נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כמנחה, מאמנת ומאמינה גדולה ב-PBL איכותי, התומך בתוכנית הלימודים ולא "מפריע" לה, אני מאמינה שניתן ליישם את האלמנטים של PBL איכותי בכל תחומי הדעת: שפה, מדעים, אנגלית, אומנות וגם מתמטיקה. כן, שמעתם נכון. למידה מבוססת פרויקטים במתמטיקה.
אתאר כאן פרויקט במתמטיקה בכיתה ה' שלקחתי על עצמי בשנה שעברה כאתגר, במטרה להוכיח שגם כשמדובר במתמטיקה וכשיש צורך "להספיק את החומר", ניתן ללמד בצורה פרויקטאלית.
מודל תוכנית "הכרישים"
הרעיון לפרויקט צץ בסביבות פברואר-מרץ, לפני חופשת הפסח. הנושאים שנשארו ללימוד לפי תוכנית הלימודים היו שברים עשרוניים, אחוזים, ממוצע וחקר נתונים. כולם גם מיומנויות חשובות להתנהלות עם כסף וחישובים של עסק קטן. החלטתי יחד עם הסטודנטית הנפלאה והיצירתית שעבדה איתי, אושרית רוקח (כיום מחנכת כיתה ג' ומורה למתמטיקה בבית ספר כוכב הצפון בתל אביב), לתכנן פרויקט יזמות עבור הכיתה. את ההשראה קיבלנו מ"הכרישים", תוכנית ריאלטי שבה יזמים מציגים את המיזם שלהם למשקיעים פוטנציאלים.
התלמידים יתחלקו לקבוצות, כאשר כל קבוצה תצטרך לחשוב על צורך הנמצא בקהל יעד מסוים, מוצר העונה על הצורך ותוכנית עסקית. התלמידים יהיו צריכים להציע את הרעיון מול פאנל של הורים מהקהילה שבעצמם קשורים לעולם העסקים. אם תרצו לקרוא את תכנון הפרויקט המלא שלנו, לחצו על הקישור.
כחלק מהפרויקט למדו התלמידים מהו פיץ' עסקי ואף מה זהElevator Pitch (פיץ' קצר וקולע מספיק, בעזרתו יהיה ניתן לשכנע מישהו בזמן שפוגשים אותו במעלית). הם עבדו על המיומנויות השפתיות בשיעור שפה בגוגל דוקס, המאפשר משוב דיגיטלי של המורה.
שלבי הפרויקט
שלב ראשון – אירוע מקדים: צפינו עם התלמידים בפרק אחד מתוכנית "הכרישים". התלמידים מאוד נהנו וראינו מיד שהפרויקט הולך לעורר עניין רב. תוכנית הכרישים היא תוכנית ריאלטי בה מועמדים צריכים להציג רעיון למיזם (פיץ') לפאנל משקיעים ולשכנע אותם שכדאי להם להשקיע ברעיון. לאחר הצפייה שוחחנו על הרעיון עצמו, על דרך ההצגה ועל שווי ההשקעה הכספית עבור הכרישים.
שלב שני – הצגת הרעיון: הסברנו לתלמידים שהם הולכים לעצב מוצר אותו יוכלו למכור. הסברנו את מטרות הפרויקט: לימוד מתמטיקה בעולם האמיתי וכן מיומנויות אחרות, כמו שיווק מוצר, שיתוף פעולה וניהול עסק באופן מוסרי. כחלק מחינוך למוסר עבודה, הקפידה אושרית להסביר לתלמידים שלא יוכלו לקנות מוצר בחנות ולמכור אותו במחיר אחר.
שלב שלישי – תכנון המוצר: התלמידים תכננו מוצר ואז עבדו על סקר שוק, כדי לבדוק אם התוצר עונה באמת על צורך של קהל היעד. בשיעור זה כל קבוצה מכינה בריסטול עליו כתוב:
את סקר השוק הם ערכו ביום תוצרים בית ספרי, בו חילקו דוגמיות לתלמידים אחרים וביקשו את דעתם.
שלב רביעי – משוב עמיתים: מנתחים יחד את התוכנית העיסקית ותוצאות סקר הקהל.
שלב חמישי – פאנל הורים: הורים מהכיתה שיש להם רקע בעסקים והשקעות הגיעו לתת לתלמידים משוב על הפיץ' שלהם, בסגנון "הכרישים". ההורים והתלמידים נתנו אחד לשני משוב משמעותי, לגבי איכות התוצר (היו הרבה טעימות!), שווי ההשקעה ואיכות ההצגה.
שלב שישי – חישוב הרווחים: לאחר הפיץ', התלמידים ערכו שתי נקודות מכירה, חישבו את הרווח שלהם - מה שדרש חישוב הוצאות לעומת הכנסות בשברים עשרוניים (הרי מדובר בכסף) וחישוב אחוזים! הנה קישור לטבלאות שאושרית יצרה לשימוש התלמידים במהלך החישובים.
PBL - הזדמנות ללמוד דברים חדשים
במהלך הפרויקט, חלק מהתלמידים למדו איך להשתמש בתוכנת אקסל. מיומנות זו הייתה מבחינתנו העשרה למתקדמים ואף לא קיימת כמטרה בתוכנית הלימודים בכיתה ה'. ב- PBL יש הזדמנות נדירה להגיע לתלמידים ברמות שונות, מפני שהעבודה מטבעה היא דיפרנציאלית וישנה חלוקת תפקידים אינהרנטית. כך אפשר לדאוג שאמנם כל הילדים יגיעו בדרכים מגוונות למטרות הבסיסיות של הפרויקט, אך יש גם הרבה מקום להעשרה מעבר לתוכנית הלימודים לאלו שזקוקים לכך.
מהוראה ללמידה משמעותית
לסיום, ערכנו עוד מפגש עם הרכב מצומצם של אותם כרישים / הורים, בו התלמידים סיכמו במצגת את סיכומי הרווח וההפסד והתוכנית העסקית שלהם להבא.
על מנת לעודד שיתוף פעולה ו"פרגון" בין הקבוצות, הגדרנו בתחילת הפרויקט כי הרווח של הקבוצות הולך לקופת הכיתה, למטרת פעילות או צ'ופר כיתתיים בסיום הפרויקט.
במהלך הפרויקט היו שיעורים בכיתתי בהם הרגשתי את התחושה הנפלאה והנדירה הזו שמתקבלת כאשר הכיתה מתנהלת כמעט מעצמה והלמידה ממשית כל כך שאפשר כמעט לגעת בה, להריח אותה ולטעום אותה.
אבהיר שהוראה מתרחשת באופן יום יומי בכיתה, אך למידה - זוהי מטרה נשגבת ולפעמים נעלמת.