נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
השעה מוקדמת בבוקר, קומה שלישית של בית ספר תיכון בו אני מלמדת היסטוריה ואזרחות כבר שנים רבות, בוקר של בחינת בגרות בספרות. ליאור, תלמיד כיתה יב', יושב ליד דלת הכיתה בה תיערך הבחינה ובוחן ומביט על כמה עיגולים ששירטט על דף לבן. לשאלתי מה שלומו ומה הוא עושה, ליאור מזכיר לי את התרגילים שלמדנו באחד השיעורים לשיפור הריכוז והמיקוד. הוא מוסיף שכדי להימנע מ'בלאק אאוט' במבחן שכולל המון יצירות וכדי לענות כמו שצריך, הוא מתרגל ריכוז.
נשמתי רגע. זה היה רגע מכונן מבחינתי. תלמיד שאימץ לעצמו תרגילים מאוד פשוטים כדי לשפר את יכולות הלמידה שלו ויישם את השיטה בחיי היומיום, מעבר לשיעור.
לפני כעשרים שנה, אחרי שנים רבות של הוראה, גיליתי את השילוב הנפלא של עקרונות, כלים ותרגילים מתחום היוגה – לסיוע בלמידה בכיתה. כך התוודעתי לשיטת R.Y.E (Research Yoga in Education) שהתעצבה והתגבשה בצרפת וכיום היא פרוסה על פני יותר מעשר מדינות בעולם. בחלקן מאפשר משרד החינוך למורים שהוכשרו בשיטה, ללמד בעזרתה מקצועות שונים מתוכנית הלימודים המוכרת.
מקובל להניח שיוגה היא תרגול פיזי, אימון של הגוף לשיפור הגמישות, שיווי משקל, חיזוק שרירים ויכולות אתלטיות, כמו עמידת כתפיים או תנוחת העץ, אך יש בה הרבה מעבר לכך. כשמחליטים לשלב את היוגה בחינוך, הרבה רואים בה משחק ילדים, המתאים בעיקר לקטנטנים בגן ובבית ספר יסודי, אך דווקא בכיתות הגבוהות, כשלחץ הלימודים גובר – היא יכולה לעשות פלאים.
יוגה כוללת שלושה היבטים עיקריים: היבט פיזי, מנטלי ונפשי של כל אדם, בכל גיל ומצב בריאותי, כאשר המודעות נמצאת במרכז. כמורה בתיכון וכמורה ליוגה יותר משני עשורים, המלמדת מורים בהשתלמויות כיצד לשלב עקרונות מהיוגה בכיתה, אני שמה לב שכיום ישנה קצת יותר פתיחות לשילוב היתרונות של תרגול יוגה ולהיכרות עם עקרונותיה בכל גיל. אני ממליצה לשלב עקרונות מהיוגה בשיעורים רגילים, וכן בשיעורי יוגה ייעודיים לתלמידים המעוניינים בכך. כך תלמידות ותלמידים יכירו, יתרגלו ויוכלו ליישם את השיטות והתרגילים שהועילו להם בחיי היומיום.
כך תשלבו את היוגה בכיתה שלכם:
נרגעים מההפסקה
בסיום הפסקה ארוכה, אחרי משחקי כדור או ריצה, נכנסים תלמידים רבים לכיתה קטנה, מלאי אנרגיה ורועשים, חלקם גם מזיעים. רובם מתקשים להתיישב מיידית על כיסא ולחכות לתחילת השיעור. תנועה ממוקדת מונחית על ידי המורה, במשך כ-5 דק' עם תחילת השיעור, תועיל לדעתי, כדי להתחיל שיעור באופן הדרגתי וממוקד. תלמידים מעריכים את ההבנה וההתחשבות בצורך שלהם לעשות בהדרגה את המעבר מפעילות אינטנסיבית לריכוז.
מתחממים בבוקר
בבוקר יום חורף קר, בקבלת הפנים בשעת בוקר מוקדמת, ננסה לחזק את ההקשבה למצב הנוכחי, תוך תשומת הלב לפרטים קטנים ובדרך זו, התייחסות לגוף ולנפש. אפשר לבקש מתלמידים המתקשים במיוחד להתעורר ולהיות קשובים בבוקר, להפנות תשומת לב לאופן שבו כפות הרגליים מונחות על הרצפה. בדרך זו, החיבור לגוף ולסביבה בה אנו פועלים, יחד עם המודעות העצמית, משפרים את הריכוז. ואלו שלבי התרגיל, כאשר אנחנו מתיישבים וקמים לסירוגין:
תרגילי קשב לתחילת השיעור
בכל שיעור ניתן להקדיש כמה דקות לקשב (קשב לגשם, קשב לתקתוק השעון, קשב לצעדים, צלילים, קולות בחוץ, קשב פנימי לעצמנו, נשימות, מחשבות, רגשות, "מה שלומי עכשיו?"). אפשר גם קשיבות לנעימה שקטה לבחירתכם.
חוזרים מהפסקת הצהרים
לאחר שעת צהרים, הכוללת לעתים גם ארוחה, תלמידים רבים חשים עייפות, קושי להתרכז, להקשיב, ללמוד ולהיות פנויים למשימות. הנה דרך מיוחדת להתחיל שיעור בנחת, תוך ניצול יעיל של הזמן ללמידה יעילה, ממוקדת והרבה יותר חדה:
עם תחילת השיעור, המורה מבקשת להניח את הראש על השולחן, למשך כ-3 דק', כאשר היא מתארת סיור בטבע, קרוב למקורות מים המשרים רגיעה. התיאור מתחיל בסביבה הכיתתית, יוצא לסיור בטבע וחוזר לכיתה. תוך כדי, המורה מבקשת מהתלמידים לנשום ולהירגע וגם אם חלק מהתלמידים, במיוחד מתבגרים, יירדמו לזמן קצר, זו דרך נהדרת להתחיל ללמוד ברגיעה.
עבודת ריכוז אישית
הציעו לתלמידים המגלים קושי ממשי להיות קשובים ומרוכזים בשיעור ומחפשים דרך להיות יותר נוכחים, להשתמש בציור סימטרי לצביעה (מנדלה או משהו דומה). הציור יכול לעזור לתלמיד לשמור על מוקד אחד, תוך כדי שמירת הקשר והקשבה לדברי המורה. הדבר לא מתאים לכל אחד. חשוב לסכם מראש עם אותו תלמיד כי כאשר נדרשת עבודת כתיבה, הוא יבצע אותה.
עוד על שילוב עקרונות מהיוגה בכיתה.
ד"ר PhD יעל אוהד-קרני (מכללת דוד ילין). יו"ר וממייסדות סניף RYE ישראל-יוגה למורה בארגון מורי היוגה בישראל. מלמדת את שיטתRYE לפרחי הוראה, מורות/ים וגננות/ים. סייעו בכתיבת הכתבה: תמר מרנין, רויטל ברילנשטיין.