתי. לא פחות משתי מעצבות פנים נכנסו לתמונה, והמטרה הייתה אחת: לעצב את חדר המתמטיקה המושלם.
המעצבות העבירו לילדים הרצאה על עקרונות של עיצוב פנים. לאחר מכן, התלמידים התחלקו לארבע קבוצות ותכננו איך הם רוצים שיראה חדר מתמטיקה. בשלב התכנון, הם נדרשו לנמק מדוע בוחרים אלמנט כזה או אחר, ובחדר האמנות, בעזרתה של אחת המורות לאמנות, עיצבו דגם של החזון שלהם לכיתה האידאלית, אפילו נעזרו בקנה מידה כאחרוני האדריכלים.
הנימוקים לעיצובים השונים לא מביישים את טובי בתי הספר לעיצוב: "המודל שלנו הוא 'תעשייתי ילדותי', במטרה להכניס חדשנות ופאן הייטקיסטי לכיתה", כתבה קבוצה אחת. קבוצה אחרת בחרה ב"צבעים רכים וניטראליים כדי לייצר תחושה של ביתיות", קבוצה נוספת פירטה: "בחרנו בפרקט ווילונות המשרים הרגשה כפרית לצד נגיעות מודרניות". וקבוצה רביעית הסבירה את בחירתה כ"קו מודרני ונקי לעין, אווירה משרדית וקווים מינימליסטיים".
דגמים שנבנו על ידי התלמידים:
מעצבות הפנים בחנו את כל הדגמים, שלפו מתוכם רעיונות ישימים, ולבסוף עיצבו את הכיתה.
בשלב האחרון ערכנו ערב חשיפה להורים, בו סיפרנו להם על הפרויקט ודיברנו על מצוינות מתמטית. התלמידים הכינו משחק ניווט עבור ההורים והציגו להם את הדגמים שבנו.
אז מדוע בניית חדר מתמטיקה היא חשובה?
החלטנו שהחדר ישמש רק כיתות שעובדות בקבוצות, ובכך יסייע לקדם נושא שנהוג בבית הספר שלנו מזה שנים: למידה שיתופית (אצלנו, אפילו המבחנים הם קבוצתיים).
שנים ארוכות אנחנו מלמדות בקבוצות. הקבוצה משמשת לנו כלי פדגוגי וחינוכי. למשל, הוכחות בגיאומטריה אנו מרבים לכתוב בקבוצה, ואז מחליפים בין הקבוצות כדי שיפתרו אחת את ההוכחה של השנייה; עבודות בסטטיסטיקה גם הן כר פורה לעבודה קבוצתית, למשל, אוספים נתונים מכל התלמידים: קליעת כדור, חשבון חשמל, זמן להרכבת פאזל, השוואה בין בנים לבנות ועוד ועוד. את הנתונים מנתחים ומסיקים מהם מסקנות, כמו למשל – לנסות להסביר את מקור הפערים, או לנסח המלצות לחיסכון בחשמל.
חדר המתמטיקה המעוצב
לעבודה הקבוצתית יתרונות רבים:
הכל היה שווה, ולו בשביל אותו תלמיד שעומד לנגד עיניי כל הזמן, זה ש'עמד על הקשקש', וסיים את חטיבת הביניים בציון 50 במתמטיקה. בסוף, כמו גדול, הוא סיים 5 יחידות לימוד.