נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מורי הפיזיקה משתפים: פרקטיקות ההוראה מרחוק שכדאי להכיר
האם השמועה לפיה למורים יש עיניים בגב והם רואים כל מה שקורה בכיתה אכן נכונה? התקופה האחרונה היוותה מבחן מאוד מעניין להנחה הזו. האם הם רואים הכל גם כשתלמידיהם נמצאים בבית? איך ממירים את ה"עיניים בגב" של המורים ללמידה ווירטואלית?
ההתמודדות עם האתגר הלא פשוט של הלמידה מרחוק הולידה הרבה פרויקטים מעניינים ויצירתיים בחודש האחרון. את אחת ההצלחות הגדולות רשמה ההיערכות המהירה והיעילה של מורי הפיזיקה בארץ, אשר נערכו במהירות שיא ויצרו יחד, בשיתוף פעולה רחב, טכניקות חשובות להוראה מרחוק והוראה איכותית לתלמידיהם.
את המהלך הובילה קבוצת הוראת הפיזיקה של מכון ויצמן, בהובלת עידית ירושלמי - המרכז הארצי למורי הפיזיקה, ברשות פרופ' ירון להבי; צוות מובילי הקהילות בהנהגת ד"ר סמדר לוי ואסתי מגן; צוות המנטורים בפלטפורמת פטל בהובלת אסף בר-יוסף ופרופ' בת-שבע אלון. הקבוצה עבדה בשיתוף פעולה עם צוות התמיכה הטכנית במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן וכמובן, הפיקוח – צוות המדריכים בראשות דר' צביקה אריכא ודר' ארנה בלומברגר.
להיפגש, להתייעץ ולייעץ
בתוך כל המערך המתואם הזה, הצליחו מורי הפיזיקה בארץ לייצר הוראה איכותית לתלמידיהם, למרות אתגרי התקופה, להתייעץ ולייעץ ולשתף ביניהם את הידע, להיפגש באופן קבוע בחדרי המורים המקוונים ואפילו להרים במהירות שיא כנס ייחודי למורי פיזיקה. בכתבה זו ישתפו אתכם המורים באסטרטגיות ההוראה בהן השתמשו, כך שכל המורים בארץ, בכל תחומי הדעת, יוכלו לשאוב רעיונות והשראה.
"בסרטונים תראו את מורי הפיזיקה מוכיחים את עצמם מדי יום", מספרת עידית ירושלמי. "מקיימים שגרת הוראה כיתתית, עושים שימוש יצירתי בכל כלי אפשרי, כדי לחוש את הדופק ולגייס את תלמידיהם להשתתף – על אף הריחוק הפיזי ולהתקדם בקצב לבחינת הבגרות רבת המשקל אליה הם נדרשים להכין את תלמידיהם בימים מתוחים אלו".
"בכנס מורי הפיזיקה בו השתתפו למעלה מ-600 מורי פיזיקה, למדנו על חוזקה של קהילת מורי הפיזיקה בארץ", מספר פרופ' ירון להבי, מנהל המרכז הארצי של מורי הפיזיקה, מכון ויצמן למדע. "למדנו על הצמא שיש למורים לפגוש זה את זה, לנופף לשלום ולטפוח על שכם, אף מרחוק. המורים שהתגייסו להציג בכנס את מרכולתם החינוכית עשו ימים כלילות בהכנת ההצגות שלהם ושיתפו את עמיתיהם להוראה בשלל אמצעים דידקטיים – מצגות מרהיבות, פעילויות אינטראקטיביות, ניסויי מטבח בבית, מדידות על גבי סרטוני וידאו ועוד כהנה וכהנה – כדי ליצור תהליכי למידה משמעותיים בקרב תלמידיהם".
"בשלב בו אנחנו נמצאים היום, מורים צריכים להעביר את הדגש בהוראה מהפן הטכני והטכנולוגי לפדגוגיה", מוסיף קובי שורצבורד. "ולנצל את ההזדמנות ליצור את התכנים המותאמים ללמידה מרחוק, תוך מעורבות גדולה יותר של התלמידים בזמן המפגש".
כמה קישורים שכדאי להכיר:
העצות של מורי הפיזיקה ללמידה מרחוק:
סמדר לוי: חדרי מורים מקוונים
ד"ר סמדר לוי, מנהלת קהילות מורי הפיזיקה, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע וזוכת פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2014.
חדרי המורים המקוונים יוצרים מסגרת למורי הפיזיקה ללמוד זה מזה ולשתף באתגרים ובהצלחות, בסיוע מורים מובילים על בסיס תיאוריה פדגוגית. "המורים שיתפו באתגרים שחוו והסבירו איך הם נותנים להם מענה", מסבירה סמדר. "הצגנו אסטרטגיות הוראה וחומרים רלוונטיים ששילבנו באתר המרכז הארצי למורי הפיזיקה ובסביבת פטל. למשל, שאלות דיאגנוסטיות בסקר. המורים גם התנסו בהכנה של חומרים, כמו איך לשלב מצגת עם תכנים בפיזיקה, עבודה בקבוצות, שאלת סקר או סרטון, כדי לגייס את התלמידים ללמידה. כיף גדול לראות מאות מורים משתתפים במפגשים ומדווחים כמה זה מסייע להם ללמד פיזיקה בצורה איכותית, גם מרחוק".
קובי שורצבורד: כניסה רכה לשיעור המקוון
קובי שורצבורד, מורה לפיזיקה במרכז חינוך ליאו באק בחיפה ומדריך מחוזי; ממובילי קהילות מורי הפיזיקה, המחלקה להוראת המדעים, מכון וייצמן למדע.
בעזרת הרעיון של "כרטיס כניסה" קובי עוזר לתלמידים להיכנס למפגש המקוון בצורה יותר חלקה. "התלמידים נכנסים ומיד מעורבים במפגש", הוא מספר. כשהתלמידים נכנסים, בזמן שמחכים לכולם, מופיעה על המסך שאלה המתאימה למטרות השיעור: שאלת הבנה מהשיעור הקודם, שאלה מאבחנת או שאלה שסתם מעלה חיוך או שיתוף (מה הכי בא לכם לעשות כשיסתיים המצב?). הרעיון הגיע מכתבה של מור דשן ב"הגיע זמן חינוך": חמש דקות שמשנות שנת לימודים שלמה. קובי מפרט את הרעיון שלו בסרטון הבא:
איתמר בנית: שיעור הפוך + וויקיספר
איתמר בנית, רכז פדגוגי בקריית חינוך ברנקו וייס ע"ש יצחק רבין, מזכרת בתיה.
בשיעור הפוך, במקום להרצות בכיתה, שולח איתמר סרטון לפני השיעור וכך התלמידים מגיעים לכיתה עם ידע קודם ואת המפגש הוא יכול להקדיש לתרגול ותיקון של תפיסות שגויות. כאן תמצאו כתבה בנושא שיעור הפוך. וגם כאן. וכאן. עוד הצעה: היכנסו למאגר השיעורים של שיעור פתוח.
וויקיספר היא פלטפורמה שבה תלמידים יכולים ללמוד את המושגים באופן עצמי, לכתוב אותם, לערוך וגם לתקן מושגים שכתבו תלמידים אחרים. כך הם כותבים את התוצר בצורה משותפת. את ההסבר המלא של איתמר לשיטות תמצאו בסרטון הבא:
נועם הבר: שאלון חשיפת ידע
נועם הבר, מורה לפיזיקה ומחנך בתיכון שש-שנתי בשדרות.
לפני שמתחילים ללמד נושא, חשוב לברר מה הידע שיש לתלמידים בנושא זה. בתחילת השיעור אנחנו חושפים את הידע ותלמידים רואים שיש הבדלים בין התשובות שלהם ולכל אחד יש דעה אחרת. כך הם מוכנים לבדוק אם צדקו ולהשוות. "אז אני למעשה לא נותן להם את התשובה", מסביר נועם. "אלא פשוט מתחיל ללמד וכך התלמיד דרוך ומוכן ומחכה להבין האם צדק". הסבר המלא בסרטון הבא:
אריק גלבוע: עבודה בקבוצות בחלוקה לחדרים
אריק גלבוע, מורה לפיזיקה באילת.
בסרטון הבא מסביר לנו אריק גלבוע איך הוא משתמש בזום כדי ליצור בכיתה שלו עבודה בקבוצות. כך, התלמידים עובדים יחד ומתקדמים והוא יכול להסתובב בין הקבוצות ולסייע למי שצריך. בלינק הזה תקבלו הסבר טכני על איך לעשות את זה וההסבר של אריק בוידאו הבא:
לריסה שכמן: מודלים של האור מרחוק
ד״ר לריסה שכמן, מורה לפיזיקה בתיכון עמי אסף ומדריכה פדגוגית במכללה האקדמית בית ברל.
לריסה מציגה בסרטון הבא את שלבי הלמידה שלה למודלים של האור. שלב ראשון: שלב רכישת ידע, בו היא מסבירה את הנושא. שלב שני: שלב עיבוד ידע – התלמידים מקבלים משימה מבוססת מגוון כלים דיגיטליים הנמצאים באתר "כלים קטנים גדולים". המשימה דורשת יצירתיות ומתאימה להערכה חלופית. "יצירתיות, רלוונטיות, למידה מתוך הקשר, הפחתת תחרותיות, הם מאפיינים המוכרים כפרקטיקות לחיזוק ביטחון עצמי של בנות בפיזיקה", מסבירה לריסה. "וזו סיבה נוספת לשלב משימה מסוג זה בהוראה. בהצלחה!"