נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בני האדם הם היצורים שמשחקים הכי הרבה מכל היצורים החיים, אפילו עד גיל הזקנה. כולם אוהבים לשחק. אין פלא שמחקרים מצאו יתרונות רבים למשחקים בכיתה והפיכתם לכלי לימוד יכול לסייע ללמידה איכותית, אינטראקציה חברתית עשירה ובעיקר, לשיעור מהנה יותר. משחק זו אולי הטכניקה הטבעית ביותר ללמוד מיומנויות חדשות. קבלו 10 יתרונות לשילוב משחקים בלמידה וגם כמה רעיונות ייחודיים לכיתה שלכם:
כשכיף ונעים אחד עם השני, הלמידה נעשית ללא מאמץ. משחקים בכיתה מעלים את הרצון ללמוד ולהשתתף במשימות. הם עוזרים לתלמידים להיות חלק מצוות ולקחת אחריות על הלמידה שלהם.
ההפך משעמום הוא אתגר. כדי לייצר משחק טוב, אתם צריכים להעלות את היכולות של הלומדים כל פעם קצת ולהשאיר את התלמידים במתח, סקרנות והרפתקה בלתי נגמרת.
משחקים בדרך כלל דורשים אסטרטגיות ותכנון של פתרון בעיות. תלמידים יכולים לתכנן ולפתור בעיות כיחידים וכצוות על ידי יישום מגוון אסטרטגיות במשחק. זה יכול להיות אימון נהדר לתכנון והתמודדות עם מצבים לא צפויים בחיים, חשיבה מחוץ לקופסא ומציאת פתרונות יצירתיים ביחד.
תרגיל הכספת: במרכז החדר מעגל מחבל ובתוכו מספרים מאחד עד שלושים או כל תוכן שבנוי על רצף, כמו אותיות, סדרות עולות, רצף אירועים היסטוריים וכו'. התלמידים מחוץ לחדר ולא רואים את המעגל עם המספרים. ברגע הינתן האות, עליהם להיכנס לחדר ולדרוך על רצף המספרים לפי הסדר, כשבזמן נתון רק תלמיד אחד יכול להיות בתוך המעגל. מהי הדרך המהירה ביותר לדרוך על כל המספרים?
חוזרים על התרגיל מספר פעמים ונותנים לתלמידים לתכנן אסטרטגיית פעולה קבוצתית. כך למשל, על כל תלמיד לזכור 2 חלקים בסדרה הקרובים אליו או שדווקא אחד יכנס וכולם יכוונו אותו מבחוץ וכדומה. התלמידים לומדים ומתרגלים את התוכן הנלמד וניתן לעבד איתם את החוויה הקבוצתית והדרך שבה תכננו והגיעו לפתרון הבעיה.
משחקים בשיעור, כחלק מההוראה והלמידה, עוזרים ליצור אווירה חיובית בשיעור וגישה חיובית ללמידה. הם ישאירו טעם טוב עבור התלמידים בכיתה ויעזרו להם לאהוב את הלמידה. אנחנו לומדים ומתפתחים כשכיף וטוב לנו. כשמשחקים, הגוף מייצר אנדורפינים המגרים את המוח ומעניקים לתלמידים תחושת אופוריה. תחושה זו יוצרת אושר והתרגשות רבה עבור התלמידים בכיתה ומפתחת סביבת למידה חיובית.
הצורך לענות על שאלות בדף עבודה יכול להיות די מרתיע ומלחיץ עבור חלק מהתלמידים ולהוביל לתפיסה שלילית של סביבת הלמידה. לכן, כחלופה לדפי עבודה, ניתן להשתמש במשחקים. זוהי דרך פחות מלחיצה עבור התלמידים להפגין את הידע, המיומנות וההבנה שלהם ולתת אינדיקציה אמיתית לגבי הלמידה.
משחקים ספציפיים יכולים להגדיל את הזיכרון. בזמן משחק, התלמידים נדרשים לזכור פרטים חשובים, אך גם להשתמש בזיכרון כדי לחשוב ולפעול במהירות, מכיוון שהמשחק לפעמים מהיר וצריך להקדיש תשומת לב רבה לפרטים. כאשר תלמידים בונים משחק, הם נדרשים להשתמש בזיכרון שלהם בתוכן ספציפי, כדי ליצור שאלות ותשובות המתאימות למשחק ומשתמשים בזיכרון כדי לשחק במשחק.
משחק זיכרון כיתתי: ניתן ליצור משחק זיכרון כיתתי ענק, שבו מניחים קערות אלומיניום גדולות ומתחתיהן חפצים, כשבכל פעם תלמיד אחר מנסה את מזלו ומרים שתי קערות. המטרה היא למצוא את הזוג המתאים. הכיתה מכוונת ועוזרת לו על סמך ניסיונות קודמים והזיכרון הקבוצתי. ניתן לשלב כל תוכן המתאים ללימודים, כמו תרגיל ופתרון, הפכים, מילים נרדפות, דמות ואירוע היסטורי, פסקה משיר או אלמנט ספרותי הנמצא בו.
משחקי שיתוף פעולה הופכים את הכיתה לשדה שלם של דינמיקה קבוצתית, בו הכיתה מתמודדת עם אתגר משותף יחד (זמן, משימה, שיא קודם). הכיתה לומדת לשתף פעולה, לוותר, להקשיב, לתכנן ביחד ולהתמודד עם כישלונות והצלחות משותפות. המורה מדבר עם הכיתה אחרי כל משחק ומיישם את הערכים, ההצלחות והקשיים שעלו במשחק.
למשל, מורה שראה שקשה לתלמידים במשחק לוותר אחד לשני, מעבד את הנושא בשיחה בכיתה. השלב הבא הוא לבקש מהתלמידים לוותר לחבר אחד בהפסקה ולשוחח על כך בכיתה אח"כ.
משחק שיתוף פעולה: תרגיל שבו עלינו ככיתה לספור ביחד מ-1 עד 10, כשעומדים במעגל אחד ליד השני. בכל זמן נתון, כל אחד יכול להגיד את המספר העוקב בסדר, ללא תכנון או סדר מסוים. אם שני משתתפים או יותר אמרו יחד את אותו המספר, עלינו להתחיל הכל מהתחלה. אם לא נסתכל בעיניים, אם לא נוותר ונשתף פעולה - לא נצליח בתרגיל. בהתחלה, כל אחד ינסה להתפרץ עם המספר מהר. אחרי כמה ניסיונות, נרגיש את הוויתור, ההקשבה והרצון להצליח ביחד.
משחקים הם כלי נהדר לשימוש בכיתה, כדי להפנים את הידע החדש. לאחר לימוד תכנים חדשים בכיתה, המשחק יחבר את כל המידע וייצור קשרים עם מה שהם כבר יודעים.
משחק מחברים מידע: הכיתה מחולקת לצוותי עבודה וכל צוות מקבל פרט מידע על דבר שלא למד או הכיר קודם, מטבע, תמונה של דמות היסטורית, פסוק, קטע משיר. על כל צוות לנסות להעלות כמה שיותר שאלות אודות פרט המידע שקיבלו ולרשום על דף. המורה מבקש מכל צוות עבודה להעביר את פרט המידע ואת השאלות שכתבו, לצוות שמימינם. הצוות החדש ינסה לענות על כמה שיותר שאלות ממה שקיבל. ניתן להיעזר באינטרנט ובידע קודם, חבר טלפוני ואפילו להמציא סלוגן לפריט שקיבלתם. בסיום, יוצגו כל התשובות והתוצרים והמורה יחבר את כל פרטי המידע לתוכן אותו ביקש להעביר.
משחק סיכום טוב יכול גם לעבד את הנלמד ולסכם אותו בצורה חווייתית. המשחק יכול לקחת את פרטי המידע, ההקשרים והמיומנויות אותם לימדנו, לתרגל אותם, לעבד אותם ולעזור לנו לזכור, לתרגל ולהפנים את החומר, מתוך חוויה משותפת.
משחק "דרך הגב": 6-8 נציגים של הכיתה עומדים ועל גבם רצף או חלקים מהחומר שלמדו. (רצף של אירועים היסטוריים, חלקים מסיפור תנכ"י, משפטים משיר שלמדו וכו'. כל תלמיד לא רואה את שעל גבו, אך רואה את הדפים שעל גב חבריו. על התלמידים להסתדר לפי הסדר הנכון מבלי לדבר. הכיתה כולה בודקת בסיום אם הצליחו גם להסתדר נכון וגם לעבוד ביחד.
משחק הוא דרך נהדרת לברר כיצד הפנימו התלמידים את החומר הנלמד. ניתן לבקש מהתלמידים עצמם לפתח משחקים המותאמים לתוכן הנלמד ולהעביר את המשחק החדש בכיתה. זו יכולה גם להיות דרך נהדרת להעריך את התלמידים בסוף יחידת עבודה. תלמידים שבנו משחק והכניסו בו את התוכן והמיומנויות הנלמדות, לא רק שהפנימו את החומר בצורה חווייתית, אלא גם עיבדו אותו והוציאו אותו לידי ביטוי בדרכם הייחודית.
יש לכם עוד רעיונות למשחוק בכיתה? ספרו לנו, כאן בתגובות.