נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איך אתם, כמורות ומורים, מביאים את הנושאים שחשובים לכם לבית הספר שלכם? איך את מחנכת את התלמידים שלך לנושאים ולערכים שחשובים בעינייך? איך אתה חושף את התלמידים שלך לסוגיות שלדעתך הן קריטיות לכל אדם?
חינוך מהותי לא מגיע מתיאוריה בלבד, אלא גם מתוך מעשה, וחינוך לראייה ביקורתית - ראוי לדעתי שיהיה רחב, עשיר ומגוון. בעולם בו אנו נחשפים מידי יום לאינספור נושאים ודעות, ולזרמים בלתי פוסקים של אינפורמציה ודיסאינפורמציה, בית הספר לא צריך להוות בונקר חתום אשר מגן על התלמידים מפני העולם החיצון, אלא גוף שמתמודד עם אותו עולם בדינאמיות יומיומית.
שמי אורן בן יוסף, ואני רכז מגמת אמנות בתיכון. מעבר לתפקידי כמורה, אני גם פעיל למען בעלי חיים בשמונה השנים האחרונות, וחושב שישנו קשר הדוק וחשוב בין אופי החינוך לעמדות אותנטיות של המורה בכיתה. על התלמידים לדעת שקיימות בעולם הרבה מאוד דילמות והרבה מאוד דעות בנוגע לנושאים שונים, ועליהם להתאמן לחשוב עליהן בצורה ביקורתית ומנומקת. נושאים אלו הם נושאים שנוגעים בנו באופן יומיומי, אבל מובן שאיננו יכולים להקדיש להם שנה שלמה. בעיקר בגלל סיבה זו, יום שיא אחד בשנה מהווה אלטרנטיבה מצוינת כדי לגעת בנושאים אלו גם בתוך בית הספר. כתבה זו עוסקת בדרכים בהן ניתן ליצור יום שיא בבית הספר שיביא אל התלמידים שלכם את הנושאים החשובים בעיניכם.
6 שלבים פשוטים לבניית יום שיא מעולה בבית הספר
1. הצמידו את יום השיא לתזמון מתאים – משרד החינוך מקדיש ימים ייחודיים לנושאים מסוימים, בדיוק על מנת שנוכל להקדיש לתכנים חשובים אלו זמן. כך למשל תוכלו למצוא את יום המאבק בלהט"בופוביה (17 במאי), יום המאבק באיידס (1 בדצמבר), יום הצדק החברתי הבינלאומי של האו"ם (20.2), יום כדור הארץ (22.4), יום האישה (1.3) ואת יום זכויות בעלי החיים (16.5). אפשר גם להשתמש בתאריכים אחרים כמו סביב אירועים אקטואליים וכן סביב ימים בין-לאומיים שלא בהכרח נקבעו על ידי משרד החינוך אך ישתלבו היטב עם הנושא בו אתם רוצים לעסוק.
2. עודדו את התלמידים להוביל – כדי ליצור השפעה גדולה יותר והתאמה של יום השיא לתלמידים, חשוב שמי שיארגנו אותו יהיו התלמידים, בסיוע והנחיית מורה. לשם כך מכנסים מספר תלמידות ותלמידים שנושא יום השיא קרוב לליבם, על מנת שיארגנו יום הפנינג בית ספרי בנושא הזה. את התלמידים אפשר לאתר באמצעות שאלון שיחולק בכיתות, משיחות בנושא במהלך שיעורי חברה או אפילו מהיכרות אישית. בפעילויות שהתקיימו בבתי ספר שונים בשנים האחרונות, תלמידים ארגנו חדרי בריחה, שעשועוני גלגל מזל וטריוויה, עמדות צילום ועוד. אין גבול למה שאפשר לעשות בהפנינג כזה, כמובן שתוך שמירה על טעם טוב. ראוי לציון שפעילות כזו עשויה לרתום תלמידים לדרך של עשייה חברתית מבורכת. דוגמא לכך היא כי שסביב פעילותה ביום שיא בנושא זכויות בעלי חיים שארגנו בבית הספר, אחת מהתלמידות הפכה להיות פעילה חברתית משמעותית למען בעלי חיים, וכיום היא פעילה בעמותת "אנימלס" (לשעבר – אנונימוס).
3. מצאו שותפים מחוץ לבית הספר - ניתן ליצור קשר עם עמותות וארגונים הרלוונטיים לנושא יום השיא שישמחו לעיתים קרובות לספק מידע, סיוע, מרצים ואף פעילויות ליום השיא. כך, ניתן להזמין דרך העמותות מרצים אורחים שידברו על נושא רחב זה דרך נקודת מבטם הייחודית. בדרך כלל שיעורים אלו מרתקים את התלמידים לא רק בגלל שהמרצה אינו דמות מוכרת משטח בית הספר, אלא גם כי נושא השיעור ומבנהו שונים מהרגיל. מדובר ב-win win כי זהו אינטרס משותף לכם ולהם – הם מפיצים ידע שחשוב להם ואתם מקבלים סיוע בבניית יום השיא. כך למשל, ביום השיא שיצרנו בבית הספר בנושא זכויות בעלי חיים, שיתפנו פעולה עם "אנימלס", "תנו לחיות לחיות", "האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים", "ויגן פרנדלי" ועוד, שהקימו דוכני מידע בבית הספר, וסיפרו על פעולותיהם לתלמידים שבחרו לדבר איתם בהפסקות. העמותות הגיעו בהתנדבות ושמחו לשתף פעולה. אני כפעיל למען זכויות בעלי חיים התארחתי במספר בתי ספר במסגרת ימי שיא, בהם הרצתי כמרצה אורח על עמדות פילוסופיות ביחס לבעלי החיים, ועל שימוש בבעלי חיים בעולם האמנות.
4. חברו את הלמידה בכיתות ליום השיא – יום שיא מעולה הוא יום שיא שלא מתבטא רק בהפסקה או בשעה אחת של פעילות, אלא מקבל ביטוי לאורך כמה שיותר מהיום. לשם כך אפשר לבקש מגורמים מתוך בית הספר (למשל הרכזים, המנהלת, מורות ומורים) לפנות שעות לצורך הרצאות ושיעורי אורח בנושא יום העיון בכיתות. אפשרות נוספת היא לחבר בין התוכן הנלמד בכיתה בשיעורים מסוימים לבין נושא יום השיא. כך למשל ביום השיא שלנו עסקנו בחוקים הקשורים לבעלי חיים בשיעורי אזרחות, דיברנו על בעלי חיים במקרא בשיעורי תנ"ך ועוד.... גם מורים שביום-יום לא ימצאו זמן לעסוק בנושא, יקבלו זריקת מוטיבציה לעסוק בו בשיעורים במסגרת יום בית ספרי כולל.
5. קשטו את בית הספר – האווירה הכללית במהלך יום השיא הינה חשובה ביותר להצלחתו ולחוויה עמה התלמידים יצאו. לעיתים ניתן לעודד את התלמידים ליצור את הקישוטים והאווירה ליום השיא, וכמו כן ניתן וכדאי להזמין פוסטרים מארגונים שפעילים בנושא יום השיא, ולקשט את בית הספר איתם.
החל מהשנה שעברה, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי של משרד החינוך מפיץ פוסטרים בהפקת המשרד להגנת הסביבה, בהם השתמשנו ביום השיא בבית ספרנו, ובהם תמונות של כבשה וטלה, פרה ועגל ותרנגולת ואפרוח, עם הכיתוב "גם לנו יש רגשות", אותם ניתן להזמין ולתלות.
6. שתפו פעולה עם מורים מבתי ספר אחרים – שיתוף פעולה בין מורים מבתי ספר שונים יכול לתרום לקידום ימי שיא איכותיים יותר ובפחות עבודה למורות ולמורים. לכן חשוב לשמור על הידע ולשתפו בין המורות והמורים. ניתן להתייעץ עם מורים ומורות אחרים שפעלו בנושא, וכדאי לחפש בפייסבוק קבוצות לפי נושא. כך למשל, בתחום בעלי החיים ישנן הקבוצות "מורים משקיעים ביום זכויות בעלי חיים", ו-"מורים מורות ואנשי חינוך לזכויות בעלי חיים". רק בשנה האחרונה, מעל מאה מורים החברים בקבוצות אלה שיתפו בכוונותיהם ותכניותיהם לציון המועד בבית הספר. יתרה מזאת, באוגוסט האחרון התקיים כנס שנתי חשוב בהשתתפות שבעים מורים שביקשו ליצור יום שיא בבית הספר שלהם בנושא זה. ניתן גם ליצור ולמצוא השתלמויות ייעודיות שעוזרות להרחיב את אופקיהם של מורים ומורות שנושא מסויים קרוב לליבם, ורוצים להעמיק בו ובאפשרויות הפדגוגיות שהוא מציע. השנה, למשל, נפתחה בפעם השנייה השתלמות רשמית למורי מדעים בנושא זכויות בעלי חיים מטעם משרד החינוך.
ניתן להפיק המון מיום שיא בכל נושא ערכי הנוגע לכם כאנשי חינוך, וכלל לא מסובך לעשות זאת. ראוי שתלמידינו ייחשפו לנושאים אקטואליים החשובים לנו כאנשי חינוך. לי באופן אישי חשובה טובתם של בעלי החיים ולכן אני דואג לכך שבכל שנה הדאגה לרווחתם של בעלי החיים תהיה אחד מהנושאים הערכיים שתלמידי בית הספר שלי יחשפו אליהם במסגרת יום שיא. מה הם הנושאים שחשובים לך? זה הזמן להתחיל להביא אותם לבית הספר שלך.
לפניות לאורן בן-יוסף: [email protected]