נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לפני שבועיים שוחחתי עם נערה צעירה הלומדת בכיתה ז', מצטיינת שסיימה את כיתה ו' באופן מיטבי והייתה בהתרגשות רבה לקראת המעבר לחטיבה. היא שיתפה אותי שהיא ממש לא רוצה לחזור לבית הספר. היא ממש מפחדת לחזור לכיתה שבה כל כך הרבה ילדים שהיא כמעט לא מכירה.
הנערה הזאת ממש לא היחידה שמרגישה כך. תקופת הקורונה והשהייה הארוכה בבית מנעה ממיליוני ילדים ובני נוער את האפשרות החיונית והטריוויאלית כל כך לקיים קשר עם בני גילם ועם דמויות מבוגרות משמעותיות - דבר המשבש את ההתפתחות הבריאה שלהם ופוגע גם בקיומה של הלמידה החברתית והרגשית החשובה, המתקיימת בבתי הספר לצד הלמידה הפדגוגית.
עכשיו כשהקורונה לאט-לאט עוזבת אותנו (ובתקווה שזה באמת מאחורינו) יש לנו כאנשי חינוך אחריות רבה לגשר על הפערים ולנסות לאחות שברים וסדקים שנוצרו בתקופה זו. אנחנו נכנסים לפרק האחרון של שנת הלימודים, אך יש בידינו עוד לא מעט זמן, שהוא זמן קריטי, בו נוכל פשוט להיות עם התלמידים שלנו ולהזכיר להם שאנחנו פה בשבילם.
היכולת לקיים קשר אנושי ולהרגיש שייך הם צרכים בסיסיים והכרחיים לבני האדם. אלפרד אדלר, אבי תורת הפסיכולוגיה האינדבידואלית, הדגיש כי האדם הוא יצור חברתי וכי תחושת שייכות היא קריטית לבריאות נפשית. לדבריו: "הרמה הגבוהה של שיתוף פעולה ותרבות חברתית לה אדם זקוק לשם קיומו דורשת מאמץ חברתי ספונטני, והמטרה של החינוך היא לעורר אותו. רגשות חברתיים אינם מולדים, הפוטנציאל שלהם הוא מולד, וחייבים לפתח אותו בצורה מודעת".
כל זאת נכון תמיד, אולם במיוחד לאחר שנה של חוסר מהותי ומורגש בכל קשת האינטראקציות החברתיות והרגשיות שבית הספר הוא הזירה המרכזית עבורן. כעת, תפקידנו כמורים, צוותי החינוך, ייעוץ והכלה, מתרחב הרבה מעבר להוראה פדגוגית.
לשם כך עלינו לסגל למידה חברתית־רגשית, או כפי שהיא מכונה SEL (Social Emotional Learning). המונח מתייחס לתהליך באמצעותו תלמידים לומדים ומיישמים מערך של כישורים חברתיים, רגשיים, התנהגותיים ותכונות אופי הנדרשות להצלחה בבית הספר, בעבודה, במערכות יחסים ובחיים האזרחיים. מחקר אמפירי נרחב מצביע על כך שלמידה רגשית־חברתית קשורה באופן עקבי וחיובי להתפתחות בתחומי הדעת השונים, לבריאות נפשית, להצלחה בעבודה ובמערכות יחסים ולמעורבות אזרחית רבה יותר. זאת לצד הפחתה בדיכאון, בחרדה ובהתנהגויות סיכון. והממצא החשוב ביותר: ניתן ללמד אותה, והיא בעלת השפעות חיוביות גם לטווח הארוך.
---
כולנו מדברים הרבה על "השנה האבודה" בעקבות הקורונה, על החסכים והפערים, הן הלימודיים והן החברתיים. כיועצת וכמנחה חשוב לי לומר: מוטב כעת, ויש הרבה לעשות. כל שיחה יכולה להיות זמן מנוצל היטב היוצר משמעות. לפעמים כל מה שילד צריך הוא רגע בזמן שבו פשוט נהיה שם איתו ונקשיב לו. באמת.