נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
130 מדינות סגרו את מוסדות החינוך שלהן השנה, בעקבות משבר הקורונה ועברו לסוגים שונים של למידה אלטרנטיבית. כששמענו על "פדגוגיה מוטת עתיד" חשבנו תמיד, באופן טבעי, שהיא תקרה אי שם בעתיד, בתהליך הדרגתי בן מספר שנים, שמטרתו לצייד את התלמידים במיומנויות החיוניות לבוגר לקראת 2030. מי חשב שהעתיד יגיע ברגע אחד?
הקורונה והלמידה מרחוק הפכו את העתיד הרחוק והלא ברור למציאות היום-יומית שלנו ונראה שהלמידה מרחוק תישאר איתנו עוד זמן רב, בשילוב למידה פנים אל פנים או באופן בלעדי. יחד עם המעבר הזה, כל ששת העקרונות של הפדגוגיה מוטת העתיד עברו האצה ואותן מיומנויות שחשבנו שנתרגל במשך עשור, דורשות התייחסות כאן ועכשיו.
אם נשכיל לכוון קדימה ולהתאים את ההוראה למיומנויות הנדרשות מדמות הבוגר, הרי שלפחות בתחום החינוך, יצא הפסדנו בשכרנו. בואו נבחן את העקרונות הללו ונראה מה ניתן לעשות כדי ליישם אותם הלכה למעשה תוך כדי האתגרים של תקופת הקורונה.
חווית הלמידה מרחוק מעניקה לתלמיד מגוון אפשרויות למידה מותאמות באופן אישי ליכולות ולהעדפות שלו.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים בכדי לאפשר לכל תלמיד למידה המותאמת לצרכים וליכולות שלו.
שיתופיות היא תהליך בו פועלים יחד שניים או יותר באופן המעצים את יכולתם להשיג יעד שלא יכלו להשיג כל אחד לבדו. ברוח הלמידה מרחוק קיימות דרכים רבות ליצירת שיתופיות.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים, בכדי לאפשר למידה שיתופית בקבוצות ושל כולם ביחד.
למידה א-פורמלית היא למידה מחוץ למסגרות ארגוניות וחינוכיות פורמליות. גם כאן ניתן לעשות רבות בכדי לקדם למידה זו.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים בכדי לאפשר למידה גם מחוץ לגבולות הכיתה והזום - ללמוד בכל מקום ומכל דבר.
גלוקליות הינו מושג המורכב מצירוף המילים גלובלי (עולמי) ולוקאלי (מקומי). המושג מתאר את ההשפעה של תהליכים עולמיים ואת התהליכים המקומיים המתנתקים מתהליכים עולמיים וחוזרים לייחוד, למסורת ולמקורות. תקופת הקורונה מהווה הזדמנות מצוינת לתהליכים גלוקליים מעצם היותה מגפה עולמית ומקומית. עם כל הקושי והחרדה שבמגיפה, קשה להתכחש לתחושה של שותפות גורל כללית, של מאבק עולמי ושיתופי ידע בחיפוש אחר פתרונות.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים בכדי להתבונן במקומות אחרים בעולם ולהשוות ביניהם לביננו, לבחון מגמות עולמיות וגישות שונות בראי המצב והגישות המקומיות שלנו.
תכלול בא מהמושג תכלית. מה התכלית שלי? מה המשמעות שלי? מדובר במכלול התפקוד הנפשי והפיזי והאופן בו האדם נתפש בעיני עצמו.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים בכדי לפתח בתלמיד זהות אישית יציבה, חוסן נפשי ומודעות, כדי שיוכל לנווט במסלולי המציאות המשתנה דרך שייכות, מודעות וחשיבה ביקורתית ויצירתיות.
עיקרון התמורתיות מתייחס להסתגלות ולהתמודדות עם המציאות המשתנה. הגישה החדשה נקראת גישת הזמישות (שילוב של זריזות וגמישות מחשבתית). הגישה מתמקדת בהקניית מיומנויות שיאפשרו ללומד לזהות שינויים ומצבים בלתי צפויים ולהגיב במהירות וביעילות.
איך עושים את זה?
העיקרון המרכזי כאן הוא לנסות להשתמש בכלים טכנולוגיים ובכלים פדגוגיים בכדי ללמוד בתנאים משתנים, במטרה להמחיש ולתרגל את הרעיון של "אני לא יודע בוודאות מה הולך להיות, אבל אני לא מפחד מזה. אני לומד מזה".
* השתתף בכתיבת הכתבה: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ותהליכי הכלה והשתלבות לתלמידים.