נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מידי יום אני מגיע לעבודה ופוגש אותם. אנחנו נפגשים בשעות קבועות, לעיתים גם מעבר לשעות העבודה. אנחנו מנהלים שיחות אישיות ומקצועיות, אני מייעץ להם כיצד לפעול ואף נותן להם משימות שונות. לכולנו יש מטרה – רצון משותף להצליח ולהתקדם במהלך השנה עד לסופה, ושבזמן הזה יהיה לנו מעניין, מלמד, מאתגר, וכן – שנמצא גם קצת זמן חופשי לעשות שטויות.
במהלך עבודתי, בחלק ניכר מהזמן אני עוסק בבניית הצוות – מסייע להם לפעול בשיתוף פעולה ומוודא שהם עוזרים זה לזה בעת הצורך. אומנם הצוות שלי גדול יחסית לצוותים אחרים שבני גילי מנהלים במקומות עבודה אחרים, אבל אני אוהב את האתגר שבניהול צוות גדול. למרות האתגר שבגודל הצוות, חשוב לי להוביל אותם כצוות, ובמקביל לקדם כל אחד ואחת מהם באופן אישי לעבר יכולות מקצועיות גבוהות יותר.
מעבר לגודל הצוות, ישנו עוד הבדל קטן ביני לבין בני גילי המנהלים צוותים במקומות אחרים – בעוד שמטרתם היא בעיקר תפוקה ותוצאות, אני מכוון לתוצאות אלו, אך מעבר אליהן ומעל לכל, אני גם רואה את עצמי כמי שנדרש להנחיל לקבוצה הזו עולם שלם של ערכים וידע – לחנך.
מורים הם למעשה מנהלי כיתה
במפגש חברים שהתרחש לאחרונה, סיפרתי על האתגרים עמם אני מתמודד ביום-יום בכיתה. חברי, שמנהלים צוותים קטנים משמעותית, סיפרו על האתגרים בפניהם הם עומדים ועל הדרכים שלהם להתמודד עמם. ככל שהשיחה שלנו הלכה והעמיקה, הבנתי שבעבודתנו כולנו עושים שימוש במיומנויות של ניהול, הכוללות: בניית תוכנית עבודה, ניהול דיונים, יצירת מוטיבציה בצוות והנעה לפעולה, העברת שיחות משוב, ניהול קונפליקטים, בקרה ניהולית, קבלת החלטות, ניהול שינויים, חניכה ועוד.
אך למרות שכולנו חייבים להשתמש במיומנויות אלו בעבודתנו היום-יומית, בעוד שחברי זכו במהלך הכשרתם ללמוד ולקבל קורסים תיאורטיים בנושא ניהול ואף לעיתים להשתתף בהתנסויות פעילות ובסימולציות של כישורים אלו, על מנת להתנסות וללמוד אותן, תעודת ההוראה שלי לא כללה אף קורס שכזה.
השינוי מתחיל בנו
אני קורא לכל מורה מחנך/ת לקום בבוקר מתוך תפיסה וראייה שהוא או היא מנהל/ת. כמנהל/ת עליו/ה לעצב את דרכו/ה הניהולית וללמוד לנהל את כיתתו/ה בצורה היעילה והטובה ביותר. יותר מכל, לדעתי חשוב שמורים ינהלו שגרה ניהולית מנקודת מבט של מנהל/ת.
אין הדבר פשוט, מחנכים שהם מנהלי כיתות ניצבים בפני מספר אתגרים משמעותיים. אציין כאן ארבעה מרכזיים בראייתי:
12 דברים שחשוב לעשות במעבר ממחנכים למנהלי כיתות
להלן מספר המלצות לדברים שכל מחנך/ת אשר שואפים להתקדם ולהפוך למנהלי כיתות מצליחים צריכים לעשות:
1. תאמו ציפיות מול מנהל/ת בית הספר – החלטתם שאתם רוצים להיות מנהלי הכיתות שלכם? עליכם לתאם זאת מהרגע הראשון מול מנהל/ת בית הספר. כך תוכלו לקבל גיבוי מההנהלה ואף סיוע מקצועי אשר יאפשר לכם התמודדות עם סוגיות שונות שיעלו בשגרת הניהול היומיומית. מומלץ: מנהלים אשר מעוניינים להפוך את המחנכים שלהם למנהלי כיתות יכולים לעסוק בנושא זה בישיבות הצוות, ללמד את המורים מיומנויות ניהוליות חשובות ולהבהיר למורים בצוות שהם ממליצים להם להפוך למנהלי כיתות.
2. תאמו ציפיות מול הצוות – הגעתם לכיתה חדשה אותה אתם מתכוונים לנהל? זה הזמן לשבת עם הצוות החדש ולתאם ציפיות מולו. הסבירו איך אתם רואים את משימתה של הכיתה, הקשיבו לרצונות התלמידים והבהירו איך אתם הייתם רוצים שהדברים יתנהלו בכיתה. לאחר שהקשבתם זה לזה, חשוב להבהיר מה הן הציפיות שלכם מצוות התלמידים ושל צוות התלמידים מכם כמנהלי הכיתה.
3. בצעו חלוקה לצוותי משנה – כמורים, אתם מתמודדים עם צוותים גדולים במיוחד. בעולם העבודה, כאשר נדרש ניהול של כמות אנשים גדולה, מבצעים חלוקת משנה לקבוצות קטנות. גם בכיתה נכון לחלק את התלמידים לקבוצות קטנות ולמנות בראש כל קבוצה שכזו תלמיד/ה אחראי/ת. את החלוקה כמובן יש לעשות לאחר חשיבה מעמיקה והיכרות עם התלמידים. יש להימנע מיצירת קבוצות חזקות וחלשות שיהיו קבועות על מנת שלא ליצור תיוג חברתי. ברגע שחילקתם את התלמידים לקבוצות והעמדתם בראשן תלמידים אחראיים, תוכלו לנהל חלק מהלמידה מול ראשי הקבוצות.
4. התייחסו אל תלמידי הכיתה כאל צוות עבודה – הביטו על התלמידים וראו אותם כחברים בצוות עבודה משותף, אשר אותו אתם מנהלים. יש להם זכויות, אבל גם חובות. תנו להם את זכויותיהם אבל גם דרשו מהם השתתפות פעילה בלמידה ולעיתים גם בהוראה בכיתה. אודות הוראת תלמידים תוכלו לקרוא בכתבה "איך לימדתי המון בלי ללמד בכלל?". תוכלו גם להקים צוותי עבודה שיסייעו בניהול וקידום הכיתה, לדוגמה – הקימו צוות תקנון כיתתי שיהיה אחראי לכנס את הכיתה אחת לחודש ולהחליט על החוקים לפיהם מתנהלת הכיתה; צוות יזמות וחדשנות יכול לפעול בכיתה – הצוות יהיה אחראי על העשרה של הכיתה בתכנים – החל מלוח עדכונים וחדשות על העולם ועד להבאת מרצים וסדנאות לכיתה.
5. בנו את הצוות – כיתה היא אוסף של תלמידים שנבנה ונבחר בהתבסס על היגיון מסוים. ההיגיון הזה אולי מוכר ומובן לך, אבל הוא לאו דווקא מוכר לתלמידים. על מנת שתוכלו להצליח במשימות אשר נכונו לכם במהלך השנה, עליך לבנות את הכיתה שלך כצוות אחוד אחד, אשר חבריו רואים עצמם כגוש משותף אחד. הדרך הנכונה והטובה ביותר לשם כך היא לאחד את כיתתך תחת מטרה משותפת ומוסכמת.
6. קידום כל אחד ואחת מהתלמידים – מנהל כיתה טוב רואה כל אחד מהתלמידים והתלמידות בצוות שלו. זהו אולי האתגר הגדול ביותר של מנהל הכיתה ובהחלט אתגר המצריך זמן, קשב ומחשבה רבים ממנו. כמו כל מנהל שמראיין את עובדיו לפני קבלתם לעבודה ועורך להם שיחות אישיות אחת לתקופה במהלך העבודה, על מנהלי הכיתות ללמוד את תלמידיהם, להיפגש איתם לפגישות אישיות בתחילת שנת הלימודים ובמהלכה, לאפיין ולאבחן אותם, על מנת לשרטט לכל אחד ואחת מהם את מסלול הקידום האישי, וכן לספק משוב אישי על ההתפתחות וההתקדמות האישית.
7. זכרו שאתם מהווים מודל לחיקוי – אתם לא רק מנהלים, אתם מנהלים של כיתות ועוסקים בחינוך. באופן טבעי, עיניי כל התלמידים בצוות נישאות אליכם – אתם הדוגמה והמופת. לכן אתם חייבים לנהוג באופן שמהווה דוגמה אישית. מה שתלמידיכם יראו מכם יהיה מה שהם יעשו.
8. הנהיגו מתוך חיבור לצוות – כמנהלי הצוותים שלכם, חשוב שתזכרו שלהנהיג ולהוביל אין פירושם ללכת לבד קדימה לבד. על מנת להנהיג אנשים, עליכם להציב כיוון יחד עם הצוות, לנסח חזון ומטרות משותפות אליהן כולכם רוצים להגיע, ואז לתכנן יחד את הדרך בה תתקדמו כדי להגיע אליהן, כאשר אתם אחראים על התהליך, מכוונים אותו ודואגים שתישארו בתלם.
9. צרו שגרת ניהול ותוכנית עבודה – על מנת לנהל את הכיתה באופן מיטבי, עליכם לתכנן שגרת ניהול לכיתה. יש לכלול בשגרת הניהול דיונים כיתתיים בנושאים מגוונים כגון טכנולוגיה, סטטוס התקדמות, נושאי הוראה ועוד. כמו כן, יש להכיל בשגרה זו גם שיחות חתך ושיחות אישיות. מקובל לנהל זאת באמצעות עזרים כגון גאנט שנתי או תכנית עבודה שנתית, אשר מהווים מגדלור הן עבור התלמידים והן עבור מנהל/ת הכיתה. עזרים אלו יסייעו בהבנת וביאור הדרך בה אתם הולכים יחד. חשוב לזכור כי כל תכנית יש לעדכן אל מול המציאות ולמול אתגרים חדשים שיצוצו.
10. היו קשובים לחברי הצוות ולימדו מהם – המנהלים הטובים ביותר הם כאלה הלומדים בכל עת מחברי הצוות שלהם וקשובים להם. התלמידים שלך חווים יום-יום את המערכת, ומתוך כך הם יודעים פעמים רבות למצוא את הפיתרונות ללמידה אחרת – מעניינת ומאתגרת, למידה המשלבת טכנולוגיה ומשחק. הקשיבו לתלמידים, שלבו אותם בצוות הניהול שלכם, בצעו איתם שיחות אישיות ודיונים בפורומים שונים ואל תשכחו גם בסוף השנה לסכם ולהתייעץ איתם בנושא מסקנות ותובנות להמשך.
11. השקיעו בפיתוח עצמי – מנהלים טובים יודעים שעל מנת לעמוד בקצב השוק ואל מול העובדים שמתקדמים, משתנים וזקוקים לדברים שונים מידי יום, עליהם להמשיך ללמוד ולהעשיר את עצמם בידע מגוון, תוך דגש על גישות ושיטות ניהול חדשניות.
12. הנהיגו אווירת עבודה חיובית – למרות שנהוג לראות את המנהל/ת העסקי/ת כמניע/ה את עובדיו/ה דרך הנעה חיצונית בלבד (תגמולים), הרי שברור היום כי עובד ללא הנעה פנימית לא ישרוד זמן רב במקום עבודה. מנהלי כיתה צריכים ליצור את אותה מוטיבציה בכיתותיהם, תוך רתימת כל אחד ואחת מהתלמידים מתוך מניעים פנימיים. על מנת לעשות זאת, על מנהלי הכיתה להכיר היטב את התלמידים ולעשות שימוש במניעים פנימיים – דוגמה טובה לכך היא למידה בעזרת משחק.
מה הן ההמלצות שלך למחנכי כיתות שרוצים ללמוד להפוך למנהלי כיתות? ספר/י לנו בתגובות!