נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
העולם השתנה ללא היכר וכך גם עולם הלמידה. כשהתלמידים בכיתה – אי אפשר להתעלם מעולמם הדיגיטלי וכשהם לומדים מרחוק – אי אפשר להתעלם מעולמם הפיזי, הרגשי והחברתי. איך מחברים את כל העולמות הללו? מרחבי הלימוד שלנו השתנו לחלוטין והם דורשים מענה שישלב נכון את המרחב הפיזי של תלמידינו עם המרחב הדיגיטלי שלהם, כדי להעצים את היכולות והחוזקות של כל תלמיד ותלמידה בכל אחד מהמרחבים.
המרחבים הפיזיטליים הגיעו אלינו מעולם השיווק והמכירות לעולם הלמידה. זהו חיבור של המילים פיזי + דיגיטלי או וירטואלי. מטרת המרחב הוא זיהוי הערך הייחודי של כל אחד מהממדים, במטרה להפיק את המיטב משני העולמות בתהליך הלמידה.
המטרה של מרחב פיזיטלי היא לאפשר ללומדים "להישאב" לתוך חווית הלמידה הדיגיטלית, אבל לאו דווקא על ידי התנתקות מהסביבה הפיזית, אלא על ידי טשטוש הגבולות בין הפיזי והדיגיטלי. ככל שהטכנולוגיה תלך ותשתכלל, כך הגבולות בין הממד הפיזי לדיגיטלי יהיו יותר ויותר מטושטשים והחיבור ביניהם יהיה חלק לגמרי עד בלתי נראה.
החל מחודש יוני 2020 פותחו במטח עשרות מרחבים פיזיטליים ששירתו מטרות שונות של למידה: תהליך למידה קצר טווח, תהליך למידה ארוך טווח ואירועי למידה משתנים וכן כנסים, ימי עיון ואירועי למידה חד פעמיים. אנשי ונשות חינוך רבים הספיקו כבר להיחשף למרחבים הפיזיטליים שפיתחנו, הבינו את הפוטנציאל ומעוניינים לפתח סביבות פיזיטליות משלהם, שמבוססות על העקרונות הבאים.
למרחב למידה פיזיטלי ישנם 3 מאפיינים מרכזיים השלובים זה בזה ויוצרים את חוויית הלמידה הייחודית:
המרחב הפיזיטלי מדמה מקום פיזי (ריאלי או מדומיין), שמורכב מחללים שונים, כשבכל אחד מהם מתקיימת פעילות אחרת. הלומדים עוברים באופן עצמאי בין החללים השונים, בהתאם ללוח הזמנים שנקבע מראש או על פי בחירתם האישית. המרחב הפיזיטלי יוצר תחושה של מקום מוכר וידוע, מקום שקל ונוח להתמצא בו וגם השפה בה משתמשים במרחב היא שפה פיזית - "ניכנס לאולם, נאכל במטבח, נצא להפסקה בגינה" וכו'.
השימוש בטרמינולוגיה פיזית יוצר פנייה לכל החושים של הלומדים ומגביר את המעורבות שלהם בסביבה. מרחב כזה מזמן גם תחושה של משחק - לא הכל ברור מיד כשנכנסים למרחב הפיזיטלי, בדיוק כמו במרחב למידה פיזי, שזה ביקורנו הראשון בו. הלומדים מתבקשים לחקור את המרחב, לנווט בתוכו ולגלות באופן אקטיבי אילו אפשרויות למידה הוא מגלם בתוכו. כלומר, הלומדים אחראים במידה רבה על תהליך הלמידה שלהם ועל הרכבת חוויית הלמידה האישית, מתוך המגוון המוצע. זה כמובן מתחבר להיבטים של פרסונליזציה ועידוד יכולות של למידה עצמאית.
המרחב משלב בין פעילויות אישיות לפעילויות בקבוצה או במליאה. חלק מהפעילויות מתקיימות על בסיס טכנולוגיה סינכרונית, דוגמת ZOOM וחלק עם כלים טכנולוגיים אחרים, שמאפשרים מנעד רחב של פעילויות למידה ושימוש מיטבי במרחב.
פעילויות למידה פיזיטליות מתייחסות לאלמנטים שנמצאים בסביבה הפיזית של הלומדים. זה מה שיוצר חיבור חזק יותר בין הסביבה הדיגיטלית לסביבה הפיזית שלהם ומאפשר לטשטש את הגבול בין שני הממדים. סוגי פעילויות לדוגמה:
התייחסות ל-SEL, למידה חברתית-רגשית (SOCIAL EMOTIONAL LEARNING), בתהליכי למידה, חשובה תמיד ובפרט בסביבה דיגיטלית, בה נמצא כל אחד מהלומדים במיקום אחר ובסיטואציה שונה. המיקום הפיזי בו נמצאים הלומדים משפיע גם על מידת הפניות הרגשית ללמידה ולכן כדאי לקחת בחשבון את ההבדלים בין המיקומים של הלומדים ולהתייחס לכך הן בהקשר של מבנה יום הלמידה והן בהקשר של פעילויות הלמידה במרחב.
בנוסף, במרחב למידה פיזי, כמו בית ספר או מוסד אקדמי, הכניסה הרגשית-חברתית לתהליך הלמידה נעשית בהדרגה: ראשית, הלומדים נדרשים ללכת / לנסוע למרחב Travel Time. מרבית המרחבים מכילים מתחם כניסה מרכזי, כמו חצר / לובי / אולם, שבו הלומדים נפגשים זה עם זה ומנהלים שיח חברתי א-פורמלי. רק לאחר מכן נכנסים הלומדים לכיתת הלימוד / לאולם ההרצאות.
במרחב דיגיטלי אין כמובן Travel Time ולכן אין חציצה קוגניטיבית או רגשית בין הפעילות שהלומדים ביצעו ממש לפני רגע לבין הכניסה למרחב. לכן מומלץ ליצור מתחם כניסה מרכזי, שבו מתקיימת פעילות א-פורמלית שעוסקת בהיבט הרגשי-חברתי רגע לפני תכנית היום הרשמית. פעילויות כמו מדיטציה, משחקי חשיבה, פעילות גופנית, פעילות הומוריסטית, בית קפה לשיח פתוח ועוד, מאפשרות כניסה רכה ומדורגת למרחב, לצד חיבור בין הלומדים ויצירת אווירה טובה.
בנוסף, הצורה המיוחדת של המרחב הפיזיטלי מאפשרת להפריד בין החללים לבין אופי הפעילות בכל אחד מהם ולכן כדאי לחשוב על אזורים שהמטרה שלהם היא "ונטילציה", פגישה עם חברים, פגישות אישיות עם צוות ההוראה ועוד. דוגמאות לפעילויות:
לאור ההתנסות החיובית, זיהוי הפוטנציאל הגדול וההתעניינות הרבה בשטח, אנו במטח מפתחים בימים אלו טכנולוגיה שתומכת ביצירת מרחבי למידה פיזיטליים. בנוסף, מפותחים מוצרים פיזיטליים ייחודיים על פלטפורמה זו, שמשלבים תוכן ופעילויות מבית מטח ותהליך פיתוח מקצועי שיסייע למורים להשתמש במרחבים. הפלטפורמה הייחודית עומדת בתקנים של אבטחת מידע, מנטרת נתונים ומאפשרת פונקציות של ניהול למידה (LMS).
חשוב לציין שהקונספט נותן מענה ללמידה היברידית בתקופת הקורונה, אך הפוטנציאל הפדגוגי שלו יאפשר לפתח מודלים ייחודיים ללמידה גם בעת שגרה. המרחבים הפיזיטליים מטשטשים את הגבולות בין המרחבים השונים ויוצרים מצבי הוראה ולמידה חדשים, שמאתגרים הנחות מושרשות שהתקבעו לאורך השנים. למשל, מה לומדים, איך לומדים, עם מי וממי לומדים, איך נראה שיעור, מה תפקיד המורה במרחב ועוד.
המאפיינים הייחודיים של המרחבים הפיזיטליים מאפשרים לפרוץ את קירות הכיתה ולשלב מגוון אופני למידה וקהלי יעד - למידה אישית או קבוצתית, חיבור בין כיתות / שכבות / בתי ספר / רשויות. את המרחבים יכולים לפתח אנשי חינוך, אך גם תלמידים יכולים לקחת חלק פעיל בבניית המרחב והפעלתו.