נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
לתשובות של מסיימי כיתה ח' בשיחת סוף השנה ממש לא ציפיתי. אחרי שנה כל כך לא צפויה, כל כך מאתגרת, כינסתי את המתבגרים כדי לשמוע על התהליך שעברו במהלך השנה המטורפת שעברה עלינו. שאלתי אותם מה ייקחו איתם לחיים מהשנה הזו, מה למדו? אלו רק חלק מהמילים ששמעתי שם: אחריות, שיתוף פעולה, עזרה הדדית, יזמות, שיווק, שכנוע, בטחון עצמי, עמידה מול קהל, יצירתיות, ניהול כספים, חלוקת תפקידים, תכנון מהלכים קדימה, הקשבה לאחרים, התנהלות בקבוצה, מאמץ קבוצתי.
הנערות והנערים שהשתתפו בפרויקט "יזמים צעירים" של אשכול פיס בכפר סבא הצליחו להפתיע אותי ממש. אחרי השנה שהיתה, חשבתי שאשמע מילים כמו, בלבול, חוסר וודאות, אתגרים, בידוד.
הנערים והנערות הללו לימדו אותי משהו חשוב מאוד לתקופה הזו: בעולם של חוסר וודאות, עלינו להפוך את המיומנויות הרכות לחלק אינטגרלי ממערכת השעות של כל תלמיד ותלמידה בבית הספר בשנה הבאה. לא כשיעורי העשרה או שיעורי בחירה מחוץ למערכת, אלא עלינו לבנות להם מערכת שעות בינתחומית, עם למידה משמעותית, יום יום. זו משימת חיי המקצועית.
אנו חיים בעיצומה של מהפכה. כל אחד מאיתנו מתבקש להמציא את עצמו מחדש, להתאים עצמו למציאות. מה שחשבנו שידענו, מה ששמענו, קראנו, כעת אנו חווים על בשרנו. כל אחד מאיתנו, צעירים, מבוגרים, תלמידים, מורים, הורים - כולם הבינו שהשינוי הוא לא בתהליך שקורה, שאולי מתרחש כשאנו חלק ממנו, אלא הוא כאן ועכשיו בפתח דלתנו (או שאולי כבר נכנס). אם לא נבין ונפעל באופן מיידי, הוא ישאיר אותנו הרחק מאחור.
אנו המורים נדרשים להתאים עצמנו למציאות. הלמידה חייבת להיות אחרת. עד אתמול היתה לנו חלוקה מאוד ברורה בין למידה של מיומנויות קשות ורכות, כאשר הקצפת בלמידה היתה אותן מיומנויות ותכונות שאינן קשורות בהכרח לתחום העיסוק, כמו מנהיגות, יוזמה, מעוף, יושרה. היום ברור לנו שהמשוואה צריכה להשתנות.
אנשים שלא ידעו להסתגל ולא ידעו להיות סקרנים ויצירתיים, לא יצליחו לשרוד את צונאמי הקורונה ויישארו מאחור מבחינה תעסוקתית, חברתית וכלכלית. אנחנו כאן כדי להכין את תלמידינו לחיים האלה. אנשים בעלי סקרנות ויצירתיות, יוכלו להמציא את עצמם טוב יותר ויסתגלו טוב יותר לעולם בחוץ. למעשה, תכונות אלה עושות את ההבדל אם תהיה או לא תהיה לי פרנסה. כמה עצות ממני והיזמים הצעירים שלי, לתכנון שיעור נכון, ברוח התקופה:
1. מאגר המיומנויות שלכם
הכינו לכם מאגר "מיומנויות קצפת",שחשוב לכם שיועברו לתלמידות ולתלמידים שלכם. עכשיו, צמצמו את הרשימה ל-3-4 מיומנויות שהן הכי חשובות / משמעותיות בתחום הדעת אותו אתם מלמדים. הכינו טבלה אישית, בה תגדירו ותנמקו לעצמכם מה המשמעות של אותן מיומנויות עבורכם ולמה הן הכי חשובות לתהליך הלמידה.
מיומנויות לדוגמה:עמידה מול קהל, יכולת שכנוע, יכולת לספר סיפור, עבודת צוות, יזמות, יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה ביקורתית, חדשנות, סקרנות, יכולת שכנוע, לקיחת אחריות, גמישות מחשבתית, מעורבות חברתית, מודעות וכשירות תרבותית, פתרון בעיות, שיתוף פעולה, מקוריות.
2. תכנון שיעור
בזמן תכנון השיעור, שאלו את עצמכם את השאלה הבאה: איזו מיומנות התלמידים שלי ירכשו / יתרגלו בשיעור היום? ערכו טבלה מסודרת וכתבו בה מהו הידע ומהן המיומנויות שאני רוצה להטמיע בשיעור. כעת, נסו לענות על השאלות הבאות:
דוגמאות: בשיעור מדעים אני רוצה לתרגל עבודת צוות ולכן, במהלך שיעור בנושא יחסי גומלין בטבע, אבקש מהתלמידים להתחלק לצוותי עבודה וכל קבוצה תתבקש לחקור סוג מסוים של יחסי גומלין. בשיעור אזרחות נרצה לתרגל חשיבה ביקורתית במהלך שיעור בנושא "בעד ונגד בינה מלאכותית בחיינו במאה ה-21". אבקש מכל תלמיד להעלות נימוקים בעד ונגד תחום מסוים בו הבינה המלאכותית חדרה לחיינו.
3. בניית מחוון למיומנות הנרכשת בשיעור
חשוב להגיע לשיעור עם מחוון ברור ומנומק לגבי המיומנות בה החלטתי להתמקד וחשוב לשתף בו את הלומדים. יהיה לכם קל מאוד לבנות את המחוון אחרי שתבררו עם עצמכם מהי אותה מיומנות, תנמקו לעצמכם מדוע היא חשובה ומה המקום שלה בתהליך הלמידה שלכם ושל הלומד.
משתפת אתכם בדוגמא למחוון למיומנות: מקוריות.
מיומנות: מקוריות.
לא הגיע אל המטרה: אני צריכה עזרה בלחשוב על דברים חדשים.
בדרך אל המטרה: אני מסוגלת לחשוב על רעיונות חדשים בכוחות עצמי, אני יכולה במקרים מסוימים לפעול לכיוון השימוש בהם.
הגיע אל המטרה: אני מסוגלת להגיע לרעיונות ולמוצרים חדשים רבים בהקשר לרוב הנושאים ויכולה להביא למימוש משהו חדש.
4. רפלקציה אישית
בקשו מהתלמידים שלכם לענות על 2 שאלות בתום השיעור. בכדי שיתייחסו לכך ברצינות ויענו בהקשבה ותשומת לב, פנו 2 דקות בתום השיעור לטובת העניין. אפשרות נוספת היא לתת חיזוק חיובי או הערכה לרפלקציה זו. בקשו מהתלמידים להעלות בכתב:
כאשר אנו מבקשים מהתלמידים להעלות את הנקודות הללו, אנו יוצרים מרחב אישי שבו הם מקיימים חשיבה והסתכלות על השיעור ומשפרים את היכולת שלהם לחדד את התהליך שעברו בשיעור.
פיתוח מיומנויות רכות אינו דבר של מה בכך. כמנהיגים במערכת החינוך עלינו להשקיע ולנסות להביא לכיתה ביום יום בשנת הלימודים הבאה, סדנאות, הפעלות והכשרות שונות לעידוד יזמות, יצירתיות, פיתוח סקרנות, פתרון בעיות, ניהול זמן, ארגון, התמודדות עם שינויים ועוד, כחלק מתוכנית הלימודים. זאת כחלק מתוכנית הלימודים השוטפת.
על כל מנהל, רכז מקצועי, מורה מקצועי, לבנות שורה של תרגילים וליישם את הכלים והטכניקות הללו, בכדי לאפשר לתלמיד כבר בתחילת שנת לימודים לעבוד על המיומנויות הללו ולתרגל אותן בצוות ועם התלמידים.
* השתתפו בהכנת הכתבה: אופיר צור - לבורנט מחשבים ומוביל קבוצת יזמים צעירים, עפרה ביירך ימי - מתנדבת במועדון השרון ומלווה את קבוצת יזמים צעירים, איילת סולימן - מדריכת יזמים צעירים ומיטל אשכנזי שלם - מנהלת אזור יזמים צעירים ישראל.
יש לכם הצעות משלכם לתרגול מיומנויות רכות בשנת הלימודים הקרובה?נשמח לשמוע, כאן בתגובות.