נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בכל פעם שמסתיימת שנה, אנו המורים מקבלים לידינו משאב ייחודי שיכול לשמש אותנו הן כ"דלק" להמשך העשייה שלנו והן לסייע לנו לבצע תהליך רפלקטיבי משמעותי. רובנו לא משתמשים במשאב הזה מספיק. אנחנו מתרשמים ממנו לרגע ואז סוגרים אותו בקופסא מאובקת, ככל הנראה עד לסיום השנה הבאה. כן, גם את/ה, ככל הנראה קיבלת לפני קצת יותר מחודש את המשאב הזה, וכמעט שויתרת על השימוש בו לגמרי.
מהו המשאב הזה וכיצד ניתן למקסם את הלמידה וההתקדמות שלנו בעזרתו?
לכל שנה יש גם סוף שנה. ובמסגרת חגיגות סוף השנה, במיוחד כשסוף השנה מזמן גם פרידה, אנו מקבלים מהתלמידים ולפעמים אף מההורים ברכות רבות. ברכות אלו מחממות את ליבנו ונותנות לנו אנרגיה להמשך הדרך. בדרך כלל אנו קוראים את הברכות ואז מאפסנים אותם בקופסת זיכרונות או משליכים לפח. אולם, ברכות אלו צופנות בחובן מתנות שימושיות אשר מסתתרות בין המילים ואם רק תבצעו כמה מהלכים קצרים תזכו ליהנות ממתנות אלו.
אני מבקש לשתף את הקוראים בכלי פשוט שפיתחתי. זהו כלי מאוד שימושי עבורי להתבוננות רפלקטיבית ולשיפור תפקודי כמורה.
איך מבצעים רפלקציה בעזרת ברכות סוף השנה
1. קריאה חוזרת – אחרי שקראתי את המכתבים ביום קבלתם, מדי שנה, אני נוהג לשוב ולקרוא את כל הברכות שקיבלתי כמה ימים לאחר שההתרגשות מהפרידה קצת יורדת.
2. רישום הפעלים המרכזיים – לאחר הקריאה אני רושם בטור את כל הפעלים שמופיעים בברכות ומסכם את מספר הפעמים שכל פועל הופיע. כמובן שפעלים דומים המגיעים מאותו שורש אני מרכז יחד (לדוגמא: הקשבת, קשוב, מקשיב).
3. ניתוח הפעלים הנפוצים ביותר – בחלק הראשון של ניתוח התוצאות אני בוחן את הפעלים שמופיעים הכי הרבה פעמים במכתבים. פעלים אלו מעידים על הפעולות המשמעותיות ביותר שעשיתי כפי שהן נתפשו על-ידי התלמידים. יש והתוצאות לא מפתיעות אותי, מכיוון שאני יודע שאלו נקודות החוזק שלי כמורה. אולם, הרבה פעמים אני מוצא את עצמי מופתע מהתוצאות. לפעמים, פעולות שלא עשיתי באופן מודע ומתוך כוונה או שלא הבנתי שהן משמעותיות עבור תלמידיי תפסו מקום יותר מרכזי ברשימה.
4. ניתוח הפעלים החסרים – השלב השני בניתוח התוצאות הוא יותר מאתגר ודורש יותר כנות. בשלב זה אני בוחן אילו פעלים שציפיתי שיופיעו יותר פעמים, מופיעים מספר מועט של פעמים או כלל לא מופיעים. פעלים אלו הם מקור הצמיחה עבורי. הם נקודות הצמיחה שלי. לעיתים אלו נקודות "חוסר הנוחות שלי". את הפעלים הללו אני מציב לעצמי כיעד לשנה הבאה.
באמצעות שיטת הרפקלציה מבוססת ברכות סיום השנה הצלחתי לשפר את יכולת הקשבה והסבלנות (עדין רחוק ממושלם אבל אפילו אשתי טוענת שיש שיפור...), והחלטתי לשלב יותר הומור וצחוק בעבודה עם תלמידים לאחר שפעלים שחזרו בברכות היו: הקפדה, דיוק ורצינות.
כמובן שיש להסתכל על הברכות גם ברמת המיקרו, כי לפעמים פועל בודד שהזכיר תלמיד או תלמידה והיה עבורם המפתח לקשר שמאפשר צמיחה הוא חשוב לא פחות.
נסו - מה יש לכם, עמיתי המורים, להפסיד, יש לנו עוד חודש... אז הוציאו את הברכות שאיפסנתם לפני חודש והתחילו בריפלקציה!
ובינתיים חופשה נעימה!
הכותב הוא מומחה ללמידה מבוססת פרויקטים, מורה להיסטוריה ואזרחות ומחנך כיתת מחוננים בחטיבת שמואל הנגיד בהרצליה. בנוסף משמש כמדריך ארצי למחנכי תכנית "נחשון" במסגרת האגף לתלמידים מצטיינים ומחוננים במשרד החינוך