נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מה עובר לכם בראש כשאתם שומעים את המילה "הנגשה" בבית הספר? ברור, אנחנו חושבים מיד על תלמידים בעלי מוגבלויות שונות ואיך נוכל לאפשר להם למידה. במקרה שלהם, ההנגשה נראית לנו הכרחית ומובן מאליו שנעשה הכל כדי להנגיש להם את החומר הנלמד, אבל האם הם היחידים בכיתה שזקוקים להנגשה?
כל מורה מכיר את האתגר שבכיתה ההטרוגנית. כמורה ורכזת השתלבות, אני שומעת שוב ושוב את הלבטים: איך נגיע לכל תלמיד ותלמידה? מה אוכל לעשות כדי ללמד בדרך שנוגעת בכולם? כיצד נוכל להכין חומרים ברמות שונות לכל כך הרבה תלמידים?
בואו נתבונן רגע על החברה שלנו. בדיוק כמו בית הספר, יש בה הכל מהכל: סגנונות, מוגבלויות, דתות, ידע, רקע שונה, קשיים, מצבים כאלה ואחרים. אנו כבני אדם שונים וטוב שכך. באחד הקורסים שלמדתי, נחשפתי למושג עיצוב אוניברסלי ללמידה. זוהי למעשה גישה הדוגלת ברעיון ללמד את כלל הלומדים, ללא קשר ליכולתם.
הרעיון החל בכלל מתחום האדריכלות, כאשר היה צורך במתן מענה לנגישות לאנשים בעלי מוגבלות. נמצא כי סלילת מדרכה נמוכה למעבר לאדם עם מוגבלות בכיסא גלגלים מהווה גם מענה לרוכבי אופניים, עגלות תינוק, עגלת סופר למבוגר, נגישות לעיוור עם מקל או אדם בעל מוגבלות זמנית עם גבס ברגלו.
איך בא הרעיון לידי ביטוי בהוראה? עד היום ההנגשה בחינוך עסקה בעיקר סביב הנגשה פיזית, לצורך שילוב תלמידים עם מוגבלות בבית הספר. ייחודיותה של הגישה הוא בהתייחסותה לערך השונות בין בני האדם וההבנה שאנחנו שונים ומגוונים. לכולם יש נקודות חוזק וחולשה, אך בלמידה שני הדברים מושפעים מסביבת הלומד, המשאבים והכלים העומדים לרשותו. עיצוב אוניברסלי ללמידה בא כדי למזער חסמי למידה ולאפשר הוראה לכלל תלמידי הכיתה, באמצעות פדגוגיה וסביבת למידה.
איך ממזערים חסמים לתלמידים ולא יוצרים עומס נוסף אצל המורים? השאיפה היא לא לשנות את התלמידים, אלא לעצב את הסביבה הלימודית שלהם. תוכנית הלימודים תאפשר הכלה של הבדלים בין-אישיים בין התלמידים ובכך תביא להפחתה של חסמי למידה. מדובר בתפיסה בית ספרית של הבנת השונות ותכנון מתאים של הלמידה, שיטות וחומרי ההוראה, סביבת הלמידה וגם הערכה.
אפשרו לתלמידיכם דרכים שונות לבטא את הידע שלהם, את מה שהבינו, את תשובותיהם.
כאן השאלה הנשאלת היא למה? למה הידע הזה חשוב; מה ערך המוסף בשביל התלמיד; היכן זה מתחבר אליו מההיבט הרגשי? כך תצרו מוטיבציה ועניין ולומדים בעלי מודעות עצמית ואחריות אישית.
זכרו, אין דרך אחת. צרו אפשרויות גדולות יותר ושיתופי פעולה, לא כהכרח, אלא מתוך בחירה. הציתו את האש הקיימת בתלמידים ותגלו תלמידים עם תעוזה, שלא חוששים ללכת בעקבות החלומות שלהם.
איך אתם מתאימים את ההוראה שלכם לכל תלמיד ותלמידה? שתפו אותנו, כאן בתגובות.