נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
שנת ההוראה הראשונה שלי הייתה קשה. העומס הרגשי של ההתנסויות, כובד האחריות והצורך ללמוד מחדש את כל מה שחשבתי שידעתי כשנכנסתי לראשונה לכיתה הפכו את השנה למאתגרת במיוחד. רגע לפני שהתחילה השנה השנייה, הבנתי שאני יודע מה חסר לי בשנה שעברה – שיח עמיתים משמעותי.
זה לא שלא היו לנו מרחבים של מפגש נעים עם חברי הצוות. בכל שבוע היינו מתכנסים בסוף יום רביעי סביב ארוחת צהריים שהיינו מכינים ביחד ודנים באירועים של השבוע האחרון, בתכנון של השבוע הבא, בטיול השנתי, בהכנות לבגרות בהיסטוריה או בדיון על תלמיד מאתגר. אבל עדיין – הרגשתי שחסר לי שיח אמיתי ועמוק על העשייה החינוכית.
כך יצא שבתחילת שנת ההוראה השנייה שלי הזמנתי מורים להגיע אלי הביתה, פעם בשבועיים, בערב, כדי לשוחח "על תלמידים, הוראה, הורים, בית הספר... אתם יודעים חינוך" היה נוסח ההזמנה. בתפריט היו פירות יבשים, תה עם לימונית ולואיזה מהגינה שלי ובכל פעם נושא אחר שסביבו נסוב הדיון: בין משמעת לחופש, איך ללמד את כל התלמידים כל הזמן? איך מקיימים שיח משמעותי עם הורים? ועוד... על השולחן פיזרתי ספרים וכתבי עת (בעיקר את "הד החינוך" זכרונו לברכה) להשראה.
כיום, יותר מ-12 שנים אחרי ערב השיח הראשון, אני יודע לומר שמה שצמח אצלי כמענה לצורך אישי ועמוק שלי, למעשה נחשב למודל האידאלי לפיתוח מקצועי – קהילות למידה מקצועיות (PLC - Professional learning Communities).
אמרו את זה קודם לפני
בספרות המחקרית בתחום החינוך, אחת ההגדרות המקובלות לקהילות למידה מקצועיות היא של ליברמן ומילר (2008): "קבוצות שפועלות לאורך זמן [...] הנפגשות בקביעות לשם שיפור הלמידה של חבריהן ושל תלמידיהן". הנחת היסוד השגורה בהקשר זה היא ש"קהילות למידה בבתי הספר הן מרכיב חיוני בפיתוח המקצועי ובהישגי התלמידים" (ניתן לקרוא את תרגום המאמר בגיליון השני של "השקפה"). מחקרים אלה הניעו מגמות עולמיות בשדה הפיתוח המקצועי, מגמות שהניעו מהלך ייחודי במערכת החינוך הישראלית.
כך, בשנת 2014, בהתבסס על מחקרים אלו ונוספים, הוחלט לבצע בישראל ארגון מחדש של מבנה הלמידה והפיתוח המקצועי של המורים. כך נוצר מהלך "מורים מובילים" - מורים המנחים תהליכי פיתוח מקצועי מתמשכים של עמיתים בבתי ספר, באמצעות קהילות למידה מקצועיות. מטרת המהלך היא להביא לשינוי עמוק בתרבות הלמידה והפיתוח המקצועי של מורים, כך שאלו יובלו על ידי מורים חדורי תשוקה ורצון. כל זאת נעשה דרך יצירת קהילות מורים בית ספריות שמתמקדות בחקר ההוראה ובלמידת עמיתים. היום מהלך מורים מובילים הוא מהלך ארצי רחב-היקף, שבו משתתפים אלפי מורים, במאות בתי ספר, בשבעה מחוזות ברחבי הארץ.
אבל גם אם מהלך מורים מובילים טרם הגיע לבית הספר שלך אין סיבה לחכות לו כדי להביא את העקרונות האלה לכדי מציאות במערכת החינוך. אפשר לבחור בגישת "קצת מהאור..." ולנסות להפוך את מרחבי השיח הקיימים בסביבה שלך לכאלה שמממשים עקרון אחד או שניים של התפיסה החשובה הזאת.
יותר קהילה מצוות
למפגש הראשון אצלי בבית, אף מורה לא הגיע. יצא שישבנו אני ובת זוגתי ועשינו את מה שהיינו כנראה עושים גם אם לא אמור היה להתקיים מפגש – חפרנו על חינוך. למפגשים הבאים הגיעו מורה אחת או שתיים לכל היותר ובאמצע השנה החלטתי להפסיק את המפגשים. שאלתי את עצמי: מה הערך של שיח חינוכי בין עמיתים מאותה מסגרת בית ספרית, מחוץ למוסד בו הם עובדים ומחוץ לשעות העבודה?
את אותה השאלה אפשר לשאול בצורה הפוכה, והפעם מכיוון מעשי:
איך אפשר לתת מקום מרכזי לשיח ולמידת עמיתים בפדגוגיה וחינוך, במסגרת זמן העבודה הבית ספרי?
בבית הספר קיימים שני מרחבים של מפגש ושיח שברמה ההצהרתית אמורים להיות מוקדשים בין השאר ללמידה: מליאת המורים ומפגש הצוות. באשר למליאת המורים, בדרך כלל הלמידה כאן מתבססת על התבנית המוכרת של "ההשתלמות הבית ספרית" – כלומר, צוות הניהול או המנהלת בוחרים נושא ומזמינים מומחה כדי "להעביר" אותו. בדרך כלל הלמידה במרחב הזה היא פרונטאלית, הסילבוס לא מתבסס על צרכי המורים והלומדים הם פאסיביים.
ויש גם את מפגשי הצוות. לרוב המורים יש צוות אחד לפחות, בין אם מדובר בצוות דיסציפלינארי או שכבתי. בדרך כלל צוותים נפגשים באופן סדיר למפגשים שנוגעים לסוגיות יום יומיות: הכנת מערכים, תכנון מבחנים, העברת הודעות ועוד. מפגשים כאלה הם בדרך כלל מאוד מעשיים ומכווני מטרה או לחליפין (בעיקר אם אין משהו דחוף על הפרק) נינוחים וחבריים.
להלן 5 דרכים להפוך את הלמידה בתוך בית הספר לכזאת שנותנת מקום לשיח מעמיק על הוראה, ויוצרת מרחב למידה משמעותי.
עשה זאת בעצמך – 5 דרכים ליצירת מרחב למידה משמעותי למורים
שאני אשנה?
אני לא מורה כבר כמעט 8 שנים, אבל אין לי ספק שאת המאמצים שלי להקים קהילה מקצועית לומדת הייתי מעביר, מביתי הפרטי לבית הספר. נכון, לא הייתי רכז או בעל תפקיד משמעותי בבית הספר באותה התקופה, אבל הבנתי כמה הדבר יתרום לי ולעמיתי. אני חושב שהייתי ניגש לרכז השכבה שלי אחרי אחד האירועים הקשים שהיו לי בכיתה, ולא חסרו כאלה, ומבקש ליזום מתווה היוועצות. אולי הייתי מבקש מרכזת המקצוע שלי להעלות סוגיה ביחס לאופן שבו אנחנו מכינים את התלמידים שלנו לבגרות באותו מקצוע. או שהייתי ניגש למנהלת בית הספר ומבקש שאת ההשתלמות המוסדית הבאה שלנו נקיים, בנושא הנבחר, עם מרצה, אבל עם זמן לעיבוד ושיתוף בקבוצות קטנות. ואם הייתי ממש אמיץ, אז הייתי מבקש ממנה ליזום דיון בצוות הניהול בנושא למידת מורים הרלוונטית באופן ישיר לעשייה שלנו, כזו שתהיה משמעותית והתועלת שלה. אבל אם להיות ריאלי ביחס לתעוזה שלי, אולי הייתי מתחיל מלהפיץ את המאמר הזה בין חברי הצוות שלי.