נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בשנים האחרונות מוכר חינוך פיננסי ברמה עולמית ככישור חיים חיוני, המעצב את בני הדור הצעיר להיות בוגרים אחראיים, מוכלים בחברה ובכלכלה ומסוגלים לקבל החלטות פיננסיות מושכלות. ה-OECD כולל את החינוך הפיננסי כאחד מארבעת הכישורים החשובים לאדם (בנוסף למתמטיקה, הבנת הנקרא ומדעים). עם זאת, בישראל מיושמות תכניות לחינוך פיננסי רק ב-20% מבתי הספר התיכוניים, על פי יוזמות מקומיות של בתי הספר או העיריות. המאמר הנוכחי עוסק בחשיבותו של החינוך הפיננסי ובדרכים מעשיות ליישומו בבתי הספר.
מדוע חינוך פיננסי הוא כישור נדרש לכל נער ונערה?
גלובליזציה, בשילוב טכנולוגיה דיגיטלית, הפכו את השירותים הפיננסים לנגישים יותר מבעבר. נגישות זו מהווה אתגר להתנהלות הכלכלית של הפרט. ילדים ובני נוער בישראל מוציאים סכומים גבוהים (2 מיליארד דולר) ברכישות עצמיות. בנוסף, הצעירים משפיעים על קבלת ההחלטות של הוריהם בנושאי צריכה. בגילאים צעירים ההשפעה תתבטא בעת רכישת משחקים, בגדים או מזכרות מחופשה מהנה. לעומתם, בני הנוער כבר ירגישו בנוח לקחת חלק פעיל בהחלטה על יעד החופשה השנתית, קניית טלפון נייד או רכישת רכב. במציאות זו, בני הנוער עומדים מול החלטות פיננסיות ברמה יומיומית. הם צורכים שירותים פיננסיים, מנהלים חשבון בנק, מחזיקים בכרטיס אשראי, מבצעים רכישות ברשת ומתמודדים עם לחץ חברתי במרחב הצרכני.
מה לבית הספר ולחינוך פיננסי?
גישה לכסף וגיבוש דפוסי התנהלות כלכלית נקבעים במידה רבה בגיל צעיר. ידע ומודעות אשר נרכשים בגיל צעיר ישפרו את יכולתם של ילדים לנהל את כספם בתבונה בהמשך חייהם. הנחה סבירה היא שמסגרת החינוך המשפחתית היא המקום המתאים לחינוך הילדים, ולציודם בידע ובכלים לשימוש בכסף ולהבנת חשיבותו. עם זאת, המציאות מוכיחה כי 50% מהמשפחות בישראל אינן מתנהלות נכון מבחינה כלכלית וחלק לא מבוטל מנהלות את עצמן בחוב מתמשך. מודל לחיקוי מסוג זה, משמעו דור חוזר של מבוגרים שלא יודעים לנהל נכון את הכסף שלהם. במציאות מעין זו, מערכת החינוך הפורמאלית נדרשת להרים את הדגל ולהכניס לתוכנית הלימודים תכניות לחינוך פיננסי אשר יקנו לתלמידים את הידע והכלים הנדרשים.
מה כוללות תכניות לחינוך פיננסי?
תכניות לחינוך פיננסי עוסקות בנושאים שונים ביניהם – העלאת המודעות ודיון בדילמות ותפיסות נפוצות בנוגע לכסף, זיהוי הגורמים המשפיעים על ההתנהלות הכלכלית שלנו, הכרת עקרונות בצרכנות נבונה, התנסות במיפוי של הוצאות והכנסות, התנסות בבניית תקציב על פי סדר עדיפויות, הגדרת יעדי חיסכון, הכרת זכויות בעבודה וזיהוי הפרת זכויות של בני נוער, הכרת מושגי יסוד בבנקאות ואמצעי תשלום.
איך נשלב שיח פיננסי בתרבות הבית ספרית?
הטמעה של תכניות פורמליות ללימוד חינוך פיננסי במערכת הלימודים תהווה תשתית ללימוד התנהלות כלכלית נבונה והקנית מיומנויות וכלים לכך כבר בגיל צעיר. יחד עם זאת, עידוד אקלים בית ספרי המעודד שיח בנושאים פיננסים תוך התייחסות לסיטואציות מהיומיום, יאפשר לתלמידים באופן מעשי להתבונן מחדש על הרגלי הצריכה ודרכי קבלת החלטות בהתנהלותם הכלכלית-חברתית. פעולות לדוגמה שניתן לשזור באקלים הבית ספרי:
חינוך תמיד מתחיל בדוגמה אישית. זוהי הזדמנות גם עבורנו לבצע בדק בית בנוגע להתנהלות הפיננסית שלנו, ואולי בעזרת הילדים אפשר לעשות את זה בדרך מהנה, קלילה ומלמדת.
--
הכתבה נכתבה על ידי אורית שגיא ושירה דיאמנט מארגון פעמונים בשיתוף פעולה בין יוזמת "רווח נקי" של תנועת ישראל 2050.