נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"תלמידינו מגיעים לרמת מומחיות דווקא משום שהם לומדים פחות", סיפר לנו בראיון דן ברילון, מנהל חברת Singapore Math והסביר כי "תוכנית הלימודים במתמטיקה בסינגפור, כוללת נושאים מעטים יחסית – 13 עד 15 מושגים לשכבת גיל, אולם מעמיקה בהם מאוד. לא מספיק שתלמידים יילמדו את המשוואות כדי להגיע לתשובה הנכונה. עליהם להבין כיצד המשוואה עובדת".
בסדרת הכתבות ללמוד מהעולם, אנחנו מנתחים בכל שבוע את הישגיהן של מערכות החינוך ב-5 מדינות מובילות בעולם (הולנד, אסטוניה, סינגפור, סלובניה וקנדה), כדי להבין מה עושים שם שעובד כל כך טוב ומה נוכל ללמוד מהם ואולי אפילו לאמץ.
במחקר עליו מבוססת סדרה זו, נמצאו 6 מאפייני חינוך, אשר הצטיירו כדומיננטיים ומשותפים לכל חמש המדינות. בכל מדינה בסדרה, נבחן את אותם שישה עקרונות (המפורטים בתרשים כאן למטה) ואת האופן בו הם באים לידי ביטוי בכל מדינה.
בכתבות הקודמות בסדרה, סיפרנו לכם את סיפור ההצלחה של הולנד, של אסטוניה, של קנדה ושל סלובניה. השבוע נצא למסע במערכת החינוך של סינגפור. בואו נתחיל.
סינגפור הינה מדינה קטנה עם כ-5.5 מיליון תושבים. בשנת 1965 כאשר נפרדה סינגפור ממלזיה היא הייתה כפר דייגים נטוש, רדוף וביצתי, אשר סבל ממחסור חמור במשאבי טבע וידע מהומות תכופות על רקע פוליטי, דתי וגזעי. בזכות תכנון ארוך טווח והשקעה מסיבית בחינוך הצליחה המדינה הצעירה להפוך לאחת המדינות המשגשגות בעולם.
בשנת 2018 הגיעה סינגפור למקום השני בהישגי המתמטיקה במבחן פיזה, כש-37% מהתלמידים דורגו בשתי רמות הבקיאות הגבוהות ביותר (הממוצע ב-OECD הוא 11%).
כאמור, הוראת המתמטיקה בסינגפור מתמקדת בשליטה בחומר ולא בלמידה למבחן. על פי התפיסה הסינגפורית, יש להקדיש ללימוד מושג או מיומנות זמן רב ככל הנדרש - עד שהתלמידים יילמדו לשלוט בחומר. בזכות תשומת הלב שמקדישים המורים לכל מיומנות או מושג, מתקדמים התלמידים בקצב מהיר יותר. התוצאה יכולה להפתיע: קצב איטי יותר מוביל להתקדמות מהירה יותר. לתפיסתם אופן פעולה זה מועיל לכל התלמידים - גם לחזקים וגם לחלשים ביותר. כיוון שכלל התלמידים משיגים שליטה בחומר, בתי הספר אינם צריכים ללמד את אותן מיומנויות שוב והמורים אינם מלמדים כיתות שבהן התלמידים בעלי טווח מיומנויות רחב ומשתנה.
התלמידים בסינגפור לומדים מתמטיקה במסלול המתאים להישגיהם, החל מכיתה ה' ובהמשך - בתיכון. החלוקה למסלולי לימוד הומוגנים, המתחילה בכיתה ה', מאפשרת למורים לנהל את השיעורים במהירות וברמת קושי המתאימה ליכולותיהם של התלמידים וכך למצות את הפוטנציאל שלהם. החלוקה לרמות איננה קשיחה. התלמידים יכולים לעבור בין המסלולים מעת לעת. בתי הספר מקצים משאבים כדי לעזור לתלמידים להשלים או להאץ את התקדמותם.
לקראת חטיבת הביניים, נערך מבחן ממיין על פיו מחולקים התלמידים לבתי הספר בשלושה מסלולים המשקפים רמות לימודיות. החל מחטיבת הביניים, תלמידי כל הקבוצות באותו בית ספר לומדים את אותה תוכנית לימודים במשך שלוש שעות שבועיות. שעתיים שבועיות נוספות הם לומדים בשלוש רמות שונות. הקבוצה ברמה הנמוכה ביותר מתמקדת בהבנת הנקרא ובפירוש בעיות מתמטיות מילוליות; הקבוצה ברמה הבינונית מתרכזת בחיזוק ידע מתמטי ובקבוצה ברמה הגבוהה הדגש הוא על תוכן ומיומנויות מתקדמים במתמטיקה.
מגוון רחב של תוכניות העשרה מוצעות לתלמידים לצד תוכנית הלימודים הרשמית. תלמידים בעלי כישרון מתמטי יכולים להשתתף במגוון רחב של פעילויות לבחירתם, כגון מועדונים, ירידים ותחרויות במתמטיקה.
"ויזואליה מקלה על התלמידים להבין את הרעיונות המתמטיים", הסבירה בראיון טאן לים קווי, מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי Bendemeer. מורים למתמטיקה בסינגפור מתבקשים לתת לתלמידיהם שפע של הזדמנויות לראות את אופני היישום של המתמטיקה בעולם שסביבם. הרבה מהעבודה בכיתות מתבצעת בהתאם לתאוריית CPL (מוחשי-ויזואלי-עיקרון, Concrete-Pictorial-Law). על פי תאוריה זו, יש להציג תחילה גירוי מוחשי (למשל, חמישה תפוחים) ולאחר מכן, ייצוג ויזואלי (למשל, איור של חמישה תפוחים) ולבסוף, ידע מופשט (למשל, הספרה 5).
בנוסף להנעה ולהנאה של התלמידים, קיימים בסינגפור מסלולי מתמטיקה הכוללים רצף של אתרים או נקודות עצירה לאורך מסלול מתוכנן מראש, שבהם מתנסים התלמידים במתמטיקה המצויה בסביבתם. מסלולי המתמטיקה מפיחים רוח חיים במתמטיקה ויוצרים מעורבות רבה בקרב הלומדים מבחינה פיזית, שכלית ורגשית.
סינגפור הגיעה למקום השני ביכולות הקריאה במבחן פיז"ה לשנת 2018. המורים למתמטיקה והמורים הכלליים שמים דגש רב על הבנת הנקרא ועל יכולת הסקה. כדי לתת לתלמידים הזדמנויות לתקשר באופן מתמטי, הם עובדים בחלק גדול מהשיעורים בקבוצות.
גישת הוראה פופולרית אחרת היא גישת הסיפור, שבה התלמידים מאזינים לסיפורים ובו בזמן לומדים כיצד לפתור בעיות מתמטיות. גישה זו מעודדת שימוש בשפה מתמטית, מפני שהיא מטמיעה מושגים מתמטיים בבעיות מתמטיות ומסייעת במיומנויות של הבנת הנקרא ודליית מידע מתמטי מטקסט.
המורים בסינגפור נהנים ממעמד לאומי גבוה ונחשבים בוני האומה ותהליך המיון להוראה הינו בררני במיוחד. כבר בשלב ההכשרה משרד החינוך הסינגפורי מעסיק את הסטודנטים להוראה ובהמשך הוא מממן לכל מורה ציוד וספרות מקצועית בשווי של 750-400 דולר סינגפורי בשנה למורה.
לאורך כל שנות העבודה, נדרש המורה להקדיש 100 שעות בשנה לפיתוח מקצועי מתמשך, בהתאם לתוכנית התפתחות מקצועית אישית שנבנית ומתוקצבת עבורו. מורה בסינגפור יכול לבחור ולהתפתח באחד משלושת מסלולי הקרירה: התמחות בהוראה, במנהיגות או בתחומי הדעת.
מאז הטמעת הרפורמה "בתי ספר לומדים, אומה חושבת", יכולים המורים להקדיש זמן לשיתוף פעולה בתכנון שיעורים ובפעילויות למידה. הקהילות המקצועיות הלומדות הן חלק מקהילות למידה רשתיות אזוריות והם בדרך כלל נפגשים לשעה עד 3 שעות בכל שבוע.
"השיעורים המובנים, שמבוססים על פעילויות, מתרכזים בתלמידים", הסבירה בריאיון פרלין אונג, מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי First Toa Payoh. "ומאפשרים להם ללמוד מתמטיקה בדרך מהנה ואפקטיבית ולגבש ביטחון עצמי".
שיעורי המתמטיקה נפתחים בהקדמה קצרה וממשיכים בפעילויות ובדוגמאות, שמגבירות את חוויית הלמידה של התלמידים. לאחר מכן, מתרגלים התלמידים את החומר ומיישמים את הרעיונות המתמטיים. כדי להעצים את הלמידה החווייתית, משולבים בשנת הלימודים אירועי מתמטיקה מיוחדים (למשל, יום משחקי מתמטיקה, שבוע חווייתי במתמטיקה) ומתחמי פעילות (כגון, תחנות משחק מתמטי).
בשנת 1997 יצאה לדרך בסינגפור רפורמת "בתי ספר חושבים, אומה לומדת". במסגרתה צומצמה תוכנית הלימודים ("ללמד פחות, ללמוד יותר") ונוצר מרחב גדול יותר לפעילויות המבוססות על חקירה. בבית הספר היסודי מתנסים תלמידים במשימות מתמטיות הכוללות גירויים פיזיים במרחב. בחטיבת הביניים ובבית הספר התיכון מתייחסת פעילות החקר לאופן ההתמודדות עם המשימה המתמטית.
למשל, במקום שהמורה יציג את חוק המכפלה של לוגריתם, עובדים בתהליך למידה שנועד לכוון את התלמידים לגלות בעצמם את החוק.
המחקר של היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך, נכתב על ידי נועה לורבר, בהזמנת קרן טראמפ. הדוח המלא, הקרדיטים ושמות המשתתפים במחקר כאן: מאפיינים משותפים של חמש מדינות בעלות שיעור מצטיינים גבוה במתמטיקה.
ב-16.12.20 יתקיים יום עיון בנושא: מצוינות במתמטיקה בכיתה ובבית הספר, עקבו אחר פרסומי היוזמה.