קרה לך פעם שישבת בחדר המורים עם קפה, מנסה לתכנן את השיעור הבא ולהתרכז, אבל ישיבה שהתקיימה בשולחן הסמוך לא אפשרה לך להתרכז? ברגע כזה, מהסוג שעלול להיות מתסכל, קרה לי דבר מופלא:
בעודי יושב יום אחד עם כוס הקפה שלי בחדר המורים, בשולחן ליידי התקיימה ישיבת צוות אנגלית של חטיבת הביניים. שמעתי את המורות מדברות על הערכה חלופית. מילים כמו יישום והפנמה של החומר הנלמד עלו מהשולחן. מבלי לחשוב יותר מדי, פניתי באותו הרגע לצוות המורות לאנגלית והצעתי שנשתף פעולה:
"יש לי משימת הערכה לתלמידי כיתה ח' בפיזיקה. אולי נשלב את המשימה בפיזיקה עם אנגלית?"
"לשלב את המשימה בפיזיקה עם אנגלית? איך זה יכול להיות?" תהו המורות.
"המושגים בפיזיקה הם במקור בלועזית ואם התלמידים מסוגלים לחבר את המושגים למשפט באנגלית, אז בעצם למה שלא יעשו עבודה בצורה זו? כך הם יחזקו את כישורי האנגלית שלהם ויישמו שימוש בשפה האנגלית במשימה בפיזיקה".
"לך על זה... לתת לתלמיד עבודה אחת שעליה יקבל שני ציונים בשני מקצועות שונים, אף יקל על עומס התלמידים". אמרה רכזת האנגלית מבלי להסס.
איך עושים את זה? דגשים בדרך לעבודת הגשה המשלבת בין מקצועות
1. דוגמה אישית: בהוראה משותפת המורים עובדים יחד
לאחר קבלת האור הירוק, בניתי את ההנחיות לעבודה בפיזיקה (באנגלית כמובן) והמורה לאנגלית עברה עליהן ויצרה מחוון משלה שיבהיר מה יחשב כהצלחה באנגלית בעבודה זו. העבודה שלנו בצוות המורים היוותה דוגמה אישית לשיתוף פעולה ועבודה בצוות, שהייתה חשובה ביותר עבור התלמידים שלנו. לאחר הצבת הדוגמה האישית, כמובן שדרשנו גם מהתלמידים לעבוד בצוות וכך אפשרנו להם להתמודד עם האתגרים הכרוכים בכך.
2. מבהירים מהן הציפיות מהתלמידים בעבודה בכל אחד מהמקצועות – "מה יחשב כהצלחה?"
התלמידים חולקו לקבוצות, כאשר כל קבוצה בחרה נושא אחד מתוך שלושה נושאים פיזיקליים (חוק הוק, חוק המנוף וגלגולי אנרגיה). בכל נושא בו בחרו התלמידים, היה עליהם לבצע ניסוי וחקירה בעצמם. לאחר ביצוע הניסוי, התלמידים היו צריכים להגיש מצגת שתיארה את הניסוי בשפה האנגלית, בשילוב סרטון הדגמה של הניסוי אותו הם הקרינו בכיתה. עבור כל אחד מהנושאים, התלמידים קיבלו הנחיות לעבודה: כיצד לבצע את הניסוי, חומרי עזר דרושים, רישום השלבים, הכנת הסרטון, סיכום ומסקנות בצורה עניינית וברורה. כמו כן, החלטנו שהעבודה תוגש בצורה מקוונת דרך יישום Google Classroom, שכן העבודה המקוונת דרך יישום זה מקלה עלינו המורים לעקוב אחר התקדמות התלמידים בכל זמן ותאפשר גישה נוחה ושיתופית לקבצי העבודה של עבודות התלמידים.
3. מתמודדים עם התנגדויות
כאשר הודענו לתלמידים על אופי העבודה, לא קיבלנו תשואות על החדשנות, ההתחשבות וההורדה בעומס העבודה. התגובות שקיבלנו נשמעו יותר כך: "איך אני בכלל יודע מה לעשות?", "מה אנגלית קשור לפיזיקה?!" או "זה קשה, לא למדנו מילים כאלו באנגלית בכלל...". ובאופן כללי, השאלה העיקרית של התלמידים הייתה בעצם "איך אפשר לשלב שני מקצועות כה מורכבים?": אנגלית עם הניסוח המתאים, grammar, אוצר מילים, דיבור רהוט הנדרש לשם קריינות בסרט וכדומה; יחד עם פיזיקה הדורשת טכניקה, נוסחאות, הגדרות, ניסוי, מונחים מורכבים והסקת מסקנות.
הבנו שההתנגדות נובעת מחששות התלמידים לאי הצלחה במשימה, בייחוד מכיוון שלא התנסו בעבר בהוראה המשלבת שני נושאים. הם מעולם לא כתבו עבודה באנגלית בתחום תוכן אחר ולכן ההתנגדויות סימלו עבורנו חבלי לידה כמו בכל חוויה חדשה של התלמידים.
הסברנו לתלמידים כי מתוך הבנה לעומס בו הם נמצאים ולאתגר שהמשימה מציבה עבורם, החלטנו שהם יגישו את העבודה בקבוצות, וכל עבודה תתן שני ציונים - ציון אחד באנגלית וציון אחד בפיזיקה. זאת ועוד, שוחחנו איתם על היתרונות בעבודת צוות להשגת מטרה משותפת והקפדנו להוות עבורם דוגמה אישית לכך - אנו המורים הראנו שאנו מסוגלים לעבוד יחד כצוות וללמד אחד את השנייה.
4. נכנסים לתהליך העבודה ומאפשרים לתלמידים ללמוד מיומנויות חדשות
לאחר שהתפוגגו ההתנגדויות, התלמידים ניגשו למשימה. כחלק מהעבודה, התלמידים למדו גם מיומנויות חדשות, ללא סיוע מצידנו. אנו ביקשנו מהם ליצור מצגות וסרטונים ולעבוד ב-Google slides והם למדו כמעט לגמרי בעצמם שילוב אלמנטים במצגת שיתופית, יצירה ועריכת תמונות וסרטוני וידאו באמצעות טלפון סלולרי ועוד... הלמידה של מיומנויות טכנולוגיות אלו הייתה מאתגרת, מהנה ומלהיבה עבור התלמידים ולא דרשה מאיתנו כמעט כל סיוע מיוחד.
5. מתחילים לקצור את הפירות
במהרה הוצפנו בחוויות טובות של הצלחות; התלמידים סיפרו בהתלהבות על ביצוע הניסוי ורישום התוצאות, יצירת הסרטים והפספוסים שחוו במהלך התהליך. גילינו במהרה כי בשל ההזדמנות לעבודות בקבוצות באופן מגוון, תלמידים החלשים במקצוע אחד וחזקים בשני יכלו לבוא לידי ביטוי ולהועיל לקבוצה.
כשהתלמידים הגישו את העבודה ברשת, הם גם מיד שלחו אלינו המורים הודעה פרטית עם אמירות כמו "תבדוק לנו, יצא לנו סרטון מעולה... אתה חייב לראות" או "מאוד נהניתי לבצע עבודה בצורה כזו" ו"שילוב המקצועות היה קל יותר ממה שציפיתי ואף יכולתי להתנסות באנגלית בצורה אמיתית בעל פה ולא רק בכתב". ברמת התוצרים, קיבלנו עבודות מיוחדת ומקוריות, והופתענו לטובה מרמת היצירתיות שהראו התלמידים.
פינת התכל'ס: הוראה משולבת של 2 מקצועות - זה פשוט יותר ממה שחשבת
בסיום התהליך יצאנו בתחושה שיישום העבודה היה פחות מורכב מהצפוי ועבודת הצוות תרמה לכך שכל תלמיד בקבוצה הביא לידי ביטוי את היכולות שלו ומימש אותן בתחום בו הוא חזק יותר. תחום הפיזיקה מכיל המון מידע, חישובים והבנה מדעית והשפה האנגלית מסודרת בכללים ברורים ומיושמת כמעט בכל תחום בעולם. שילוב של שני המקצועות אפשרי, קל ליישום ואף הכרחי ללמידה משמעותית.
המורה לאנגלית תיארה כי "סוף סוף תלמיד שלומד שפה מקבל את ההזדמנות ליישם אותה בפועל".
יצאנו בתחושה שניתן לשלב כמעט כל שני מקצועות יחד. למשל, פיזיקה כמקצוע ראשי ומקצוע נוסף כגון; מתמטיקה, גיאוגרפיה, ביולוגיה, כימיה, היסטוריה ואנגלית.
לשם כך צריך בעיקר מורים עם ראש פתוח שמבינים שהכל אפשרי ומוכנים לחפש את נקודות הממשק בין המקצועות!
דוגמאות נוספות לסרטוני תלמידים: