מאת: מלי ברטקובסקי וריקי טוילי - חטיסת 'רבין' ראשל"צ
"סינוס", "קוסינוס", "טנגנס", "פונקציה ריבועית", "דיסקרימיננטה",
"אינדוקציה"...
מה אתם מרגישים כשאתם שומעים את המילים הללו?
לא אחת מדווחים תלמידים על היסטריה, פאניקה, מתח ולעיתים אפילו על שיתוק מחשבתי.
האם אפשר גם אחרת? האם אפשר ללמוד מתמטיקה מחוץ לגבולות הכיתה?
וכיצד ניתן לגרום לתלמידים לבחור לא לברוח?
אנשי חינוך רבים עסוקים בשאלה כיצד ניתן להפיח רוח למידה בכיתה, למידה חיה, נושמת וחדשנית, כזו שתפעים את הלומדים, תעורר אותם ותפעיל אותם ויותר מכך תפוגג את החששות שנלווים למקצוע.
גם אנחנו שאלנו את עצמנו: "מה אם נצא מגבולות הכיתה המסורתית אל עבר חלל חדש, מרחב מגוון, עשיר ומזמין יותר במראהו, בו תתקיים למידה שתיגע בנימי נפשם של הלומדים? למידה שתזמן חוויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות כאחד".
המחשבות וההרהורים שלנו בנושא האירו והתוו את הדרך שבה בחרנו ללכת, והובילו אותנו לחיפוש אחר נתיב להוראה משמעותית.
אז עלה בדעתנו לייצר משחק הרפתקאות בו התלמידים יינעלו בחדר
ויידרשו להשתמש בחפצים שונים הנמצאים בו כדי לפתור סדרה של חידות, למצוא רמזים, לפענח צפנים ולהימלט מהחדר תוך זמן מוגבל של 60 דקות.
חשבנו "להסיע בזמן" את תלמידינו ומכאן נולד הרעיון לצלול למעמקי ההיסטוריה האנושית בראי המתמטיקה.
יצרנו סביבת למידה חדשה שתומכת ביצירת חווית למידה משמעותית עבור תלמידינו. בחדר הבריחה נדרשים המשתתפים להשתמש בכושר הבחנה, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, כישורים אסטרטגיים, מיומנויות של עבודת צוות וכמובן בידע מתמטי שנרכש לאורך כל שנת הלימודים כדי לברוח מהחדר – ידע שמבסס את כל הנלמד במהלך כיתה ח' - מתוך רצון לייצר חזרה על החומר הנלמד לקראת המיצ"ב בדרך יצירתית וחווייתית.
לשיטתנו, המשחק הוא כלי רב עוצמה למינוף היעדים החינוכיים והלימודיים שעמדו לנגד עינינו. הוא מאפשר פיתוח קשת רחבה של מיומנויות לימודיות לצד חוויה והנאה ובעל תרומה רבה ברובד הרגשי, החברתי והקוגניטיבי.
חדר הבריחה מזמן למידה רב חושית, כזו המנצלת את היתרון שבו החושים שלנו - חוש ריח, ראיה, שמיעה, מישוש ומגע מעודדים זה את זה.
כל אחד מהחושים יוצר השלמה לחיזוק ומתן משמעות עמוקה יותר כאשר נלמד מושג או רעיון חדש, הואיל ולמידה רב חושית נותנת ללומד יותר מדרך אחת לעבד ולחוות את המידע אליו הוא נחשף.
רווח נוסף ומשמעותי שחדר הבריחה מניב לנו הוא חשיפה למקום המשמעותי והשימושי של המתמטיקה בחיינו. חדר הבריחה חושף את התלמידים למקום של המתמטיקה במקצת מהזירות שסביבנו, בין היתר באומנות ובארכיטקטורה, והופך את הלמידה לבעלת ערך רב יותר.
רצף המשימות בחדר
הביקור בחדר נפתח בצפייה בטריילר ובסרטון אנימציה שיצרנו, סרטון המזמין את התלמידים להצטרף למסע בזמן בין תקופות ויבשות שונות בהיסטוריה של המתמטיקה החל מן הזמן של העולם העתיק ועד לעת המודרנית של ימינו.
כל העומד לרשות התלמידים הוא שעון המראה כי יש להם 60 דקות בלבד לחזור להווה לפני שחלון הזמן ייסגר.
המסע לאיתור הקוד של מכונת הזמן מתחיל בסריקת ברקוד, החושף בפניהם את סיפור מסעותיו של הפילוסוף והמתמטיקאי היווני, פיתגורס, ושולח אותם למשימה של איתור מידע באמצעות מפה. משם הם מועברים בציר הזמן 3000 שנה לפני הספירה אל מצרים העתיקה.
באמצעות פענוח כתב הירוגליפי מתקדמים התלמידים אל עבר המשימה הבאה.
בהמשך נחשפים התלמידים למגוון עשיר ורחב של משימות, כגון: הרכבת פאזל, פתיחת מנעולים, פענוח צפנים, שליפת מפתחות ממבחנות באמצעות שימוש במגנט, הפקת מידע מצילום מסך של WAZE, איתור מידע מתוך יצירת אומנות, הפקת מידע וידע מתמטי מתוך תפריט בבית קפה, איתור רמזים באמצעות שירים וספרים המונחים בכוננית בחלל החדר, איתור מידע מתוך תמונה של שעון וכדומה. בנוסף עליהם לפתור חידות גפרורים, חידה מתמטית המוטמנת בתוך מגש פיצה – חידה המורכבת מאבני דומינו, ולבסוף נדרשים התלמידים לפענח את הקוד של מכונת הזמן המחזירה אותם להווה תוך שימוש בחוש הריח.
מרגע שהרעיון ליצור חדר בריחה קרם עור וגידים מצאנו את עצמנו בתהליך של למידה והתחדשות מתמדת: חקרנו, התעניינו, התנסינו תוך חדווה רבה, למדנו להשתמש בכלים טכנולוגיים חדשניים, נדרשנו לפתיחות ולגמישות מחשבתית – כל זאת מתוך רצון לאפשר לתלמידים חוויה אותנטית בהלימה לרוח התקופה.
בשאלון גוגל שיצרנו הממצאים הראו חד משמעית שהתלמידים נהנו מאוד ולמדו הרבה יותר מתמטיקה מבדרך כלל. והחלק הטוב הוא שתהליך יצירת החדר התקיים בסינרגיה מופלאה בינינו, מה שהפך את חווית היצירה עבורנו לחוויה מהנה ומעשירה אפילו יותר.
רוצים את המערך והשאלון? כתבו בתגובות