נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
רבים סוברים כי מורה הוא היצור הבודד ביותר בעולם. אבי, פרופ' ירון שור, שעוסק בפיתוח תכניות בהוראת המדעים וכותב רבות על חינוך במשך קרוב ל- 30 שנה, אף הגדיל וקרא לזה "פרדוקס המורה" - באופן פרדוקסלי, מורה במהותו מחנך ללמידה ולהתפתחות, עם זאת למורה כמעט ולא יוצא ללמוד ולהתפתח במהלך יום הוראה.
גם טייסים, כמו מורים, עובדים לעיתים קרובות לבד או במספרים מצומצמים. למרות זאת, הם כמעט לעולם לא חשים בדידות מקצועית. מתוך היכרותי עם שני התחומים - תעופה והוראה, אנסה להסביר מהו שורש ההבדל, איך ניתן להקל על בדידותם של מורים, וכיצד הדבר נעשה כבר היום במספר לא מבוטל של בתי ספר.
המילה תחקור משויכת פעמים רבות לעולם הטיסה. בחדרי תחקירים רבים תלויה על הקיר האמרה כי "טיסה שלא תוחקרה כאילו לא המריאה". דווקא בשל מורכבותה של פעולת ההטסה, המשלבת מגוון רחב של מיומנויות ודגשים לפעולה, מתודיקת התחקור נשמרת תמיד מבוססת על הליך קבוע, פשוט ויעיל; לעולם, בשלב ניתוח הפעילות, יישמרו מספר עקרונות בסיסים אשר ישתלבו לכדי תהליך למידה משמעותי ומקדם.
עקרונות התחקור
אז מה קורה כשצוות מורים מיישם את שיטת הלמידה של אנשי צוות אוויר? מסתבר שלא מעט תהליכים מרתקים. לפני כשנתיים התחלנו תהליך של עבודה משותפת עם קבוצות מורים, במטרה להנחיל את אותם עקרונות ותהליכי הלמידה מתחקורי הטיסות, לבתי הספר ולמורים. במהלך שנת הפעילות האחרונה של הארגון, עבדנו עם למעלה מ-100 מורים ואנשי צוותים חינוכיים. מודל העבודה בחדרי המורים משלב אימון אישי במרכזי הלמידה למורה, ופורום למידה קבוצתי, בו מציגים את אותם התחקירים האישיים שבוצעו.
איך זה עובד?
בשלב הראשון של התהליך, מכיוון שהמיקוד הוא במתודיקת הלמידה (ופחות בשיח פדגוגי מובנה סביב שאלות נבחרות), מאפשרים למורים לבחור נושאים ללמידה כראות עיניהם. שלב זה הינו אחד השלבים המרתקים בתהליך, כיוון שהוא מאפשר למורה חופש בחירה כמעט מוחלט בשאלה - איזה מרכיב מהמשתנים הרבים שמרכיבים את חוויותיו כמורה, הוא מעוניין לקדם ולשפר. עיקרון הלמידה הוא מהפרט אל הכלל, ה"מחייב" מורים להתמקד בסוגיות פרטניות, לנתח אותן ולהפיק לקחים ספציפיים ואופרטיביים.
במהלך החודשים האחרונים הצטברו מאות תחקירים במאגר (האנונימי) שלנו, וזוהי טעימה ראשונית מניתוח שביצענו לרגל סיום שנת הפעילות השנייה במספר.
חשוב לסייג כי מעבר לחלוקה כללית זאת, מורים בתחילת דרכם נטו לבחור בנושאים "בטוחים" יותר. בנוסף, האקלים בבית הספר מאוד משפיע על בחירת הנושאים, וברור כי במסגרות שונות קיימים אתגרים שונים.
עם זאת, מדהים לראות כי מאפיינים מרכזיים חוזרים בצורה בולטת בקבוצות השונות; התחום שמעסיק מורים בצורה הבולטת ביותר הוא האופן שבו הם מנהלים את הכיתה בזמן ובמרחב השיעור עצמו. בנוסף, מרבית המורים מעסיקים עצמם בשאלות על תלמידים ספציפיים ודרך ההוראה המיטבית עבורם, יותר מאשר בשאלות פדגוגיות בנושאי חומרי ההוראה השונים. הטכנולוגיה הינה גורם ההופך מרכזי יותר ויותר הן בהעברת שיעורים והן בהכנת שיעורים (בשנה שעברה כמות התחקירים בנושאי הכנת שיעור הייתה כמעט כפולה מתחקירים בנושאי טכנולוגיה, והשנה כמות התחקירים כמעט זהה). התמודדות עם סוגיות של משמעת שומרת על מקומה כאחד האתגרים המרכזיים בעולמו של מורה. ועוד ועוד...
דוגמא לתחקיר של מורה-
בשנה האחרונה מוקמות קהילות למידה למורים במספר הולך וגדל של בתי ספר. אנחנו קוראים להם מרכזי תחקור ולמידה, המורים קוראים להם "כיתות שמיים" אבל השם הוא לא מה שחשוב. מה שחשוב היא התרבות שהולכת ומשתנה, כחלק מובנה מיום עבודתם של אנשי הצוות. מיומנות התחקיר האישי היא רק אבן הדרך הראשונה בבניין. אחריה מגיעים עקרונות נוספים: למידה מבוססת וידאו, תחקיר קבוצתי, הכנה אישית, תדריך, יישום וכלים נוספים שעזרו להפוך את בית הספר לטיסה בחצרים לאחד מהמעיינות הנובעים של מדינתנו הקטנה.
איש החינוך האמריקאי ג'ון הולט אמר כי "למידה אינה תוצאה של הוראה, אלא של סקרנותו ופעילותו של הלומד." התמזל מזלנו לעבוד עם אנשי צוות המוכנים "לשים על השולחן" סוגיות מהותיות הקשורות לתפקודם המקצועי. חשוב לאפשר לאותם אנשי חינוך סקרנים דרך בה הם יכולים לעשות זאת, ללא שיפוטיות ובאופן המאפשר למידה אמיתית. אני בטוח כי הפתיחות והאומץ יחלחלו בסופו של דבר גם אל אחרון אנשי הצוות ולא פחות חשוב מכך, אל התלמידים הרבים הנושאים עיניים בהשתאות למראה המורים הלומדים.
--
הכותב הינו מושיק שור, מנהל תחום חינוך בארגון "שמיים", המבצע התאמה לשיטות ההכשרה והלמידה מחיל האוויר לעולם האזרחי, בעזרת מודל ייחודי שנקרא "מודל שמיים".