האחד בספטמבר זהו תאריך משמעותי לא רק לתלמידים ולהוריהם אלא גם למי שזו שנתו הראשונה כמורה לאחר שסיים את לימודיו והכשרתו.
כל מורה חדש מגיע למערכת החינוך עם מטען של חוויות אישיות (גם אלו שלו כתלמיד), זיכרונות, שאיפות, ציפיות ורצון עז להצליח.
מזה מספר שנים שאני מלווה כיועצת חינוכית את המורים החדשים בבית הספר. ההתרגשות, הציפיה לבאות, הרצון להצליח ולהשפיע עומדים לצד החששות, האתגרים והקשיים המלווים את כל מי שעוסק בעבודה חינוכית.
במאמר זה ריכזתי המלצות ועצות של חבריי המורים, אשר ניתנו ברוחב לב למורים אשר זו היא שנתם הראשונה במערכת. זה אינו מאמר תאורטי אלא מהדהד את השטח וככזה הוא פרקטי וישים. קחו ממנו את המתאים לכם.
אז מה כדאי לעשות – או אולי לא לעשות – כדי שהשנה הראשונה תהיה עבור המורה החדש שנה מיטיבה, מוצלחת ומשמעותית?
1. שיתוף ותמיכה - מצאו אנשי חינוך שיהיו נעימים וזמינים לכם בכדיי לשתף עמם את חוויותיכם, "לשפוך את לב" בפניהם ולקבל מהם חיזוקים.
2. פרופרציה - לקחת נשימה ארוכה ולזכור שזו שנה ראשונה, זה זמני ודברים נוטים להשתפר. הסתכלות והתבוננות על כך תסייע לראות דברים בפרופורציה. ונגלה סוד קטן... התחושות המתסכלות, המייאשות והקשות הן מנת חלקם של רבים. יש עוד מורים שמרגישים כך לעיתים וזה לא רק אצלך... כך, שתמיכה יכולה להיות גורם משמעותי בהסתגלות מיטיבה.
3. לשאול ולהתייעץ - לא להתבייש לשאול שאלות. אם אתם נתקלים באתגרים או קשיים פנו להתייעצות - אל תתנו לעניינים להחמיר. כך, גם תקבלו מענה לשאלות ותפתרו בעיות וגם תקבלו תמיכה ועזרה מהעמיתים למקצוע, אנשי צוות ביה"ס וההנהלה. היעזרו בצוות, אל "תשברו את הראש" לבד, הן לגבי תוכניות ומערכי שיעור והן לגבי ניהול זמן וכיתה.
4. לתרום ולקחת חלק - למרות שהנכם מורים חדשים בבית הספר אל תחששו לנסות ולתרום לעבודת הצוות, לעזור וליטול חלק. גם זו דרך שתקל עליכם את ההשתלבות.
5. משוב – היו פתוחים לביקורת ולמשוב של מורים ותיקים. המשוב הוא האמצעי היעיל ביותר להתפתחות אישית ולקידום למידה.
6. ומה לגבי משמעת בכתה? – כדאי להכיר בכך שהתנהגות התלמידים בשיעור הינה לרוב לא אישית כלפיך - ולכן צריך להשתדל לא להיפגע באופן אישי מתלמידים. חשוב להודיע מראש מה הן הציפיות שלך מהכיתה והתלמידים ולשמור על כך בעקביות, גם אם זה לעיתים מתיש.
7. הוראה בשיעור - שימוש בהומור, יצירתיות, סירטונים או חידות יסייעו להעביר שיעור מגוון ומעניין. זה לא בא במקום הכנה לשיעור והקפדה על מקצועיות. מנסיוני, תלמידים יקבלו חוסר נסיון אך לא חוסר מקצועיות. אל תחששו להעז, לנסות, ליזום או לחדש. אתם עוד תגלו שהמערכת והצוות מאפשרים הרבה יותר ממה שנדמה לכם.
8. מהות עבודת החינוך - לעולם לא לשכוח שהמהות והמניע בעבודת החינוך הם התלמידים עצמם. הם, הם, העבודה האמתית והחשובה ביותר. משם תצמחו. יש גם האומרים, שכדאי לחנך כתה. חינוך כתה מחבר אתכם למקצוע, נותן תחושת סיפוק ומשמעות ומחבר אתכם לבית הספר.
9. שימרו על זכויותיכם ודאגו לבדוק בירוקרטיות - הפרשה לקרן השתלמות (כדי לצאת לשבתון), טופס נסיעות וגמולים. כדאי להתייעץ עם נציג מהארגון אליו משתייכים - לעבור על תלוש השכר טוב טוב ולוודא שמקבלים כל מה שצריך!
10. שימרו על עצמכם – הקפידו להמשיך ולעשות את אותם דברים המסבים לכם הנאה, דברים שמעבר לעבודה, כדי להירגע, ליהנות ולאוורר תחושות ורגשות. ביום החופשי - השתדלו לנוח ונצלו אותו עבור עצמכם.
11. ללמוד מהצלחות – ניצרו בלב ובנשמה את השיעורים מהם יצאתם שמחים, מאושרים ובעלי סיפוק. נסו להבין איך עשיתם זאת, מה היה שם שאיפשר את החוויה הטובה וכן, אפשר להתנחם בכך בימים קשים יותר.
12. הרווח שבהוראה - עבודתו של המורה הינה דינמית, רבת אתגרים ומצריכה כוחות נפש. אולם, לצד כל זאת, היא מספקת רווחים רבים וסיפוק רב. זיכרו, כי אנחנו נוגעים בנפשם של צעירים הנמצאים בשלב של גיבוש אישיותם וכי יש לנו הזכות להשפיע לטובה.
ולסיום, המון הצלחה! בחרתם מקצוע חשוב מאד התורם לעיצוב פני העולם בעתיד.