נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"רעייתי מלמדת כבר 30 שנה ובכל שנה מחדש, עובדת בהכנת שיעורים ומבחנים, כאילו זוהי שנתה הראשונה", סיפר לי יום אחד בן זוג של מורה עמיתה. "גם את עובדת כל כך קשה כדי להמציא בכל יום את הגלגל מחדש?" הוא שאל. כמובן שעניתי לו מיד שרעייתו אינה יוצאת דופן, והוספתי: "הכנה של שיעור טוב, בכל רמה, גוזלת זמן רב. כך גם הכנה של מבחן טוב, במיוחד כזה שמתאים לרמות הגבוהות, לוקחת בין 5 ל-7 שעות".
"ומה עם הניסיון שרכשת?" הקשה. "למה את לא משתמשת בחומרים שהכנת בשנים קודמות?"
"כמובן שהניסיון עוזר", עניתי לו. "אבל אני לא תמיד זוכרת מה עשיתי בשנים קודמות והרבה רעיונות טובים עלו בדעתי תוך כדי העברת השיעורים, אך לא רשמתי אותם לעצמי. הייתי עסוקה מדי". ואז הוא הציע, "למה שלא תשתפו חומרים ורעיונות בין המורים בצוות. כך, המאגר האישי של כל אחד מכם יגדל. ואולי אפילו תחליפו רעיונות עם מורים בכל הארץ?" הרעיון נשמע לי מצוין, אבל בדרך כלל לא היה לנו זמן, בהפסקות הקצרות, לשתף ולאסוף רעיונות ממורים אחרים ובטח ממורים ברחבי הארץ. איך אגיע אליהם?
לאחר יציאתי לגמלאות, התוודעתי למיזם "רמזור למורה", שבמסגרתו מורים מעלים על הכתב מערכי שיעור החביבים עליהם במיוחד. המיזם נקרא "רמזור" כי הוא בבחינת – עצור לקריאה, היכון להפעלה, צא לדרך בכיתתך וחזור לאחר השיעור לתעד את ניסיונך למען אחרים ולקראת הפעם הבאה שתתן שיעור בנושא.
עצור-היכון-צא!
הרעיון שמנחה את מיזם "רמזור למורה" הוא צבירת הידע הפדגוגי של המורים והעמדתו לרשות כל מורה ברגע הנכון. אין עוררין על כך שהאומנות הגדולה ביותר של המורה היא תכנון שיעור. שיעור טוב מצטיין בתשומת לב לפרטים, כגון: הגדרה של יעדי השיעור, ניסוח השאלה הפותחת את השיעור, כך שתסמן מטרה בת השגה, הצגת מטלה לעבודה עצמית של התלמידים, באופן שיעורר מוטיבציה לבצע אותה ברצון. בנוסף, תכנון הזמן כך שהצלצול לא יקטע את הדברים בטרם עת, ועוד.
אחד היסודות של הוראה טובה הוא תכנון מראש. יחידת הוראה טובה, כולל שיעור בודד, מצטיינת בתוכנית שמתנהלת לפי לוח זמנים מתוכנן ומשיגה את מטרותיה המוגדרות מראש, תוך שמירה על ביצוע קפדני שמאפשר הספק של תכנית הלימודים, כולל הערכה של הישגי התלמידים.
כשהשתתפתי בסדנת-קיץ להכנה של מערכי שיעור, גיליתי שמורים עמיתים מחזיקים בידע וברעיונות שמעולם לא נחשפתי אליהם. פתאום קצת הצטערתי שפרשתי מההוראה, מכיוון שנוכחתי לדעת שבידי העמיתים יש 'אוצר' של רעיונות שיכולתי ליישמם בכיתותיי אילו רק הייתי יכולה להגיע אליהם. "איפה הייתם עד היום, עמיתיי, עם כל הרעיונות היפים הללו? למה לא שיתפתם?" כמובן שהתשובה לכך הייתה: "לא היה לנו אמצעי לתיעוד ולשיתוף עמיתים, למעט בודדים שישבו לידנו בזמן ההפסקה".
לשמחתי, הזמנים השתנו. באתר "רמזור למורה", מצטברים חומרים הנכתבים על ידי מורים למען מורים. הנחת היסוד היא שברשותו של כל מורה ישנו מאגר של שיעורים טובים שהצלחתם הוכחה בכיתה, שאלות טובות שנצברו במהלך השנים, מבחנים שהושקעה בהם עבודה רבה ותוכניות הוראה אישיות או בית ספריות שנגזרות מתוכנית הלימודים המוכתבת ע"י משרד החינוך.
כך נגדיל את המאגר
בישראל, נכון ל-תש"פ, יש למעלה מ-9,000 מורים למתמטיקה. אם כל מורה יתרום לאתר מערך שיעור אחד (לפחות), נוכל כולנו להתברך באתר שמכיל אלפי מערכי שיעור שונים, חלקם באותו נושא אך בגישות שונות, המתאימים למאות השיעורים שכל מורה צריך להיות מסוגל לתכנן ולממש בכיתתו בהתאם לתוכניות הלימודים בכל רמות הגיל ומסלולי הלימוד.
זה הזמן שלך
כיום המאגר מכיל מעל ל-1000 מערכי שיעור, מאות שאלות ומבחנים, רובם לחטיבה העליונה וחטיבת הביניים ומיעוטם ליסודי, שנכתבו על ידי מורים על פי העדפתם. כל הפריטים עומדים לרשות המורים וניתנים לאיתור באמצעות מנועי חיפוש מתאימים, אך אם חיפשת פריט כלשהו והוא לא קיים עדיין במאגר, זה אומר שאולי זו משימתך - להוסיף את הפריט שלך למאגר, כדי שעמיתייך יוכלו להתברך בו.
השינוי בידיך
בידי כל אחד ואחת מהמורים שעוצרים לבחון את הקיים במאגר, היכולת לשפר את הפריט, להתאימו לסגנון ההוראה האישי ולהציע לכותבים רעיונות לשיפור הפריט שלהם באמצעות רישום תגובה. ואם נמצאה טעות, וזה אנושי כמובן, אפשר להפנות את תשומת לב הכותבים, כדי שיוכלו לתקנה. באופן כזה, המערכת מבקרת את עצמה ללא "פיקוח עליון", כפי שנעשה בוויקיפדיה.
כניסה חופשית
הכניסה לאתר, לצורך קריאה ושימוש בחומרי האתר, היא חופשית ולא מצריכה הזדהות. עם זאת, אם ברצונך לתרום מניסיונך ולהעלות חומרים לאתר, באפשרותך לעשות זאת לאחר הרשמה חינמית ופשוטה, ואם כבר נרשמת, באמצעות כניסה עם שם משתמש וסיסמה.
רובא זערורה, מורה צעירה שעברה הכשרה להוראה ברמת 5 יח"ל, מספרת על חווית השימוש ב"רמזור למורה":
"כשאני מתכוננת לשיעור, אני נוהגת לעיין במערכי שיעור שנמצאים באתר, מחפשת רעיונות, מזכירה לעצמי את המטרות החשובות, את דרכי הטיפול בקשיים צפויים ועוד. החשיבות של האתר עבורי, נובעת מהעובדה שהוא מכיל תיעוד של מערכי השיעור שלי ושל מורים אחרים בהם אני נעזרת בעבודתי היומיומית בהוראה.
"מקנן בי הרצון לשתף עוד מערכי שיעור שלי, שאני מעבירה בכיתותיי ועדיין לא שיתפתי. אני גאה להיות אחת מהמורות ששיתפה מערכי שיעור באתר כי אני מודעת לחשיבות הרבה של שיתוף ידע עם מורים אחרים. למרות שאני מתקשה למצוא את הזמן לשבת ולתעד, אני מתכוונת לעשות כל מאמץ למצוא את הזמן לזה כי אני באמת מאמינה בחשיבות התיעוד למען עצמי ולמען מורים נוספים".
נעמי בוחניק, מורה עתירת נסיון למתמטיקה בעל יסודי בחיפה וחברת צוות פרויקט "רמזור למורה", מספרת על חווית המשתמש ביצירת פריטים והעלאתם ל"אתר רמזור":
"התנסיתי בהעלאת שאלות למאגר 'שאלות ופתרונותיהן', הנמצא באתר ומאוד נהניתי מהתהליך. ראשית, מכיוון שהאתר מאוד ידידותי למשתמש והמלאכה הייתה קלה, אבל עיקר הנאתי נובעת מתחושת התרומה לקהילה. העלתי לאתר, בין השאר, שני אוספים שאני אוהבת במיוחד: הראשון, שאלות שהוכנו לספר "ללמוד וללמד אנליזה", המוכר כיום כאחד הטובים להוראת התחום – ולא נכנסו אליו בשל הגבלת מקום. כך הצלנו את השאלות ונתנו להן במה, לשימוש המורים, במקום שתלכנה לאיבוד. ותודה לדר' אלה שמוקלר, מחברת השאלות, שתרמה אותן.
המאגר השני שהעלתי הוא אוסף פרדוקסים מתוך הספר '0=1', מאת נצה מובשוביץ-הדר וג'ון ווב. לפני העלאתם לאתר, אחרי שהתקבלה רשות לכך מבעלי הזכויות, נהניתי מאוד 'לפצח' בעצמי את הפרדוקסים ולהתאימם לנדרש באתר. הספר "1=0" לא זמין היום לרכישה ולכן האתר הוא המקום היחיד בו ניתן לקרוא את הפרדוקסים".
מה דעתכם על נושא הכתבה ומה עוזר לכם בהכנת מערכי שיעור יצירתיים? שתפו אותנו בתגובות.