נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
מאת: רותי זוסמן
מדוע בחרת במקצוע ההוראה? למה הגעת להיות מורה?
אלו הן שאלות שמורות ומורים נשאלים רבות.
רבים מאיתנו בחרו במקצוע ההוראה כדרך חיים, ובדרך כלל אחד מהמניעים לכך הוא הרצון לעשות מעשה משמעותי שישאיר את חותמו בלבבות התלמידים, בחברה ובעולם.
מורות ומורים כאלה מגיעים אל ההוראה מתוך תחושה של שליחות, השראה ושאר רוח. הם משתוקקים לרומם את רוחם של התלמידים, לחזק בהם את החירות הפנימית ואת הרצון ללמוד, להתפתח, לצמוח ולחיות חיים של משמעות.
אך איך עושים זאת? כיצד ניתן להיות מורה משמעותי/ת, מורה שמשאיר/ה את חותמו/ה בלבבות התלמידים ויוצר/ת בהם שינוי נפלא?
את הניצוץ הראשון של ההשראה לשם הוראה משמעותית, קיבלתי מסיפור חסידי קצרצר ו"מדליק" - על המלמד שאותיות התורה בערו בליבו:
"בליבו של מלמד מן הדור הקודם בערו אותיות התורה ואת זאת שתל בתלמידיו. האלף בערה, הקמץ היה בוער, הפסוק כולו היה בוער"(ספר השיחות לריי"צ)
הסיפור עוסק במורה שאותיות התורה בערו בתוכו. התלהבותו ואהבתו של המורה לנושא אותו הוא מלמד מדומים לאש, והמורה מדביק את תלמידיו בהתלהבותו – האש הפנימית שלו מתפשטת אל ההוראה ואל תלמידיו.
זהו לכאורה דיווח קצרצר ויבשושי, אך הוא מסתיר בתוכו דרמה חינוכית מופלאה, המספקת לנו הצצה לסוד הצלחתם של שיעורים מעוררי השראה - שיעורים שכולנו מכירים - שיעורים מהם אנחנו יוצאים בהתרוממות רוח משיעור מוצלח במיוחד, שיעור שהלהיב את התלמידים וממנו יצאנו עם הרגשה שמה שנלמד בו לא ישכח לעולם.
מה אנחנו יכולים ללמוד מן המלמד בסיפור?
התפיסה הפדגוגית בסיפור היא שמידת העניין של התלמידים בנושא נלמד תלויה לא רק במאפייניו, אלא גם בדרך שבה המורה מלמד/ת אותו. מורה המקרינה התלהבות, סקרנות וחקרנות מהווה דוגמה אישית לתלמידים שרק מתחילים ללמוד כיצד לחקור תחומים סבוכים ובלתי מוכרים, וכך היא מלהיבה גם אותם.
מורים המתלהבים מנושאי ההוראה הם "מורים מעוררי השראה"
יורם הרפז, במאמרו "הוראה מעוררת השראה", מכנה מורים מסוגו של המלמד בסיפור החסידי "מורים מעוררי השראה". מורים כאלה, לדבריו, הם "בעלי מעורבות כפולה — בתכנים ובתלמידים. מבחינת מעורבותם בתכנים, הם 'דלוקים' על התכנים שהם מלמדים", כמו חוקרים ש"דלוקים" על התוכן בו הם עוסקים.
ואולם, קיימת הבחנה בין מורים למומחים, משום שהמומחים עוסקים בתכנים בלבד. הם מתכנסים בהם עוד ועוד – מעמיקים בתוכן יותר ויותר, מתוך הסקרנות והאהבה לתוכן הספציפי, מבלי שתהיה בהם התשוקה ללמד אחרים, להעביר את מה שלמדו או גילו ולהביא לעולם את הידע שצברו – כל אלו הם הפרעות בלבד מבחינתם.
לעומתם, מורים, הם מי שמחד מתעניינים בתוכן, אך אף יותר מזה הם מתעניינים בתלמידים שלהם ובהעברת הידע אליהם. לכן את המורים התוכן מעניין, אך הוא בעיקר מעניין מנקודת המבט שלהם כמורים – הקסם של הידע והתוכן גדל ככל שהם מאמינים שיש לו רלוונטיות חינוכית, ככל שהוא ייתן יותר ערך לתלמידים.
מורה מעורר השראה, כפי שמתאר הרפז, הוא מורה שחווה דבר מה בחיים – למשל קורא ספר או צופה בסרט, ומיד למחרת הוא משתמש בחוויה זו בכיתה – "החוויות שלהם 'מתורגמות' מידית להוראה ולחינוך", לפי הרפז.
הדרך להיות מורה מעורר השראה מתחילה בהתלהבות שלך
מהסיפור על המלמד כמו גם ממאמרו של הרפז אנחנו לומדים שמורים המתלהבים מהתוכן ומעוניינים להדביק את תלמידיהם בהתלהבותם הם מורים מעוררי השראה – "מורים מדליקים".
כלומר, אם אנו רוצים להיות מורים משמעותיים, עלינו להתחיל מבחירה של תחום תוכן שהינו משמעותי לנו, מעניין אותנו וחשוב לנו, ובמקביל להתחבר לתלמידים, לעולמם, לחייהם ולחוויותיהם.
4 שלבים בדרך להוראה מעוררת השראה
מהם השיעורים בהם אתם מרגישים מעוררי השראה? כתבו בתגובות את הסיפורים מעוררי ההשראה שלכם ותסייעו למורים אחרים.