סיימנו שיעור העשרה לכיתות ט', בנושא תלושי משכורת ומסים. רגע אחרי הופיעה בקבוצת הווטסאפ התמונה הבאה. למי שלא מכיר, התמונה נופלת לקטגוריה שנקראת memes (בעברית מֶם / מִים). בהגדרה המקורית (לפני המצאת האינטרנט), memes הינם רעיונות או התנהגויות תרבותיות שמתפשטות במהרה מאדם לאדם. בתרבות האינטרנט, Meme הוא תוכן (לרוב הומוריסטי), שמתפשט באופן "ויראלי" באמצעות רשת האינטרנט והרשתות החברתיות. ישנם סוגים שונים של memes, אך בין הנפוצים הן תמונות עם כיתוב, שבאות לתאר סיטואציה / הרגשה כלשהי.
בתור אדם שמעריך memes טובים, צחקתי והמשכתי הלאה, בלי להשקיע בנושא יותר מדי מחשבה. הרי התלמידים שולחים הרבה "שטויות" בקבוצות הוואטסאפ המשותפות. חלקם מעניינים, חלקם משעשעים וחלקם סתמיים. אחרי קצת מחשבה, נפל לי האסימון - התלמיד הזה השתמש ב-memes בתור כלי למידה!
הנה כמה הצעות לדרכים בהן תוכלו גם אתם להשתמש בממים בשיעורים שלכם:
במקום שמם יהיה סתם בדיחה או סיטואציה משעשעת, הוא יכול להוות כלי מצוין לסיכום שיעור, בצורה שהתלמידים יבינו ויותר חשוב – יפנימו, בלי הכתבה, בלי העתקה מהלוח ובלי סיכומים מהספר. ניתן להשתמש בו כמדיום חדש להעברת חומר הלימוד. מיד כשראיתי את החומרים שהתלמידים שולחים, אמרתי להם, אני רוצה שתשלחו עוד ממים בנושאי השיעור והממים האהובים עליי יוצגו בתחילת השיעור הבא לכולם.
בבת אחת, הקבוצה התפוצצה בשיתופים של memes. חלקם לגבי דברים שנלמדו בשיעורים, חלקם בתור פרשנות שלהם על השיעור וחלקם על עצם הכנת הממים. יצירת ה-memes הפכה למטרה קבוצתית. התלמידים עזרו אחד לשני ליצור, לימדו אחד את השני איך עושים את זה ואפילו הסבירו לי איך אני יכול ליצור memes בעצמי (כמובן שלקחתי חלק בבלגן).
בשיעור הבא, תכננתי להתחיל נושא חדש, אך כשהגעתי לכיתה, התוודעתי לסיטואציה שלא ציפיתי לה. התלמידים היו מאוד נסערים: דיברו, בכו, צחקו - כאוס מוחלט. אחרי קצת הרגעות ודיבורים איתם, למדתי מהו הגורם לבלגן - מבחן במתמטיקה. התלמידים בדיוק יצאו ממבחן ארוך ומייגע והיו מאוד לחוצים לגביו ולגבי השלכותיו. הבנתי שאת הפתיח לשיעור שתכננתי כבר לא אוכל לבצע. במקום, צץ לי בראש הרעיון להשתמש בכלי החדש בארסנל שלי - memes.
הודעתי לתלמידים שאנחנו פותחים תחרות יצירת ממים בנוגע למבחן שהיה להם בבוקר. לתלמידים לא לקח הרבה זמן להגיב ולאחר מספר רגעים, התמונות התחילו להגיע. הם הביעו את הרגשתם בקשר למבחן, את התחושה שלהם לגבי הקושי שלו ואת הלחץ לגבי תוצאותיו.
גיליתי שה-memes אינם רק כלי לסיכום שיעורים, אלא הם כלי לשחרור רגשות והפגת מתחים, כמו האימרה העתיקה - תמונה שווה אלף מילים (במקרה של ה-memes, קצת יותר מאלף, כי יש גם טקסט).
לאחר שהצגנו את ה-memes, המנצחים, התלמידים היו מספיק רגועים כדי להמשיך בשיעור כמתוכנן. אם הייתי מתעקש להמשיך במערך השיעור המתוכנן, לא הייתי נותן מענה לצורך הרגשי של התלמידים ובנוסף, לא הייתי מצליח ללמד את החומר. ההפוגה הקצרה והשימוש בכלי יצירתי מעולמם של התלמידים, הציל את השיעור ועזר לתלמידים להתמודד עם הקושי שלהם.
אחרי הניסיונות המוצלחים עם הממים, החלטתי לנסות למנף את הכלי לסיטואציות נוספות. כעיקרון, אני לא נוטה לתת לתלמידים שיעורי בית, אבל החלטתי לבדוק האם הם יסכימו לבצע עבודת בית וולנטרית באמצעות מם. שלחתי אתגר לתלמידים בקבוצת הווטסאפ: "מי יכול ליצור לי memes בנוגע לעבודה שתרצו לעסוק בה כשתהיו גדולים?"
קיבלתי תשובות מעניינות. למשל, ידעתם שהמשכורת הממוצעת בתחום הכרייה והחציבה גבוהה מהמשכורת הממוצעת בהייטק? בין החומרים שהגיעו, מצאתי תלמידה אשר חוששת בקשר לעתידה ולא מרגישה שהיא טובה בשום תחום ותלמיד שלא הצליח לחשוב על רעיון ובכל זאת הצליח לבטא את עצמו באופן די ברור.
אין צורך לפרט את הקושי שהביאה איתה התקופה לתלמידים ולמורים. הנה כמה דוגמאות מתוך מה שהתלמידים שלי בחרו לספר:
קבוצת הווטסאפ שלנו (memes וירטואלים) משתמשת בממים בתור כלי תקשורת למגוון רחב של נושאים: אירועים כלליים שקשורים לביה"ס, לשיעורים, לכיתה הספציפית שלנו או לתלמידים מסוימים ואירועים שקורים להם בחיי היום-יום. אני מאד ממליץ לנסות להשתמש ב-memes ככלי למידה. התלמידים שלכם מכירים את הנושא ומבינים בו. הם רק צריכים את ההזדמנות.
כמה רעיונות נוספים לשימושים בממים ככלי לימודי
כלים מומלצים: התלמידים הכירו לי אפליקציה בשם meme generator ואתר בשם imgflip. הם מאוד קלים לשימוש ומגיעים עם דוגמאות רבות למי שלא מכיר את ה-memes וצריך עזרה בתחילת דרכו.
נהניתי מאוד מההתנסות הזו עם התלמידים. קיבלתי הצצה לתוך העולם שלהם ויצאתי מלא השראה, התרגשות ותקווה להמשך. כל זה התחיל מיצירתיות ורצון של תלמיד אחד שרק רצה לשתף תמונה משעשעת בקבוצת הווטסאפ. כולי ציפיה לראות את ה-memes היצירתיים שלכם כתגובה לכתבה זו.