נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"בסוף השיעור ניגשה אלי אחת הנערות ואמרה 'אני חושבת שזה פשוט לא בשבילי. אני לא מספיק טובה בשביל לפתור שאלות כאלה'", יעל, סטודנטית להנדסה ומנטורית לנערות שלומדות תכנות במסגרת תוכנית "she codes;" סיפרה לי בייאוש על שיחה עם נערה המשתתפת בפעילות. "האמירה הכל כך ישירה הזו השאירה אותי בהלם. כי האמת? גם אני מרגישה ככה לפעמים".
השנה היא 2021. ארה"ב השביעה לראשונה סגנית נשיא; זוכות פרס נובל בכימיה הן נשים וצוות שהורכב כולו מאסטרונאוטיות נשלח לחלל. ועדיין, מדובר במיעוט. נערות ונשים, גם סטודנטיות בשנים מתקדמות במקצועות ההנדסה, עדיין חוות תחושה של חוסר מסוגלות כשזה מגיע למקצועות טכנולוגיים ולתכנות. רבות נאמר ונכתב על החברה שלנו, שמעודדת בנות למצוינות ובנים ללקיחת סיכונים, אבל בעוד המסרים התרבותיים והחברתיים לא כולם בשליטתנו, המסרים בכיתה ובסביבה הקרובה דווקא כן.
סניפי הנערות של "she codes;" פועלים כדי ליצור סביבה מחזקת ומקדמת עבור נערות בגילאי חטיבת ביניים ותיכון בלימודי תכנות ובכך לטפח את הדור הבא של מפתחות ומהנדסות התוכנה בישראל, במטרה להגיע ליעד של 50% מפתחות תוכנה נשים בשוק העבודה. לצד פעילות זו, חשוב שהנערות תקבלנה מסרים חיוביים גם מבית הספר באשר ליכולתן ללמוד מדעי המחשב ותחומים טכנולוגים נוספים.
אז מה אפשר לעשות על מנת לעודד נערות לבחור ולהתמיד במקצוע מדעי המחשב? הנה כמה רעיונות:
באמירה You can’t be what you can’t see יש המון מן האמת. מנגנון החיקוי הוא חלק בלתי נפרד מתהליכי הלמידה והבנת העולם שלנו. במילים אחרות, הסביבה שלנו משקפת עבורנו כיצד העולם נראה ומתנהל, בטח בשלבים המוקדמים של חיינו. לכן, בהינתן סביבה המציגה ללא הרף, וכמעט באופן בלעדי, דמויות גבריות בכל הקשור לתחומי טכנולוגיה, יש לנו אפשרות ואף החובה, כאנשי ונשות חינוך, להציג גם מגוון דוגמאות אחרות, כך שנוכחות נשים בעולמות טכנולוגיים תהפוך לדבר טריוויאלי ומובן מאליו בסביבתנו. ובסביבתנו הכוונה כמובן לזו של הנערות והנערים כאחד. סביבה מגוונת והוגנת מגדרית היא חשובה לכולם, בין היתר על מנת שגם תמשיך להיות כזו בעתיד.
בשורה התחתונה: ציינו במהלך השיעורים גם נשים רלוונטיות והזמינו מרצות אורח לכיתה (או לזום) כהעשרה. בכל פעילות הקפידו על ייצוג שווה בין דוברים ודוברות.
שיטות למידה מסורתיות מתמקדות לרוב באינדיבידואל: שיעורי הבית ומבחנים שנעשים עצמאית על ידי תלמיד או תלמידה. עם זאת, בחיים הבוגרים, העשייה המשמעותית נעשית לרוב בקבוצות ובצוותים, בהם כל אחת מביאה לידי ביטוי חוזקות אחרות. בלמידה קבוצתית התלמידים והתלמידות יכולים ללמוד זה מזו, ללמד זו את זה ולא פחות חשוב מכך - לגלות שבסופו של דבר, כולם נתקלים בקשיים ובאתגרים. היכולת לעבוד יחד ולפתור שאלה יחד כקבוצה - יש בה ערך מוסף משמעותי מעבר לפתרון שאלה כזו או אחרת.
בשורה התחתונה: הקדישו חלק מהשיעור, כמו גם חלק ממטלות הבית, לעבודה קבוצתית.
לכל אחד ואחת צורת חשיבה שונה ויכולת הבנה אחרת. לא כולן לומדות באותו אופן. לא כולם מבינים מאותו הסבר. לכן, מלבד השיעורים המשותפים בבית הספר, חשוב לעודד את התלמידים והתלמידות להיעזר בחומרי למידה חיצוניים כחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. האינטרנט שופע בחומרי למידה אינטראקטיביים ובגישות לימוד שונות. חשיפה למקורות איכותיים יכולה לסייע בהבנה ובתרגול של החומר ולא פחות חשוב לחזק את יכולת הלמידה העצמאית, את תחושת המסוגלות, ולהפחית תסכול במידה שהסבר אחד לא מובן (כי יהיו הסברים אחרים שכן אוכל להבין). הנה בלוג מעולה שמרכז חומרי למידה מצוינים (מניסיון!) לתכנות.
בשורה התחתונה: עודדו והנחו את התלמידות והתלמידים לחפש ולהיעזר גם בחומרי למידה חיצוניים ואיכותיים.
נכון, בסופו של יום אנחנו חלק ממערכת החינוך שנמדדת בתוצאות ובציונים. לצד זאת, במיוחד במקצועות הטכנולוגיים, אי אפשר להפריז בחשיבות של הדגשת תהליך הלמידה, הכולל לעיתים אינספור ניסיונות לא מוצלחים, על פני התשובה הסופית והנכונה. כל מתכנתת ומתכנת, גם בחברות המובילות בעולם, יעידו שבאגים, שגיאות קוד, הן חלק בלתי נפרד מהעבודה היומיומית. לכן, זה הזמן לתת לתהליך את קדמת הבמה ולחזק את התפיסה שלטעות זה נורמלי לחלוטין ושחוסר הצלחה לא מעיד על חוסר יכולת.
הבנה זו היא קריטית בייחוד עבור נערות, כדי שידבקו בלימודי מדעי המחשב ולא יזדרזו לבחור תחום אחר "שבא יותר בקלות". לשם כך, עודדו בכיתה ניסיונות מרובים, התעכבו על שגיאות נפוצות (או יצירתיות במיוחד) וחדדו את מה שאפשר ללמוד מאותה שגיאה. כשננרמל את השגיאות ונהפוך אותן לחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה, נוכל לצמצם את המחשבות השליליות הנלוות להן, להפוך את הלמידה לחוויה מעצימה ומחזקת ואף ליצור תחושת מסוגלות בקרב התלמידות.
בשורה התחתונה: התמקדו בתהליך החשיבה, בניסיונות החוזרים (והמרובים) עד לפתרון, הציגו אפשרויות וגישות פתרון שונות, שתפו טעויות נפוצות ועודדו תלמידות ותלמידים לשתף קשיים ואתגרים שנתקלו בהם במהלך הכנת שיעורי הבית, כדי לנרמל שגיאות ולהדגיש את היותן חלק אינטגרלי מכל למידה ועשייה שהיא.
על אף המגמה החיובית, ברבים מבתי הספר נערות עדיין מהוות מיעוט מתלמידי מגמת מדעי המחשב. לכן כדאי לדעת שבארץ פועלות מגוון תוכניות אחר צהרים ללימודי תכנות, בפרט עבור תלמידות. מעבר ליתרונות הברורים מאליהם (עזרה בשיעורי הבית, הכנה למבחנים, חיזוק נקודות לא ברורות), הן מאפשרות לנערות להכיר עוד בנות גילן, בעלות לפחות תחום עניין אחד משותף, מבתי ספר אחרים ובמקרים מסוימים גם מאיזורים אחרים בארץ. בנוסף, התוכניות הללו מועברות ע"י נשים טכנולוגיות, סטודנטיות ומפתחות בתעשיית ההייטק, המהוות מודל לחיקוי נגיש ומשמעותי עבורן (זוכרים את נושא הדוגמאות?)
בשורה התחתונה: עודדו תלמידות להשתתף בתוכניות ייעודיות אחה"צ, שיכולות להעצים ולקדם אותן בתחום (ולא רק). המגוון רחב וכל אחת תוכל למצוא את התוכנית אליה היא מתחברת יותר: she codes הדור הבא, אליסקוד, QueenB, מהנדסות העתיד ועוד.
ובאשר ליעל והתלמידה? "שמתי לב, שכשניגשת לשאלה, פעלת בדרך מסוימת וכשהיא לא עבדה, בדקת למה, ואז חשבת על דרך אחרת", השכילה יעל לשקף לנערה את אופן ההתמודדות שלה עם הקושי. "עצם הנכונות שלך להתמודד עם האתגר ולא להרים ידיים, היא ההוכחה לכך שאת בהחלט מספיק טובה ובהחלט מסוגלת לעשות את זה", הסבירה יעל לנערה ואולי, כך אני מקווה, גם לעצמה.
נשמח לשמוע, כאן בתגובות, את ההצעות שלכם ושלכן לקידום נערות בתחומים טכנולוגיים.