נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ביום שלישי יחול יום המעשים הטובים, אותו חוגגים בישראל זו השנה ה-15. עם השנים גדל המאורע והפך לשבוע המעשים הטובים, המצוין במעל 100 מדינות - שבוע של חגיגה, נתינה, אכפתיות ועשייה התנדבותית למען האחר.
השנה, עם פתיחת הסגר, ציון השנה לקורונה והשינויים שחווינו בעקבותיה, שבוע המעשים הטובים במערכת החינוך מזמן גם התבוננות פנימה והצידה – הזדמנות לחשוב ולעשות לטובת למי שנשאר בודד בבית בסגר ולא נפגש עם אחרים; למי שמסייע להוריו בטיפול באחים הצעירים כשהם בעבודה ולכן לא פנוי ללמידה; למי שחלה והחלים וחושש מהשגרה; למי שחווה בידוד אחרי בידוד; למי שמתגעגע לסבא או סבתא; למי שאיבד קרובים שנכנעו לנגיף המרושע – הזדמנות לחשוב על האחר הקרוב אלינו ולעשות למענו.
אז מה אפשר לעשות?
ראשית, כדאי לעבוד על עמדות ותפיסות המלוות את היום הזה, ולהזמין את התלמידים להביט פנימה לתוך עצמם ולהבין מהי משמעות היום עבורם. ניתן לעשות זאת באמצעות מגוון ציטוטים, ניבים ופתגמים, מהם יבחרו התלמידים מה מדבר אליהם, מה מכעיס אותם ולמה. או באמצעות שאילת שאלות: מהי נתינה? מי מרוויח ממנה? למה חשוב לתת? האם נתינה היא הקרבה? האם יש נתינה עם משמעות וכזו שלא? מהי התרומה האישית של נתינה? מהי התרומה החברתית ועוד. אפשר להעלות את השאלות לדיון כיתתי, לזמן שיח בזוגות/קבוצות, לזמן כמטלת כתיבה או למשחק אותן.
בנוסף, ניתן להציג לתלמידים פלייליסט שירים העוסקים בערך הנתינה ולזמן שיח בעקבותיהם. לדוגמה, כולנו מכירים את השיר "אני ואתה נשנה את העולם" – כדאי להשמיע, לעצור ולחשוב: איזה שינוי הייתי רוצה לחולל בעולם? האם אני יכול לחולל אותו לבד? מי/מה יכול לסייע לי? איך נוכל לרתום אחרים לסייע לנו לחולל שינוי? האם כל תהליך שינוי כרוך באתגרים? האם כל תהליך שינוי צריך להתחיל מהתחלה? האם אפשר להמשיך תהליך שכבר החל? כיצד מומלץ לפעול, כדי שתהליך השינוי יהיה פחות מאתגר ופחות "רע"?
כל קבוצה יכולה לעסוק בשיר אחר ולשתף בתובנות שלה - אפשר בזוגות, בקבוצות, בשיח, במסמך שיתופי, במם, בכרזה, בקומיקס, בסירטון ועוד. אפשר להזמין את התלמידים ליצור פלייליסט מנומק משלהם. המלצות לשירים נוספים: "בתי קפה" של עברי לידר, "יושב על הגדר" של אריק אינשטיין, "ככלות הכל והתמונה" של דני בסן, "לתת" של בועז שרעבי, "כולנו זקוקים לחסד" של נתן זך, ועוד.
לאחר בירור העמדות השונות ולצד הבנת המושג "נתינה" מומלץ להזמין את התלמידים להביט החוצה ולחשוב יחד איתם: מי זקוק לנו? למי נרצה לתת? למה דווקא לו? למה הוא זקוק? כיצד נוכל לסייע לו?
חשוב מאוד להכיר את האוכלוסייה שלה אנחנו מבקשים לתרום. בבית הספר בו לימדתי, לאורך שנים ארוכות, בחג הפורים, נאסף חטיף אחד מכל תלמיד בבית הספר והוכנו משלוחי מנות לקשישים ולחולים בבתי חולים. זו הייתה מחווה מרגשת ומשמעותית עבור התלמיד והצוות החינוכי. יחד עם זאת, במחשבה לאחור, האם קשיש או חולה אכן זקוק לממתקים? מה ידענו על החולים עבורם אספנו את הכבודה?
זוהי הזמנה נפלאה לחשוב למי היינו רוצים לתת, מי הוא, מדוע נרצה לסייע לו, למה הוא זקוק ובמה אנחנו יכולים לעזור – האם בתרומת מזון? האם בליווי רגשי כמו שיחת טלפון או ביקור? האם בסיוע חומרי כמו איסוף תרומות כספיות, שמיכות, כלי בית וכדומה?
כמה הצעות לפעילויות מגוונות בקהילה:
זהירות, זה מדבק!
בשבוע המעשים הטובים, על רקע הקורונה והשלכותיה, מומלץ להזמין את התלמידים להביט לצדדים - לא רק לתוך עצמם או לקהילה שמחוץ לבית הספר אלא לתוך הכיתה, לתוך כותלי בית הספר, ולחשוב כיצד ניתן לתת שם ביטוי לנתינה? מה חסר לנו במרחב הכיתתי או הבית-ספרי? איך נראית הכיתה אחרי שלא היינו בה זמן רב? מה חסר לי בחצר? מה חסר לחבר שלידי? על מה ארצה להכיר תודה לחברי? לצוות בית הספר?
כמה הצעות לפעילויות בכיתה ובבית הספר:
אז לכבוד השבוע המיוחד הזה, אתם מוזמנים להביט פנימה, החוצה ולצדדים - ופשוט לעשות טוב!
הפעילויות נהגו, עובדו ונאספו על ידי צוות מרכז פסג"ה לוד.
מעוניינים להיעזר בחומרים מוכנים? הורידו אותם כאן.
גם באתר "רוח טובה" תמצאו מגוון רעיונות לעשייה בשבוע המעשים הטובים.