נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"אף אחד לא רואה תוצאות אחרי תרגול של שעה אחת. בדיוק כמו בספורט או בנגינה, צריך להתאמן מדי יום או לפחות ברוב ימי השבוע", כך סיפרה לנו הנקה לביק, אחת המורות שהשתתפה בראיונות מרתקים שערכנו עם מורי מתמטיקה מסלובניה, כדי להבין את סוד ההצלחה של מערכת החינוך במדינה. המורים דיברו על תרגול, תרגול ועוד קצת תרגול, אבל זהו לא הסוד היחיד של המערכת הזו, שהצליחה בזמן מאוד קצר לטפס למקומות הגבוהים של ההישגים הבינלאומיים בחינוך.
בסדרת הכתבות "ללמוד מהעולם", אנחנו מנתחים בכל שבוע את הישגיהן של מערכות החינוך ב-5 מדינות מובילות בעולם (הולנד, אסטוניה, סינגפור, סלובניה וקנדה), כדי להבין מה עושים שם שעובד כל כך טוב ומה נוכל ללמוד מהם ואולי אפילו לאמץ.
במחקר עליו מבוססת סדרה זו, נמצאו 6 מאפייני חינוך, אשר הצטיירו כדומיננטיים ומשותפים לכל חמש המדינות. בכל מדינה בסדרה, נבחן את אותם שישה עקרונות (המפורטים בתרשים כאן למטה) ואת האופן בו הם באים לידי ביטוי בכל מדינה.
בכתבות הקודמות בסדרה, סיפרנו לכם את סיפור ההצלחה של הולנד ושל אסטוניה. השבוע נצא למסע במערכת החינוך בסלובניה. בואו נתחיל.
למרות שסלובניה קיבלה עצמאות רק בשנת 1991 ומשתתפת במחקרי פיז"ה רק מאז 2006, הצליחה מערכת החינוך שלה להגיע מאוד מהר לראש טבלת ההישגים העולמית. ממוצע ציוני המתמטיקה של תלמידיה השתפר בהתמדה, כשהמערכת הצליחה להפחית בצורה משמעותית את מספר התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים, בזמן ששמרה בעקביות על אחוז מצטיינים גבוה.
בשנת 2018 הגיעה סלובניה למקום ה-13 במתמטיקה וכ-14% מהתלמידים הגיעו לרמות הבקיאות הגבוהות במבחן, כ-32% יותר מהממוצע ב-OECD.
מערכת החינוך בסלובניה כוללת מסגרות לימודיות מגיל 11 חודשים ועד כיתה יג'. החינוך העל־יסודי נמשך מכיתה י' ועד יג'.
כפי שתיארה בפתיחה המורה למתמטיקה הנקה לביק, מתיכון בליובליאנה, ההוראה בסלובניה שמה דגש רב על נושא התרגול. המורים שהשתתפו בראיונות המחקר, סיפרו כי בניגוד למגמות העולמיות, רוב מורי המתמטיקה בסלובניה מייחסים חשיבות רבה לדפוסי למידה חוזרים, כגון פתרון של תרגילים רבים הדומים זה לזה או שינון.
לתפיסתם, שימוש בדפוסי למידה חוזרים, מסייע לתלמידים לדעת מתי ואיך ליישם הליכים מתמטיים בצורה מתאימה, יעילה ומדויקת. בתוכנית הלימודים הלאומית למתמטיקה לכיתות א' עד ט', שיעורי הבית הם רכיב עיקרי, המאפשר לתלמידים לפתח הרגלי עבודה, התמדה ודיוק.
רוב בתי הספר היסודיים אינם מחלקים את תלמידי המתמטיקה לקבוצות על פי רמת ההישגים שלהם. לעומת זאת, בתיכון, הלימודים מתקיימים בכיתות הומוגניות בגלל הפיצול לבתי ספר בעלי אופי ודגש שונה, על סמך הישגי התלמידים בבית הספר היסודי.
מערכת החינוך הסלובנית מפנה משאבים רבים לתמיכה בתלמידים בעלי הישגים נמוכים ולתלמידים עם לקויות למידה. רוק ליפניק, מורה למתמטיקה וסגן מנהל בתיכון בצליה סיפר בריאיון כי רוב בתי הספר מציעים שיעורי הוראה מתקנת במתמטיקה בתוך מערכת השעות ומאפשרים לתלמידים להשתתף בהם לפי בחירתם.
מורים למתמטיקה בבתי הספר היסודיים מדווחים כי הם מבלים חלק ניכר מזמנם בהכנת חומרי הוראה מיוחדים לילדים עם לקויות למידה ועובדים איתם באופן אישי. אנדריאה ורבינץ', מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי בליובליאנה, מאמינה כי התמיכה שניתנת לתלמידים בעלי לקויות למידה או הישגים נמוכים היא הגורם שאחראי להצלחתה של סלובניה במבחני פיז"ה.
לצד תמיכה בתלמידים מתקשים, 98% מבתי הספר בסלובניה משתתפים בתחרויות מתמטיקה ארציות ובין־לאומיות מגוונות, כמו תחרות המתמטיקה, תחרות משחקי חשיבה מתמטיים (כגון פאזלים, פוטושיקי וסודוקו), תחרות היגיון ותחרות מתמטיקה פיננסית.
החיבור בין המתמטיקה לבין החיים האמיתיים של התלמידים עוזר להם להבין את התועלת של המתמטיקה ולכן מגביר את המוטיבציה שלהם ללמוד – כך מאמינים המורים שרואיינו למחקר. הם מספרים למשל על פרויקט "צֶליֶה, העיר שלי" לכיתות ט', אשר בו משתמשים תלמידי צֶליה ב-GPS בתוך העיר ובסביבתה ולומדים על מערכת הניווט עם מורה לפיזיקה ועל המתמטיקה שבבסיס המערכת עם מורה למתמטיקה.
הרפורמה בלימודי המתמטיקה, שהחלה בשנת 2008, מדגישה את חשיבותה של המתמטיקה הריאליסטית וחומרי הלימוד כוללים דוגמאות רבות לכך. למשל, באחד מספרי הלימוד יש 22 דוגמאות מהחיים האמיתיים למידול סוגים שונים של פונקציות.
בראיונות ציינו המורים כי הוראה בין־תחומית היא מתודה מובילה להציג את האספקט השימושי של המתמטיקה. לדוגמא, הנקה לביק סיפרה כי ביחד עם מורה לאנגלית מבית ספרה למדו התלמידים שירים באנגלית, העוסקים במתמטיקה. השירים אפשרו שיח מתמטי בשילוב העשרת אוצר המילים של התלמידים באנגלית.
"המסורת החינוכית של הוראת המתמטיקה בסלובניה שמה דגש רב על בחינות בעל פה", הסבירה ד"ר ברברה יפלי פווסיץ', פרופסורית עמיתה במכון למחקר חינוכי בסלובניה. התלמידים נבחנים במבחן בעל פה במתמטיקה פעם בשנה ושיטה זו מגיעה לשיאה בפרק בבחינת הבגרות המתקיים בעל פה.
"הבחינה בעל פה מאפשרת למורים למתמטיקה לשאול שאלות שבדרך כלל לא שואלים במבחנים כתובים", הסביר לנו דייויד גייסר, מורה למתמטיקה בתיכון ממריבור. "כגון, שאלות בנוגע לתאוריות, להגדרות ולמשפטים מתמטיים. התלמידים אמורים להפגין הבנה ולהשתמש היטב בשפה המתמטית".
אחד משלושת הרכיבים בתוכנית הלימודים המתמטית בכל שכבות הגיל הוא לוגיקה ושפה, רכיב ששם דגש על פיתוח טכניקות לפירוש טקסטים למטרות מתמטיות. המורים מתרכזים בפיתוח יכולותיהם של התלמידים להביע את עצמם באופן מתמטי, במקום להתמחות ביכולות טכניות בלבד. דוגמה לגישה זו ניתן למצוא במטלה שבה נתבקשו התלמידים ללמוד נושא מסוים באופן עצמאי ולאחר מכן להקליט סרטון שבו הם מסבירים את הנושא לחבריהם לכיתה.
כל המורים בסלובניה הם בעלי תואר שני. המורים חייבים להיות בעלי הכשרה פדגוגית והמורים בבתי הספר המקצועיים או הטכניים חייבים להיות בעלי ניסיון תעסוקתי רלוונטי. החל מכיתה ו', מורי המתמטיקה הם מומחים בתחום בלבד. המורים למתמטיקה בתיכונים חייבים להשלים לימודי תואר שני ולהעמיק במתמטיקה כתחום הרחבה יחיד.
מורים זכאים ל-15 ימי פיתוח מקצועי בפרק זמן של שלוש שנים. רוב המורים למתמטיקה משתתפים בכנס פדגוגי שנתי אחד לפחות בתחום המתמטיקה ובסדנאות בנות יום או יומיים מלאים. המורים ציינו בראיונות כי הם נפגשים עם עמיתיהם לתחום הדעת מדי שבוע.
משכורת מורה בסלובניה, כמו גם ממוצע שעות ההוראה שלו נמוכים מהמוצע של ה-OECD. מורים המלמדים בשכבות הגיל השונות זכאים לאותו שכר שנתי ושכר זה עולה עם שנות הוותק. שכרו של מורה הינו נמוך מהשכר הממוצע לאקדמאים בסלובניה.
"בשנים האחרונות משרד החינוך מעודד מורים למתמטיקה לנקוט למידה פעילה ולמידה חווייתית", ציינה בראיון אנדראה ורבינק, מורה למתמטיקה בבית הספר היסודי בליובליאנה. אחת הטכניקות שבהן משתמשים חלק מהמורים כדי לאפשר למידה שכזו היא כיתה הפוכה. פעילויות נוספות שבהן משתמשים המורים לשם למידה חווייתית הן עבודה קבוצתית, מטלות מחקריות, סרטונים מעוררי גירוי ופרויקטים מחקריים.
תוכנית הלימודים של סלובניה היא תוכנית ששמה לה למטרה לבסס ולחזק, בנוסף על ידע מתמטי, גם עיבוד והצגת נתונים. התלמידים הסלובנים לומדים לאסוף, לחבר ולהציג נתונים ועורכים מחקרים אמפיריים ראשונים כבר בכיתות א' עד ג'. בכיתות ד' עד ו' הם לומדים להיעזר בכלים דיגיטליים לביצוע פעילויות אלה.
בראיונות עם המורים, הם שיתפו שמעודדים אותם לקבל על עצמם תפקיד של "מאפשרי למידה". כלומר, להוריד מעצמם תפקידים מסורתיים של מורה ולעבור או לשלב הדרכה של התלמידים בעוד אלה עוסקים בפתרון בעיות עצמאי. המורים מרגישים שהם צריכים לשים דגש רב יותר על למידת גילוי ולמידה מבוססת חקר.
המחקר של היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך, נכתב על ידי נועה לורבר, בהזמנת קרן טראמפ. הדוח המלא, הקרדיטים ושמות המשתתפים במחקר כאן: מאפיינים משותפים של חמש מדינות בעלות שיעור מצטיינים גבוה במתמטיקה.