נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
השנה האחרונה זימנה ימים של התכנסות והישארות בבית. כתוצאה מכך, ילדים רבים גילו את החדווה במטלות יומיומיות כמו בישול ואפייה. אז החלטתי לרתום את התחביב הזה לפרויקט קולינרי במיוחד, במסגרת לימודי האנגלית, כזה המפתח את הכישורים הבסיסיים הנדרשים לתלמידים כדי לקיים שיח באנגלית.
חשוב לציין כי בכדי שפרויקט כזה יצליח, על התלמידים להיות מיומנים בעבודה שיתופית, כזו המשלבת קבוצות של לומדים יחד כדי להשלים משימה או ליצור מוצר. הכיתה עימה עבדתי (כיתה ח') מיומנת בסוג זה של למידה.
במקרה שלנו, יש חשיבות עליונה לכך ששיתוף העבודה יהיה מלא בין חברי הקבוצה כדי שההצגה והעברת ההסבר לשאר התלמידים בכיתה תהיה מוצלחת. אשת החינוך אלה פלג השוותה עבודה שיתופית למעוף אווזי הבר. כאשר אחד מחברי הלהקה אינו חש בטוב חבר אחר מגבה אותו. חברי הלהקה נוהגים לעודד את מנהיגם בעת הטיסה בקריאות עידוד. בדומה לכך, גם בשלב הסופי של הפרויקט שלנו: הצגת מתכון שהכינו התלמידים, חשוב מאוד שכל חברי הקבוצה יגבו זה את זה בשעת הצורך.
סרטון מסכם למפגש הכנת ארוחת הבוקר
בשלב הראשון, הילדים חולקו לקבוצות. כדי לוודא כי כלל התלמידים ייקחו חלק בקבוצה, כל ילד כתב בשאלון גוגל פורמס קצר שמות של שניים מחבריו אליהם הוא מעוניין להצטוות. כך יצרתי קבוצות הומוגניות מבחינה מגדרית ומבחינת חברויות בכיתה.
בשלב השני, התלמידים חולקו לחדרים בזום על פי קבוצותיהם ונערך דיון בכל קבוצה איזה מתכון הם מעוניינים להכין. בשלב זה הילדים גלשו באינטרנט וחיפשו רעיונות. אקדים ואומר שבתחילה נטיית הלב של כולם הייתה להכנת עוגות או עוגיות בסיסיות, וככל שהתקדמנו גיבשה כל קבוצה את המאכל האהוב על כולם. היה רצון לייחודיות והשקעה וכך נוצר גיוון במתכונים הנבחרים.
בשלב השלישי, הצגתי בפני הילדים את הכלי CANVA. ולמדתי אותם כיצד להשתמש בו. פתחתי כיתה ב-CANVA והילדים שותפו בקישור לאתר. בעזרת כלי עיצובי זה, כתבו התלמידים בפירוט את המתכונים, התייחסו למצרכים ולאופן ההכנה.
בשלב הרביעי, עברנו למרכיב חשוב בפרויקט: התלמידים כתבו באמצעות לוח שיתופי – פדלט, מהם לדעתם הקריטריונים הנדרשים לפרויקט; החל מבחירת המתכון וכלה בהצגה ובהסבר לשאר החברים בכיתה. לאחר מכן, נערך דיון בכיתה על המחוון בהתאם לנקודות שהועלו על ידי התלמידים, וגובש מחוון מפורט ומסודר לגבי הנדרש, אותו יצרתי בעזרת כלי ייחודי למחוונים. במהלך השיעורים הבאים עבדו התלמידים על כתיבת המתכון באנגלית ועריכתו באופן ייצוגי.
בשלב האחרון המתכונים הוצגו. חשוב לציין כי כדי להציג באופן ראוי, הילדים נפגשו בזום (הפרויקט נעשה בחלקו בתקופת סגר) ותרגלו את הכנת המתכון והצגתו. הם חילקו ביניהם מי יסביר כל חלק, בכדי שברגע האמת ההצגה תהיה מושלמת. ואכן לאחר שערכתי הגרלה לסדר הצגת המתכונים, התחלנו בהצגה שבועית או יותר נכון - במפגש מהנה וטעים.
מתכון לארוחת בוקר של אחת הקבוצות. במקור, אופן ההכנה של כל מנה זמין בווידאו בלחיצה על כפתור המשולש
מדי שבוע העלו חברי הקבוצה את החומרים הדרושים מראש בקבוצת הווטסאפ הכיתתית (על כך נכתב בכתבה קודמת שלי), ובשעת המפגש נכנסו כל התלמידים לזום מהמטבח הביתי שלהם, מוכנים ומזומנים לאפות ולבשל. כל קבוצה הציגה את המתכון בפני החברים וכלל התלמידים בכיתה פעלו בהתאם להנחיות. במשך שעתיים שבועיות הילדים שוחחו רק אנגלית. הסבירו את אופן ההכנה, מה המצרכים הנדרשים, כמויות מדויקות, ואף טמפרטורה רצויה של התנור. הילדים שאלו שאלות, הציגו את התוצרים הגמורים והתענגו על מאכלים מפנקים.
את הפרויקט ליוותה מצגת שיתופית מפורטת עם הנחיות ומחוון. הילדים העלו את המתכונים שלהם ובתום כל הצגת מתכון אני העלתי סרטון מסכם של המפגש והתוצרים וכן לוח שיתופי, בו כתבו הילדים משוב ושיתפו מתחושותיהם בתום הפרויקט.
הפרויקט כולו לווה בהנאה והנעה. הן בקרב התלמידים והן מבחינתי. אשתף כי גם אני התנסיתי ופעלתי בהתאם להוראות התלמידים, שאלתי שאלות והפכתי לתלמידה. במקביל, בחלק מהבתים שמחתי לראות גם "סו-שפים" נפלאים בצורת הורים שפעלו ונהנו גם הם ללמוד מתכונים חדשים ו...באנגלית. בכל בתי התלמידים התקיים שיח באנגלית ברמה גבוהה שלעיתים אף הפתיעה אותי. חלק מהקבוצות העשירו אותנו בתוספות יצירתיות משלהם - קריוקי באנגלית, תחרות מאסטר שף ועוד ועוד.
אין ספק שלמידה שיתופית ומתוך הנאה היא משמעותית ביותר. מאפייני הלמידה השיתופית ניכרו בכל שלב ושלב של הפרויקט. הלמידה השיתופית אפשרה לתלמידים לעזור זה לזה, להחליף דעות, לחלוק מידע ורעיונות, להעלות נקודות ראות מגוונות, לשתף פעולה ביצירת תוצר מושלם ומושקע וכן לעצב יחסים בין אישיים בקבוצה.
וטיזר לפעם הבאה: הילדים כבר מתכוננים לפעילות שיתופית נוספת - בניית חדרי בריחה מקוונים.
המלצות חשובות להצלחת הפרויקט:
קישור למצגת השיתופית של הפרויקט.
בהצלחה ובתאבון!