נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
"ישראל אינה משופעת במחצבים המצויים באדמה. אוצרות הטבע המרכזיים של ישראל הם אלה הטמונים באנשיה" רוברט אשר
בימים אלו אנו חוגגים 71 למדינה. מבחינת התעשייה, ההייטק, הביטחון והכלכלה – מדינת ישראל מתפתחת ומתקדמת. הטכנולוגיה שוברת שיאים בחיינו וקצב התפתחותה גורם לכך שקשה לנו לצפות את המתרחש בעתיד בשל החידושים וההמצאות הטכנולוגיות.
העתיד כבר כאן, אבל זו רק ההתחלה – המהפכה עוד לפנינו ותמשיך הרבה אחרינו. אם כן, איך נבטיח את מקומנו במפת העולם כמדינת המוחות? כמדינה עם היכולות הגבוהות ביותר? כמדינה פורצת דרך?
עלינו לקרוא את המפה מבעוד מועד ולהכין את תלמידינו להיות הכוח החזק ביותר שיצעיד את השינוי הטכנולוגי בכל העולם. רק מי שיוביל את השינוי הטכנולוגי יצליח להיות בראש מפת העולם בהיבטים השונים.
כדי להמשיך לשמור על כוחה של מדינתנו ולהיות בעלי יכולת לעמוד איתנים בכל החזיתות, עלינו לעודד את תלמידינו למצויינות. אנחנו כמדינה חייבים לייצר לא רק פיתוחים טכנולוגים פורצי דרך, אלא דור שלם שימשיך להצעיד את המדינה קדימה, כי עתידה של המדינה תלוי בהון האנושי שלה.
לא מספיק שנחשוב איך יראה העולם בעתיד וכיצד הטכנולוגיה תשנה אותו, אלא חשוב לתת את הדעת לשאלה האם אנו, במתכונת החינוכית הנוכחית, מכינים את ילדינו להצליח באותו עולם עתידי.
בהקשר זה, של הכנת התלמידים שלנו לעתידם, מדאיגה אותי לא פעם תופעת הוויתור והבינוניות שהתלמידים שלנו מפגינים – חוסר החשק לעשות, להתאמץ ולהגיע למקסימום היכולת שלהם. מתוך כך, כך אני מאמינה שעלינו ליצור עבור התלמידים שלנו מסלול חיים של מצויינות, ואת זאת אנו חייבים להם, שהרי התלמידים שלנו הם הילדים שיעצבו את המחר.
לכן השאלה שעלינו לשאול את עצמנו היא איך יוצרים דור ששואף למצויינות? איך מכינים את ילדינו להיות המנהיגים וממשיכי הדרך בעתיד?
באיזה שלב בדרך אנו מחנכים להתמדה, נחישות ולשאיפה ליעדים גבוהים – למצויינות?
ליצור דור שלם ששואף למצויינות ולא לפנות רק ליחידי סגולה
בבתי הספר יש מגוון של תוכניות מצויינות, אך הן נוגעות רק בחלק מן התלמידים, בדרך כלל יחידי סגולה שבאים מרקע תומך ו/או בעלי כישרון מיוחד ויכולת להשקיע בלמידה. כך אנו הופכים את החזקים לחזקים יותר. אך מימוש עצמי ושאיפה למצויינות אפשריים לכולם. להערכתי צריך לשנות גישה ולכוון לדור שלם של אנשים שואפים למצויינות בכל תחום בו הם בוחרים. להצמיח דור של ילדים חושבים, הנכונים לאתגר, יוזמים ויוצרים – דור עם היכולת המירבית להגיע למימוש עצמי.
את זאת ניתן לעשות בעזרת יצירת חוויות של התמדה, התמודדות עם אתגר ושאיפה גבוה בקרב כל תלמידינו. עלינו לפתח עבור התלמידים שלנו תהליכים שיובילו כל אחד מהם להצלחה האישית הכי גדולה אליה הוא או היא יכולים להגיע. כך ניתן יהיה ליצור מסלול למצויינות אישי, שבו יושג המקסימום האישי של כל תלמיד ותלמידה.
איפה מתחילים?
איפה הדרך מתחילה? האם שאיפה למצויינות מתחילה בחטיבה? בתיכון? האם זה לא מאוחר מידי? לדעתי צריך ליצור הרגלים, לפתח חשיבה ולהגביר את ייצר הסקרנות והרצון לדעת, המלווים גם במוכנות להשקיע ולהתאמץ כבר מגיל מאוד צעיר.
איך עושים זאת? 7 דרכים לבניית דור שלם ששואף למצויינות
הקניית הרגלים. עלינו להפגיש את התלמידים שלנו עם חוויות ומשימות שיאפשרו להם להתמודד עם קשיים ומכשולים, לשאוף גבוה, לקחת על עצמם אתגרים ולהתמיד בהם (כמו שמציע יובל נבו בכתבה הזו), וכל זאת בסביבה המבוקרת והתומכת של מערכת החינוך. עלינו להיות שם ולתווך עבורם את המשימות הללו ולהבהיר להם שקושי וכישלון הם חלק חשוב מהדרך להצלחה ושמה שיקבע אם יצליחו הם היכולות שלהם להתמיד, להתאמץ ולהיות מוכנים ללמוד ולהתפתח. אלו הן חוויות המפתחות מצויינות ומובילות להצלחה. ככל שהתלמידים שלנו יחוו יותר חוויות כאלו, יווצרו אצלם הרגלי חיים הקשורים במצויינות, והרי הרגלים יוצרים מציאות.
לסיכום, חינוך הוא ערך, זו תרבות שבאה לידי ביטוי בעשייה יומיומית. עלינו לזכור מידי בוקר, ביוצאנו לבית הספר, שאנו, המורים והמנהיגים החינוכיים, יוצרים את המובילים הבאים של מדינתינו. כל תלמיד באשר הוא, יכול לתרום למדינה באופן הייחודי שמתאים לו. עלינו מוטלת המשימה החשובה לסלול יחד עמו את הדרך לשם. בדרך אני בטוחה שנגלה כי כמידת ההשקעה שלנו, כך תהיה מידת ההצלחה של מדינת ישראל בעתיד.