נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
איך הרגשתם בשנה הראשונה שלכם להוראה? מתי הייתה השנה הזו? ממש עכשיו או לפני שנים טובות?
הבנה של תחושות המתמחים, המורים, המורות, והגננות המתחילות והמתחילים בראשית דרכם יכולה לעזור לכם להתמודד עם השנים הראשונות המאתגרות במיוחד בתחילת עבודת ההוראה. אם אתם מלווים מורים חדשים, ההבנה כיצד הם מרגישים תוכל לסייע לכם להדריך וללוות אותם בצעדיהם הראשונים בהוראה.
עומס גדול, חוסר בזמן, לבישת עשרות כובעים שונים. אלו מקצת מתחושותיהם של מורים מתחילים.
כמורים ותיקים, שפעמים רבות אמונים על הדרכתם וליווים של אותם מתמחים, חשוב שנשים לב לתחושות שעולות אצלם, ושאנחנו אולי כבר הספקנו לשכוח.
בתערוכה במכללה האקדמית בית ברל ניתנה הבמה למתמחים ולמורים המתחילים, אשר יצרו עשרות כרזות יצירתיות, שיתפו ביצירות ספרותיות ובסרטונים, שמאפשרים לכם להיכנס לנעליהם של אלו שלוקחים את צעדיהם הראשנים בתחום ההוראה.
התערוכה נקראת מבע מאיר 2, והיא חלק ממסורת שתחילתה בתשע"ו. מטרתה של התערוכה היא לתת ביטוי לקולם של המתמחים, המורים והגננות המתחילים, במסגרת סדנאות המתקיימות ביחידת "פורשים כנף להוראה". ד"ר אורית דהן, ראשת היחידה, מסבירה כי "התערוכה יכולה להעשיר את הסתכלותם של אנשי החינוך בתחילת דרכם המקצועית, להציע נקודת מבט ייחודית עבור מנחים, חונכים ומלווים. התערוכה יכולה גם להביא פרספקטיבות מעניינות למדריכים פדגוגיים ולסטודנטים העומדים ערב כניסתם לעולם התעסוקתי".
לתקופת ההתמחות והכניסה להוראה ובכלל לעבודת החינוך נודעת חשיבות עליונה. המורים, הגננות, עובדי קידום נוער ועובדי החינוך הבלתי פורמלי חווים בתקופה זו שינוי עמוק בכל אורחות חייהם, שינוי שחלקו גלוי, אך ברובו הוא נסתר מעיני הסובבים אותם. שינוי זה מחייב מעטפת תמיכה וליווי הניתנת להם, לאורך לפחות שנתיים, במוסדות החינוכיים בהם הם נקלטים וגם במכללה בה למדו.
כחלק מהתמיכה והליווי שהמתמחים והמורים החדשים מקבלים, הם מתבקשים לבטא את התהליך האישי אותו הם עוברים בשנות עבודתם הראשונות במערכת החינוך, באמצעות מבע אמנותי, הכולל: כרזה, מיצג, סיפור או סרטון. המבעים האומנותיים הללו מוצגים בתערוכה והם מספקים תובנות חדשות הקשורות לשלב הכניסה למקצוע ההוראה. דרך עבודות אלה ניתן לראות מצד אחד את הברק בעיניים, את התשוקה ללמידה, את המוטיבציה העצומה, את האהבה למקצוע ולאנשים איתם הם עובדים, ומהצד האחר – את הקשיים העצומים אתם המתמחים והמורים החדשים מתמודדים יום יום, את התסכולים, החשש, הבדידות, חוסר האונים ואת הביקורת העצמית. אלה מחזקים את המחשבה שהליווי בתחילת הדרך הכרחי ומשמעותי להישארותם במערכת ולצמיחתם בה.
אז בפעם הבאה שאתם מבחינים במורה חדשה בחדר המורים – שאלו אותם על תחושותיהם ונסו לתת חיזוק ועידוד מתוך הניסיון שכבר צברתם. והכי חשוב, זכרו שהם מגיעים עם כוחות רעננים והמון מוטיבציה. כדאי להעצים ולמנף זאת לעשייה ברוכה בבית ספרכם.
אוצרת התערוכה: ד"ר רימונה כהן. מעצבת התערוכה: גב' שרה הורוביץ, הסדנה לעיצוב סביבות למידה במרכז לתכנון לימודים.
לסרטון התערוכה / יוצר הסרטון יפתח כהן (מתמחה)