נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ברגע הראשון הרגשתי שהאדמה נשמטה תחת רגליי. קורונה. סגר. האינטרנט בבית מקרטע כמוני. מעולם לא לימדתי מרחוק. מצאתי את עצמי משוטטת ברשת, לומדת כלים חדשים, תרה אחר מענים אפקטיביים - טכנולוגיים ורגשיים, מתאימה את חומרי הלמידה שלי, משתתפת ב"וובינרים", מתייעצת עם עמיתים קרובים ועם קהילות וירטואליות, קוראת, בוחנת, מתנסה, נכשלת ומצליחה. לבסוף, את תחושת האדמה הנשמטת, החליפה תחושה חדשה – תחושה של יציבות וצמיחה.
במבט לאחור, היכולת שלי ללמוד באופן עצמאי – היכולת להסתגל, לרכוש תחושת מסוגלות ומוטיבציה, הרצון להתאים את היכולות שלי לנסיבות והמיומנויות לאיתור מידע וברירת חומרים, תוך בחירה והתאמה, עמדו לזכותי ואפשרו לי לצמוח ולהצמיח את תלמידיי, חרף ובזכות האתגרים.
היכולת להיות לומד עצמאי היא יכולת נרכשת, שיש לתרגל ולפתח, מתוך מודעות. היא תלויה במאפייני הלומד (מוטיבציה, מיומנויות ומחויבות), אך לא פחות מכך, תלויה במנחה: מודעות למאפייני הלומד העצמאי, התעכבות עליהם, הקניית הכלים המתאימים והמיומנויות הרלוונטיות ותמיכה בתהליך. כל אלו יהפכו את המפגש בין הלומד, המנחה המלמד ותהליך הלמידה, לתוצר סינרגטי. כך תעשו זאת בעצמכם:
סייעו לתלמידיכם לזהות את החוזקות ואת אזורי הצמיחה שלהם והעניקו להם כלים לצמוח. שאלו אותם, בדקו איתם ושקפו להם במה הם טובים ובמה פחות. הגדירו יחד איתם מטרות וכוונו אותם להצלחה. למדו אותם ללמוד מטעויות ולהבין כי הדרך להצלחה רצופה, לעתים, כישלונות. בנו איתם תכנית יעדים, הבנויה שלבים שלבים, כזו שתהיה מאתגרת, אך לא מתסכלת. כך תוכלו ליצור מוטיבציה ולאפשר לתלמידים להשיב לעצמם על השאלה "למה אני צריך את זה?" והנה סרטון מקסים להשראה, על כוחה של האמונה שאתה יכול להשתפר – קרול דואק.
עוררו את המוטיבציה ללמידה בעזרת יצירת רלוונטיות ועניין. את הנושא המשעמם ביותר בעולם (בעיני התלמידים לפחות) ניתן לארוז תחת אריזה מפתה, צבעונית, רלוונטית, מעניינת ובעיקר כזו המעוררת מוטיבציה. הנה כמה רעיונות:
חשוב: יש לבחור את סוג הלמידה ואת אופי הפעילות לאחר שהוגדרו מטרות הלמידה. הבחירה אינה אקראית ומבוססת על התוכן ועל המיומנויות שתרצו שילמדו הלומדים בלמידה העצמאית. כאן תמצאו עוד כמה טיפים והמלצות לטיפוח מוטיבציה בלמידה מרחוק.
על מנת להתחבר לחוזקות של התלמידים ולשמר מוטיבציה, אפשרו להם לבחור בין משימות ותוצרים שונים. מספיקות שלוש אופציות, כדי לא לבלבל. למשל, מבקשים שילמדו באמצעות צפייה בסרט? אפשרו להם לבחור סרט אחד מתוך שלושה. לסיכום הלמידה אפשרו להם להציג את ממצאיהם בסרטון ויזואלי, בטקסט כתוב או בפלטפורמה דיגיטלית. היעד אותו יעד, התכנים אותם תכנים ובכל זאת, יש לאפשר לכל תלמיד אוטונומיה לבחור את הדרך המתאימה לו ולחוזקותיו, על מנת לבצע את המשימה הכי טוב שאפשר.
לומד עצמאי נדרש לשלוט במיומנויות למידה ובמיומנויות חיים, כדי שיוכל להתמודד עם ה"איך?". על מנת להיות לומד עצמאי אפקטיבי, יש צורך במיומנויות שונות, אורייניות, טכנולוגיות, חברתיות ורגשיות. על כן, חשוב למפות ולזהות מהן המיומנויות הנדרשות, לפני כל משימת לומד עצמאי, לקרוא להן בשם ולעבוד עליהן, בהוראה מפורשת.
אתם מבקשים מהם לחפש חומרים ברשת? למדו על מקורות מהימנים וחשפו אותם למקורות מידע רלוונטיים. אתם מבקשים מהם ליצור סרטון? צרו מחוון מסודר וממוקד מה אתם מצפים לראות בו וכוונו אותם לכלים המתאימים. אתם מבקשים פסקת טיעון או כתיבה משפטית, וודאו כי הענקתם לתלמידים את הכלים לכתיבה בהתאם.
כמו כן, עבודה עצמאית לעתים מלווה בתסכול. התלמיד לומד בעצמו ונתקל במכשולים. הקדישו שיעורי חינוך להתמודדות עם כישלונות, לתכנון זמן יעיל וליצירת חוסן. לא לכל התלמידים שמורות מיומנויות אלו בתרמיל הלמידה.
שימו לב לאופן הגשת המטלות לתלמידים, כשאתם רוצים שיפעלו באופן עצמאי. ודאו שהמידע ברור, הדף (מודפס או וירטואלי) מזמין ולא עמוס, המשימות מחולקות לסעיפים, היקף המשימה ידוע, הדרישות התוכניות והמיומנויות ברורות, מועד ההגשה ודרך ההגשה ברורים, ישנו מחוון. ודאו גם שהתלמיד יודע למי לפנות ברגע מאתגר ואיך לפנות. ככל שהמשימה תהיה ברורה ומזמינה, ככל שיינתנו לתלמידים יותר עוגנים לביצוע וכתובות להתקשרות, כך יוכלו לפעול באופן עצמאי ובשיקולי דעת טובים יותר.
כאשר אתם מזמינים את התלמידים ללמידה עצמאית, שימו לב לנגישות המידע: היכן מופיעה המשימה והאם התלמידים יודעים איך לגשת אליה? היכן מופיעים התכנים? האם ישנה רשימת אתרים רלוונטית, לצד ספר הלימוד? האם האתרים פתוחים לכולם והתלמידים יכולים להשתמש בהם? עד כמה אתם נגישים להשיב על השאלות ולתת מענה ובאיזה אופן (במשו"ב, בנייד, במפגש ייעודי)?
שתפו את העמיתים שלכם ואת התלמידים שלכם בתהליך, בהתלבטויות, באתגרים ובהזדמנויות. עמיתיכם יוכלו לחדד, לדייק, להוסיף ולכוון. גם התלמידים ידעו להגיד לכם למה הם זקוקים כדי להצליח ומה נדרש כדי לשכלל את מיומנויות הלומד העצמאי שלהם. הקדישו לכך מליאת מורים; הקדישו לכך מפגש כיתתי; ערכו סיעור מוחין סביב המושג, הנגישו אותו; תורו אחר טיפים והמלצות מנקודת מבט של אחרים. בטוחה שיהיה מעניין!
לכאורה ישנו דיסוננס בין "לומד עצמאי" (יחיד") לבין "למידת עמיתים" (קבוצה), אך לתפיסתי, למידת עמיתים הופכת את הלימוד העצמאי למשמעותי יותר: כל לומד מביא את עצמו ואת רעיונותיו לידי ביטוי משמעותי יותר. כאשר הוא עובד, משתף, מתייעץ, מציג או מלמד בקבוצה – הלומד מביא את ידיעותיו לידי ביטוי ו"מדבר" אותם עם אחרים. כבר אמרו חז"ל: ”אֵין סַכִּין מִתְחַדֶּדֶת אֶלָּא בְּיָרֵךְ שֶׁל חֲבֶרְתָּהּ, כָּךְ אֵין תַּלְמִיד-חָכָם מִתְחַדֵּד אֶלָּא בַּחֲבֵרוֹ“ (בראשית רבה, פרשה סט, סימן ב). מחקרים עכשוויים מבססים את הטענה כי הלימוד האפקטיבי ביותר הוא ללמד אחרים.
טיפוח לומד עצמאי אינו קשור רק למטלות לימודיות וניתן להשתמש בעקרונות שלו על מנת לשפר אקלים כיתתי. דוגמה לכך היא הפעלת וועדות כיתתיות: כל אחד מתלמידי הכיתה שותף בוועדה לבחירתו, בהתאם לחוזקותיו, בסיוע המורה.
תפקיד הוועדה הוא להיפגש, ליזום, ליצור, לזמן פעילויות כיתתיות ולקדם את התחום עליו היא אמונה. לפעילות הועדה משוב שוטף בשגרה, בשיחות אישיות ביום ההורים ובתעודות המחצית והוא מונכח דרך קבע, כמו כל תחום דעת אחר. כאן תמצאו כמה דוגמאות לעבודה מרחוק עם ועדות.
עידוד, הכלה, משוב מפרגן, נוכחות ומשמעות – זהו התפקיד המרכזי שלנו כאנשי חינוך, גם מקרוב וגם מרחוק, גם כאשר אנחנו מלמדים בכיתה וגם כאשר אנחנו מלווים למידה עצמאית. דיאלוג מצמיח ומקדם למידה יוצר יחסי אמון ומשמעות ובעיקר, מקנה תחושת ביטחון, המאפשרת ללמוד, לשאול, לטעות, לתקן ולהצליח. לוו את התלמידים בתהליך, תנו משוב בכל שלב בדרך, חזקו אותם ועודדו אותם. אפשרו להם לצמוח וספקו להם חום מלמעלה וקרקע בטוחה מלמטה.
קראתם עד כאן, שאלתם שאלות, למדתם משהו חדש, הרהרתם, ערערתם? אתם כבר לומדים עצמאיים! נשמח אם תשתפו אותנו, כאן בתגובות.