נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בכל חטיבת ביניים קיים אתגר מוכר: מה עושים עם התלמידים שלא אוהבים מדעים, שלא לומדים את המקצוע, שקוראים לו "מדעיכס". מה עושים עם התלמידים שמתקשים במדעים ולא מצליחים?
אז מה עושים איתם? כרכזת מדעים בבית הספר, האתגר הגדול שלי בשנים האחרונות היה לפצח כיצד ניתן בכל זאת להגיע אל תלמידים אלו ולגרום להם לראות את מקצוע המדעים כפי שהוא - מקצוע מדהים!
וכך נכנסה לחיי קבוצת "כוח דלתא".
לא מוותרים על התלמידים שמתקשים
בתום שנת הלימודים תשע"ו ליקטנו את בוגרי כיתות ז' שנכשלו ולא הצליחו לעבור את ה-40 במדעים. אלו הם התלמידים שבדרך כלל המערכת ממליצה להניח להם, אבל ההחלטה שלנו הייתה דווקא למקד את תשומת הלב בהם, ולפתוח קבוצה ייחודית לתלמידים שנואשו מהצלחה במקצוע.
בשיח משפחתי על הרעיון של הקבוצה הייחודית, בני הבכור, שסיים באותה עת את לימודיו בתיכון, העלה את השאלה "למה לכמת כישלון? מה ההבדל בין ציון 13 ל-7 במבחן? זה מאוד מעליב לקבל ציונים כאלו". ועם המשפט הזה, שנצרב בי, החלטתי לפעול אחרת וללמד בצורה שונה בקבוצה אחת שתהווה מעין פיילוט.
לשמחתי המרובה קיבלתי את ברכת הדרך ממנהלת בית הספר, יפי הימלבלאו, וממנה גם קיבלתי את ההבטחה להיות לעזר במה שניתן. גם תמיכת צוות מורי המדע והטכנולוגיה בבית הספר נתקבלה, וכך, מתוך 5 שעות לימודי המדעים בכיתה ח' שבמהלכן למדנו בכיתת כוח דלתא, במהלך ארבע שעות ליווה אותי אופיר לירון – מורה מהצוות, ובשעה נוספת אילנה גומבינר – מורה נוספת מהצוות. הליווי התבצע מחשבון השעות הפרטניות שלהם.
כך נוצרה קבוצת "כוח דלתא". Δ – דלתא היא האות הרביעית באלפבית היווני. במתמטיקה ופיזיקה האות מסמלת שינוי.
נעים להכיר – התלמידים ב"כוח דלתא"
כדי להבהיר מי הם התלמידים ב"כוח דלתא" אתחיל בדוגמה: בשיעור הראשון בכל שנת לימודים ובכל כיתה, התלמידים מתבקשים לכתוב את החלומות והמשאלות שלהם ללימודי המדעים, כאילו התקציב לכך אינו מוגבל. בכיתות המצוינות התלמידים יודעים להביע משאלות - לטוס לירח, ללמוד פיסיקה בלונה פארק, ללכת לחדר בריחה כל הכיתה וכהנה וכהנה... בכיתת כוח הדלתא המשאלה של רוב התלמידים הייתה לעבור את המבחן ולא להיכשל... רבים כתבו "אין לי משאלה במדעים".
עקרונות מרכזיים – "כוח דלתא"
1. מודדים התקדמות
כל תלמיד מתחיל בציון מסוים, לומד ומודד לעצמו כמה הוא הצליח להתקדם.
2. קבוצה סגורה
מהקבוצה ניתן לצאת אך לא ניתן להצטרף אליה (למרות ששלושה תלמידים שהתעקשו להצטרף צורפו לבסוף). כך יצרנו קבוצה סגורה ויוקרתית של 20 תלמידים ותלמידות, קבוצה שלוותה על ידי שני מורים.
3. מקצועות המדעים לא רק למדענים
זהו המשפט איתו התחלנו ללמוד. רבות עסקנו בשאלה למה חשוב ללמוד את מקצועות המדעים. התלמידים נחשפו לכך שכימיה נמצאת בשימוש גם במספרה, בקוסמטיקה, בבישול ואפייה, בתעשיית הטקסטיל והאופנה וכן הלאה. למדנו שפיסיקה חשובה באינסטלציה, במכונאות רכב, בתעופה וכיוצא בזה. והביולוגיה היא מדעי החיים ולכן רלוונטית לכל אחד מאיתנו בשלבי החיים השונים.
4. דגש על רכישת אסטרטגיות ללמידה
עסקנו רבות בשינוי הרגלי למידה, וכן ביצירת פתיחות, אמון ולמידה כי ציון נכשל אינו כישלון אלא נדבך נוסף ללמידה טובה יותר.
5. עידוד שאילת שאלות
עשינו הרבה עבודה על מנת להחזיר לתלמידים את האמונה שמותר לשאול כל שאלה וכדאי לשאול "למה?" הסברתי בשיעור שפחות מעניין אותי תשובות וידע קודם, יותר מעניין לשמוע שאלות טובות. כך החלו האצבעות להתרומם. תחילה השאלות היו פשוטות בהמשך נשאלו שאלות מורכבות. כשענינו על שאלות לא חיפשנו מהי התשובה הנכונה, אלא הסברנו לאט לאט למה כל יתר התשובות לא נכונות... זהו תהליך מייגע אך חשוב מאין כמותו.
6. למידה בחברותא
לאורך השנה עודדנו למידה בקבוצות, כאשר תלמידי הכיתה יושבים בקבוצות ולומדים או פותרים תרגילים, תוך כדי עזרה שלנו המורים.
7. אין שיעורי בית
בסוף כל שיעור, במשך 20 דקות התלמידים עונים על שאלות בעזרת המורים הנמצאים בכיתה. עם זאת, יש שאלון מקוון (בעזרת SOCRATIVE) שמהווה מעין חדר למידה, הפעיל בשעות מסוימות בערב ובאמצעותו התלמידים שמעוניינים בכך יכולים לענות שוב ושוב על שאלות, לבדוק עצמם, ללמוד ולהשתפר.
8. מדידה הערכה קבועות ורצופות
התלמידים נבדקים בכרטיסי כניסה רבים שנותנים להם משוב מידי ללמידה וכן מגנים עליהם בציון. מעבר לזה הם נבחנים באותו המבחן ככל התלמידים בשכבה. כך הם יודעים שהציון שלהם שווה לכל תלמיד אחר בשכבה. יש לציין כי לפני כל מבחן אנו עורכים חוזה חיזוי הממוצע הכיתתי וכל התלמידים חותמים עליו.
פרקטיקות למידה – כוח דלתא
1. כרטיס כניסה
בכתבה חמש הדקות שמשנות שנת לימודים שלמה מוצעת פרקטיקה שאימצנו בהתלהבות. כל שיעור נפתח עם כרטיס כניסה – דף שאלה מתוך מיצ"ב, שלווה בקריקטורה ממשחק מחשב עדכני אותו התלמידים שיחקו. כרטיס הכניסה נבדק על ידי המורים תוך כדי השיעור והתלמיד קיבל משוב מידי. הפריט הוא פריט הצלחה ומהווה חלק מציונו הכללי (3%).
בהמשך עברנו למשוב עמיתים כך שהתלמידים נתבקשו לבדוק כרטיס כניסה פיקטיבי של תלמיד דמיוני, בעילום שם, וללמוד לעבוד מול מחוון מיצ"ב. אחת ההפתעות שנזדמנה לי היא רגע בו אחד התלמידים החל לבכות, וכשניגשתי לשאול אותו מה קרה, הוא אמר כי אינו יכול להכיל את האחריות בלהכשיל תלמיד אחר...
2. הקניית נושא חדש בכתיבה על הלוח
בדרך כלל נבחר/ה תלמיד/ה לכתוב על הלוח בזמן שהשאר מעתיקים. סיכום הנושא היה חייב להיות קצר, פשוט וחזותי, על מנת להקל על הלמידה. כתיבת התלמידים על הלוח אפשרה מעבר של המורה בין התלמידים, סיוע בכתיבה ועידוד, כך שנוצרה כתיבה רציפה לאורך השנה.
3. CASE STUDY
בכוח דלתא עסקנו במקרי חקר רבים בצורות שונות. ביניהם:
א. הפיכת הכיתה לחדר מיון
באמצעות הפיכת הכיתה לחדר מיון ועיסוק במקרים מעניינים שמגיעים לבית חולים יצרנו חקר מקרה מרגש ומשחקי. בשיעורים אלו יצרנו אווירת בית חולים. כך למשל, התלמידים מקבלים מדבקת ד"ר עם שמם ותיאור תפקידם במערך וברקע נשמעה צפירת אמבולנס. כשלמדנו כימיה בית החולים טיפול בהרעלות, תגובות כימיות וכן הלאה. כשלמדנו ביולוגיה המטופלים סבלו מחשיפה לחומרים מסוכנים, מחלות גנטיות, זיהוי סוגי דם וכיוצא בזה.
בשיעורים אלו הדגש תמיד היה על תהליך החקר, תוך עיסוק באנמנזה (תחקור ואיסוף נתונים, שלב בו רוב התלמידים קופצים למסקנות ולאבחון לרב מוטעה) ולאחר מכן דיאגנוזה (אבחון המקרה ופתרון בעיה, לעיתים באמצעות בקשה לבדיקות נוספות).
ב. חמשת הלמה
צורה נוספת של מקרה חקר היא שאלת שאילות בעזרת עיקרון ה-FIVE WHYS. מדובר בשיטה יעילה הנלמדת בבתי ספר למנהל עסקים ויעילה במיוחד ללימוד בכיתה. בקישור תמצאו פירוט נוסף כיצד עושים זאת וכן דוגמה לשיעור בסגנון (אומנם זה באנגלית, אבל שווה!).
ג. חקר אישי של תחביב
התלמידים הביאו את התחביבים שלהם לשיעור וחקרנו אותם באמצעות עקרונות מדעיים. כך למשל, חקרו התלמידים את דרך פעולת הספינר וכיצד הוא יושפע משדה מגנטי וכן הלאה. היה זה תהליך חקר שכלל שעתיים של ניסויים ושעתיים של בניית פוסטר חקר מדעי, ולבסוף - הצגתו בכיתה.
4. תיקי בריחה
כחלק מתהליך הלמידה השנתי בנינו פעילות מזוודת בריחה, עם סיפור מרתק על מדען שבורח מהארץ עם סודות מדע. על מנת לפענח את המזוודה נדרשו התלמידים לפתור חידות בכימיה. כל השכבה עברה פעילות זו, והופתענו לגלות כי יחסית לשאר תלמידי השכבה העבודה בצוותא ושיתוף הפעולה הובילו את כוח דלתא להצלחה במשימה. כך גילינו כי ברגע שהייתה לתלמידים את הסיבה למה ללמוד? הם מצאו את הדרך לאיך ללמוד!
אז מה השתנה בעקבות כוח דלתא?
תלמידי קבוצת כוח דלתא הראשונה כבר לומדים בתיכון. במעבר לתיכון תלמידים אלו נלחמו כדי להתקבל לכיתת המדעים. אז מה השתנה לאורך שנות הלימוד שלהם?
אחוז ההיעדרות מהשיעורים הפך לנמוך עד אפסי. אין בכיתה בעיות משמעת ואין איחורים (כדי לא לפספס את כרטיס הכניסה). המחויבות שלי ליום ההוראה כשאני מלמדת בכוח דלתא הפכה להיות הכי גבוהה.
מבחינת ציונים הממוצע הכיתתי של תלמידי כוח דלתא בסוף כיתה ז' (לפני ההצטרפות לקבוצה) היה 40 (מפני שזהו הציון הנמוך ביותר שניתן לתת בתעודה). בסיום כיתה ח' הממוצע הכיתתי היה 67, ובסוף כיתה ט' הממוצע היה 71. מעניין היה לראות כי השיפור התרחש גם במקצועות אחרים ולא רק במדעים. וישנם גם שינויים אחרים שלא תמיד נראו בתוצאות המבחנים, כמו עליה בהתנדבות למד"א, הצטרפות לתנועת נוער והתנדבות בגופים שונים. גם כאן ציפתה לנו הפתעה נעימה.
חשוב להגיד שלא הכל ורוד. היו קשיים ואנו עדין לומדים לטייב את התוכנית. אך בסך הכול אנו מרוצים מהתוצאות.
השנה אני מלמדת קבוצה חדשה של דלתא, מתוך צורך שאותר הוספנו פעילות ספורט לשעה אחת מתוך החמש ולעת עתה התוצאות נפלאות.
ואסיים באנקדוטה על התלמידים האלה, שאנו בדרך כלל "מניחים להם" ולא מתעקשים שילמדו, מתוך אמונה שהם באמת לא יכולים: באחד השיעורים בכוח דלתא, מורה מהקהילה העירונית הוזמנה לצפות בשיעור. בשלב כלשהו אותה המורה קמה אלי להודיע לי כי היא באה לצפות בתלמידי כוח דלתא ולא בכיתת עתודה מדעית לכל דבר.
הבטחתי לה שזוהי כיתת כּוֹחַ דֶּלְתָּא. ואכן – גילינו כוח משמעותי.