נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
השבוע התקיים כנס "השיעור מתחיל" של מגזין "הגיע זמן חינוך" וגוגל, בהשתתפות מאות מורות ומורים. עבור כל אנשי החינוך שלא הספיקו לצפות ולהשתתף בסדנאות שלנו, אנחנו מעלים כאן את כל ההקלטות מהמושבים, כדי שכולם יוכלו ללמוד ולהעשיר את ההוראה שלהם.
את הכנס פתחו פרופ' יוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה גוגל ואלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ והנחה אותו עומרי זרחוביץ, עורך מדור הייטק, גלובס. בהמשך דיברה עליזה בלוך, אשת חינוך וראש עיריית בית שמש, על מנהיגות חינוכית בימי קורונה.
בהמשך הכנס, ניתנה אפשרות לבחירת סדנא אחת מתוך מגוון סדנאות וקיבלנו פניות רבות של משתתפים שרצו לשמוע גם את הסדנאות האחרות. הנה הן לפניכם. צפיה מהנה ומעשירה!
>>> עוד מידע בנושאי חינוך והוראה איכותית? הירשמו כאן לניוזלטר שלנו <<<
אנא וקנין: הרגשות שמעבר למסך
אנא וקנין, מנהלת תחום המתמטיקה ברשת עמל, העבירה סדנא בהשתתפות תלמידים על הפן הרגשי של ההוראה מרחוק. "ההיבט הרגשי מהווה תנאי בסיסי ללמידה מיטבית", מסבירה אנא. "בתקופת הקורונה, כאשר מתקיימת למידה מרחוק, היבט זה מקבל משנה חשיבות וגובר הצורך לתת לו מענה". בסדנא שוחחה אנא עם תלמידים, שם הם העלו קשיים וחוסרים. למשל, ההיבט החברתי בזמן השיעור ומחוצה לו, הניתוק הפיזי, החוסר בקשר עין עם התלמידים והמורים והקושי להתרכז לאורך זמן מול מסך המחשב, אשר עשוי ליצור חוסר בטחון ותחושת מסוגלות עצמית נמוכה. בסדנא הציעה אנא מספר פרקטיקות, שמטרתן לתת מענה לקשיים הללו:
דר' זהבית כהן: הוראה, טכנולוגיה והעולם האמיתי
דר' זהבית כהן, חברת סגל בטכניון, ראש קבוצת המחקר של הכשרה ופיתוח מקצועי למורי מתמטיקה, דיברה על חיבור ההוראה לאתגרי הטכנולוגיה והעולם האמיתי. שתי מסקנות חשובות שעלו מהסדנא:
1. חיבור לימודי המתמטיקה בתיכון ליישומים אותנטיים מתחום המדע, ההנדסה והטכנולוגיה הינו בעל פוטנציאל לשיפור האוריינות המתמטית של תלמידים ולמוטיבציה שלהם ללמוד מתמטיקה ובכך גם יכול לתרום לשיפור הישגי תלמידים במבחן PISA.
2. ישנו פוטנציאל יישומי לבעיות מתמטיות מבוססות הקשר מדעי-הנדסי, אך נדרש שיתוף פעולה של המורים, בפרט דרך תוכניות ממוקדות לפיתוח מקצועי, שיכשירו את המורים לשימוש בבעיות אלה.
על נשים וטכנולוגיה
דניאלה אהרונוב רייכמן, מנהלת צוות מהנדסים, המהנדסת הראשונה שגויסה בגוגל בארץ ומקימת תוכנית Mind the Gap, שמטרתה לעודד תלמידות תיכון להרחיב את מקצוע מדעי המחשב בתיכון ולבחור בו כקריירה. דניאלה דיברה על יצירת שינוי מגדרי בבית הספר ושיתפה בחוויות שלה כאישה ואמא בהייטק. התוכנית שדניאלה הקימה לפני 12 שנה פועלת עד היום במשרדים שונים של גוגל ברחבי העולם וממשיכה להשפיע על עשרות אלפי נערות.
שגיא בן בסט: הדרכה מעשית בגוגל Classroom
שגיא בן בסט, מפתח ומטמיע חדשנות בחינוך ברשת אורט ישראל, הציג בסדנא שלו את גוגל Classroom, כולל ממשקים בין הכלים השונים של גוגל. הודגם אופן הפעולה בו ואופן יצירה של רכיבי תוכן שונים במרחב. "לאורך כל הסדנה הדגשתי את ההתממשקות של כלי גוגל השונים לתוך המרחב הכיתתי ב-GC", מסביר שגיא. "בנוסף, הודגמו לאורך הסדנה כל הנושאים הנ"ל באמצעות כיתה אמיתית ב-GC, שפעלה במרחב הפיזי כקבוצת לימוד במגמת ביוטכנולוגיה באורט רבין בגן יבנה, בה אני מלמד. הכיתה ב-GC שימשה כיסוד מארגן הן למגוון המשימות וההערכות שקיבלו התלמידים ממני והן כמקום המאכסן בצורה נוחה את כל חומרי הלימוד של הכיתה לאורך שלוש שנים עד לסיום הלימודים".
ירון אדל: הסקרנות מחליפה את הידע
ירון אדל, שותף Esteban solutions וממייסדי "החממה", דיבר על פרויקט "מדוע - קוראים לזה חינוך", על המטרות שלו ועל הפוטנציאל של שינוי חינוכי יסודי. הפרויקט נוצר בחודש האחרון על ידי מורים והורים, במטרה להציע מערכת הפעלה חינוכית חלופית לקיימת, שמתמקדת בפיתוח סקרנות אצל הלומד, כדי להבטיח שירכוש את המיומנויות והידע הרלוונטיים לו, כדי להיות מוכן לחייו הבוגרים במאה ה-21.
"בסדנא דיברנו על המקום של הסקרנות שמחליפה את הידע", מספר ירון. "מקום שבו אנו מאפשרים ללומד לבחור ולהתפתח בדרך שלו. דיברנו על כך שתפקיד המורה השתנה לחלוטין והוא חייב להפסיק להקנות ידע ולהתחיל להתרכז 100% בהקניית מיומנויות רגשיות-חברתיות-אישיות".
אדיר ברטוב: הדרכה מעשית בגוגל Classroom
אדיר ברטוב, מדריך סביבות ענן ואשף בכלי גוגל, קיים סדנה נוספת של הדרכה פרקטית בכלי גוגל Classroom. "בסדנא נחשפנו לגוגל קלאסרום, הכיתה המקוונת של גוגל והיתרונות בשימוש בחשבונות ארגוניים לחינוך", מסביר אדיר. "הכרנו את סביבת הלמידה, איך יוצרים בה מרחבי למידה, איך מקיימים תקשורת איכותית עם תלמידים ויוצרים חומרי למידה בקלות. טעמנו על קצה המזלג יכולות שונות של הסביבה, מיצירה ותזמון של מטלות ועד יצירת מפגשים סינכרוניים. ראינו כמה היא קלה לתפעול ולשימוש ממגוון אמצעי קצה. מוזמנים לראות את מצגת הפתיחה של הסדנה כאן.
סאטי חלילה: כלים מקוונים – גם בשיגרה
סאטי חלילה, ממונה תקשוב במגזר הערבי, מוביל 300 בתי ספר וגם מנהל את סביבת הענן של הצפונט ומרכז את תחום התקשוב בחינוך המיוחד ומתי"א שפרעם ונצרת, סיפר על השימוש בכלי גוגל בשגרה ולא רק בזמן חירום.
בסדנא, שהתקיימה בשפה הערבית, נחשפו המורים ליישומי גוגל בחינוך, הודרכו על בניית אתר, שימוש בקלאסרום, קביעת פגישה באמצעות גוגל מיט והשימוש בגאמבורד ונחשפו לחשיבות של היומן בניהול זמן ולגוגל דרייב, שזו סביבת העבודה של התלמיד ושל המורה. דיברנו על החשיבות ליצירת משתמשים בדואר ארגוני לכל באי בית הספר, כדי לשפר את התקשורת בין הצוות לבין עצמו ובין הצוות והתלמידים.
לירון פרלמוטר: נפגשים ב-MEET
לירון פרלמוטר, אשפית בכלי גוגל, רפרטנית סביבות ענן במשרד החינוך, תקשוב מחוז מרכז ואשפית בכלי גוגל, הסבירה את השימוש בגוגל Meet, באמצעותו ניתן להעביר מפגשים ושיעורים סינכרוניים. גדולתו של הכלי היא בפשטותו ובממשק הידידותי שלו. הכלי מאפשר קיום של מפגשים עם 250 משתתפים וניתן ליצור בו מפגשים מכל מכשיר קצה וממגוון מערכות הפעלה. כל אחד יכול להשתתף במפגשים, גם אם אין ברשותו כתובת אימייל. הכלי מאפשר שימוש במדיה, וידאו, שמע, צ'ט מובנה, שיתוף חלון או כל המסך. בסדנא הוסבר כיצד ניתן לשלב במפגשים כלי גוגל נוספים, להעשרת החוויה והאינטראקציה בין כל המשתתפים. לפרטים נוספים הנכם מוזמנים לצפות במצגת שכאן.