נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
האם אתם מכירים מורה או מנהל בית ספר אשר מידי יום, לאחר סיום יום עבודתו הולך ללמוד? כמה מבוגרים אתן מכירות שמנהלים קריירה במקביל ללימודים מלאים? ומה לגבי תלמידים? נסו להיזכר בילדות שלכם, כמה תלמידים בשכבה שלכם עבדו בתום יום הלימודים כבר בבית הספר היסודי? עד כמה הצליחו אותם תלמידים להשקיע בשני התחומים, לימודים וקריירה מקצועית, מבלי לוותר לבסוף על אחד מהם?
בשנים האחרונות מתנהל שיח ער בשוק העבודה על כך שעולם העבודה משתנה ועתיד להמשיך ולהשתנות באופן דרמטי. בעולם בו ידע מתחדש באופן תכוף זה רק עניין של זמן עד שמקצועות ייעלמו וחדשים ייולדו. עובדים יידרשו ללמוד כל העת על מנת להישאר רלוונטיים במקצועיות שלהם. לצד מגמה זו של השתנות והתחדשות שוק העבודה לבוגרים, הולכת ומתפשטת תופעה שמכונה "ילדי קריירה". ילדים אלו, מפתחים כבר במהלך לימודיהם בבית הספר, קריירה אחרת ושונה מתכני בית הספר.
״מי הם ילדי קריירה״?
כיום, בפני תלמידים קיים מרחב קריירות גדול, משמעותי ובמגוון תחומים. חשוב להדגיש כי אין מדובר על "עבודות ילדים או סטודנטים" (מלצרות, שטיפת כלים, זבנות וכדומה). מדובר על ילדים המנהלים קריירה אשר מחייבת אותם לטוטאליות ולהשקעה פיסית ומנטלית יומיומית, במקביל ללימודיהם בבית הספר. במקרים רבים, הקריירה של התלמיד הופכת תובענית יותר ויותר, מתנגשת בלימודיו ומאלצת אותו לבחור בין השניים.
תופעת ילדי הקריירה הולכת ומתפשטת, והיא חלק מהשינוי שהחברה העולמית והישראלית עוברות. אם נביט לתוך הכיתות שאנו מלמדים בהן, נגלה, בניגוד לעבר, כי כולנו מכירים תלמידים רבים המנהלים קריירה. ליאור רוקד באופן מקצועי שלוש שעות מידי יום, אופק מתאמן בכדורסל שמונה פעמים בשבוע, שגית היא רשג"דית בצופים שמבלה את רוב זמנה בשבט, אמיר מבלה שעות בהקמת סניף של תנועת כנפיים של קרמבו בישוב, תומר הוא יוטיובר במשרה מלאה ודליה מנהלת בלוג מצליח עם אלפי קוראים. הדוגמאות הן רבות ומגוונות, אך קצרה היריעה מלמנות את כל התחומים בהם מפתחים תלמידינו קריירות, באופן רציני ומעמיק, כבר מגילאי בית הספר היסודי.
יצוין כי אצל רבים מהילדים מדובר בבחירה אישית ולא בדחיפה הורית למימוש חלום ישן של ההורה. ניתן לומר כי ילדי הקריירה עשו את הצעד הנכון עבורם. ילדים אלו חיים בתחושה עמוקה שהקריירה בה בחרו היא "המקום הנכון" (ראה ספרו של קן רובינסון) עבורם בעת הנוכחית ואולי גם לעתיד. הדבר מחזק את הצורך שלנו המחנכים להעמקה ולימוד תופעה זו על מנת ללמוד ממנה ולפתח דרכים כיצד להתמודד עמה. חישבו לדוגמא על השפעתם של יוטיוברים או בלוגיסטים בקרב החברה ועל המיומנות הנדרשות מהם למימוש עבודתם.
הכרה בקיום תופעת ילדי הקריירה, והבנה של היקפה, מעלה שאלה - איפה ניצב בית הספר בסיטואציה זו? מה תפקידו של המורה המלמד ״ילדי קריירה״? והאם ניתן לשלב בין הקריירה המקצועית לבין לימודים בבית הספר ?
איך נלמד ״ילדי קריירה״? – 4 קווים מנחים
מורים אשר בכיתתם לומדים קרייריסטים צעירים נאלצים להתמודד עם מציאות זו. אבקש להציע 4 קווים מנחים שיעזרו למורה המלמד ״ילדי קריירה״:
מה השלב הבא?
״ילדי קריירה״ אינה תופעה חולפת אלא מגמה הולכת וגוברת, זוהי עוד השפעה על מערכת החינוך כתוצאה מההתפחות והשינוי העובר על העולם. לאור התפתחות וצמיחת התופעה בראייתי, הדרך הנכונה להתמודדות מול תופעה זו היא להכיר בה ולפתח שותפות בונה ומפתחת בין הקריירה של התלמיד לבין בית הספר. יש לבחון פתרונות נוספים כגון: הקמת מוסדות חינוך או כיתות ייעודיות עבור "ילדי קריירה", חיבור בין מגמות בית ספריות לבין תחומי הקריירות, יצירת מסלולים ייעודיים לבגרות, לימוד התופעה כחלק מהכשרת מורים ומנהלים ועוד. שותפות אמיתית יכולה וצריכה לשבור מבנים של שעות ותכנים וליצור שילובים אשר כל מטרתם הוא הפריית הילד וקידומו המקצועי. כך לדוגמה, לפני תחרות או משחק חשוב יש לאפשר לתלמיד להקדיש שעות אימון בזמן בית ספר. כך נוכל לקיים גמישות, להעמיד את הילד במרכז ולהקל על הילד לממש את שני העולמות. ניסיוני האישי מלמד כי ״ילדי קריירה״ רבים מצליחים בשלב מאוחר יותר בחייהם בצבא ובאזרחות, לאו דווקא בתחומי הקריירה של ילדותם, בעיקר בזכות הניסיון שצברו בתכנון, השקעה, פיתוח אחריות אישית והתמודדות מול אתגרים – הלכה למעשה הם למדו לנהל – לנהל את הקריירה שלהם.
10 טיפים למורה שרוצה להגיע ולקדם את "ילדי הקריירה"
אלו הטיפים שלי לקידום והוראה של ילדי קריירה. מה את/ה עושה בכיתה שלך עם ילדי הקריירה? אשמח לשמוע!