גיא, היום סטודנט מצטיין להנדסת חומרים ופיזיקה בטכניון, למד בבית ספר שמאפשר לתלמידיו לבצע עבודת גמר כחלק מהבגרויות, כלומר - לחקור נושא לבחירתו ולהגיש את המחקר לבדיקת משרד החינוך, כשזה מכיר בעבודה כבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד. גיא ביקש בכיתה יא' לבצע עבודת גמר בכימיה, במקביל ללימודיו בכיתה.
בית הספר, על אף שהוא מעצמה עירונית וארצית לעבודות גמר ומאפשר לתלמידיו הרבה מעבר למה שרוב בתי הספר מאפשרים כיום לתלמידים בהקשר של עבודות גמר, לא הצליח למצוא לגיא מנחה ממוסד להשכלה גבוהה שי/תנחה אותו. עבור חלק גדול מהתלמידים שמעוניינים לבצע מחקר לבגרות - כאן מסתיים המסע המחקרי הראשון שלהם.
לגיא היה מזל: אבא של חברו לכיתה הוא פרופסור מכובד בטכניון, שביקש 'טובה' מידידה, גם היא פרופסורית במוסד, לקבל את גיא למעבדתה למחקר - פריבילגיה שיש לתלמידים מועטים. גיא הצטרף למעבדה וביצע עבודת מחקר בכימיה, כחלק מהבגרות שלו. בעקבות המחקר, גיא בחר את מסלול לימודיו וחייו, זכה להציג את מחקרו במסגרת כנס מדע בינלאומי של אינטל בארה"ב, ואף פרסם את ממצאיו בכתב עת מקצועי בגיל 18. זו הייתה חוויה ששינתה את חייו.
גיא לא לבד. חוויית עבודת המחקר כחלק מתעודת הבגרות היא חווייה משמעותית לרבים מהתלמידים שזכו באפשרות לעשות עבודה כזו. חווייה כל כך משמעותית, עד שהתאגדנו, מספר רב של תלמידים לשעבר שביצעו עבודת גמר, על מנת לעודד אתכם המורים לאפשר לתלמידיכם ללמוד בצורה ייחודית ומעצימה זו.
מורים יקרים שלום,
אני יונתן חלאטניק, בן 21, עתודאי (לרפואה), ומנהל לאחרונה את 'תנופה - עבודות גמר', תכנית שעוזרת לכם, מורים, מנהלים ויזמים חינוכיים, להטמיע מחקר ברמה אקדמאית ככלי עבודה בתיכון.
גם אני ביצעתי בגרות במחקר, בתנ"ך.
מלבד הכלים 'המקראיים' שרכשתי, אימצתי לא מעט כלים מחקריים, שעוזרים לי לשאול שאלות טובות יותר ולהתייחס בספקנות בריאה למקורות מידע, באופן כללי בחיי וגם כסטודנט לרפואה וכחוקר צעיר. בנוסף, 'התמזל מזלי' לנצח בכל שיחת-ארוחת-שישי במשך חודשים ארוכים, עקב העובדה שנושא העבודה שלי חפף בצורה מושלמת את פרשיית התבטאויותיו של הרב הצבאי הראשי בנוגע לדיני מלחמה במקרא.
כשסיימנו, גיא, אני וחברים נוספים, את חוק לימודנו, התפזרנו ברחבי הארץ, איש איש למשימותיו הציוניות. הופתענו אז לפגוש מעט מאוד תלמידים שכתבו עבודת גמר, שידעו על זכאותם לבצע עבודה כזו, או שהצליחו למצוא את המנחה הדרוש להם להשלמתה. או אז, בנקודה הזו, החלטנו להקים את 'תנופה'- פשוט כדי לאפשר ליותר תלמידים את כל הטוב הזה.
מיד אגיע למה אנחנו מחדשים ואיך, אבל קודם - כמה מילים על עבודות הגמר כמסלול, כפי שחלקכם מכירים אותו:
מסלול עבודות הגמר נמצא בסביבה כבר כ-40 שנים ומסיימים אותו כ-900 תלמידים בשנה. כחלק מהמסלול, זכאי כל תלמיד אינטרני בישראל לחקור נושא שהוא בוחר, במקצוע לבחירתו, ולהגיש את המחקר לבדיקת משרד החינוך, כשזה מכיר בעבודה כבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד - במקום הבחינה הכתובה או בנוסף לה. העבודה מתבצעת בהדרכת אקדמאי בעל תואר שני ומעלה, שמקבל גמול סמלי ביותר ממשרד החינוך על כך (1100-1300 ₪, לפני מסים).
כדי להבין מה הארגון שלנו צריך לספק לכם, דיברנו עם מורים, מנהלים ואקדמאים, וניסינו להבין מהם למה כל-כך מעט בתי ספר בארץ מגישים תלמידים לבגרות במחקר. התחוור לנו שעל רכז עבודות הגמר בבית הספר מוטל נפח עצום של עבודה: עליו לחשוף את התלמידים למסלול, לעבד איתם את נושא המחקר, לאתר עבורם מנחה וללוות אותם לאורך שנה של כתיבה, עד להגשה. גם הרפורמות האחרונות (עיין ערך עוז לתמורה) מובילות לאפשרויות תגמול מועטות, לרוב, למורים (הגיבורים) שלוקחים על עצמם ללוות תלמידים במחקר.
לכן, על מנת לסייע ככל שאפשר אנחנו מציעים לכל מורה שמעוניין לרכז את עבודות הגמר בבית-ספרו ארגז עם 3 כלים עוצמתיים, שיקלו עליו את מלאכתו החשובה:
קוראי שורות אלו שפעילים בעולם עבודות הגמר כבר מכירים אותנו או יכירו אותנו בקרוב בכנסים ובהשתלמויות, אך אני מעוניין לפנות במיוחד לאלו מכם שבבית-ספרם מעולם לא הוגשה בגרות במחקר: פנו אלינו! אנחנו מוכנים לכל אתגר, יש לנו את הכלים לסייע לכם, לרבות אקדמאים בכירים שרק מחכים לתלמידים הסקרנים והאמיצים שלכם.
עד עתה, נרשמו אצלנו כ-400 תלמידים מכל רחבי הארץ, חלקם מבתי ספר ומערים שמעולם לא הוגשה בהם ולו עבודת גמר אחת. המורים, המנהלים והעיריות אליהם הם שייכים קיבלו החלטה חשובה לאפשר להם למידה אחרת, מוכוונת המאה ה-21. אשמח לעזור לכם לעשות גם כן.
את הצעות המחקר ניתן להגיש עד ל-31.1.17, אך בתי-ספר וערים שיעזרו בנו (ובכלל) יוכלו לפנות לפיקוח על עבודות הגמר במשרד החינוך ולזכות בהארכה להגשת ההצעה השנה.
מורים ויזמים שמעוניינים לשתף איתנו פעולה - לרבות בהנחיית התלמידים שלנו או בכל נושא אחר, גם בשנה הבאה - מוזמנים לפנות אלינו גם הם.
ניתן לקרוא עלינו ולפנות אלינו באתר תנופה עבודות גמר.
על עבודות הגמר ככלל ניתן ללמוד עוד באתר משרד החינוך.
בברכת מחקר מוצלח,
יונתן