נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
שיחות אישיות זה נושא מאוד רגיש, ובתור תלמידה, גם די מרתיע. זה די מפחיד שהמחנך פתאום ניגש אליך ואומר "אני צריך לדבר אתך.” אבל בעצם, כל המצב הזה שגוי לחלוטין. זה לא צריך להיות כזה מצב מפחיד. הייתי רוצה שהמשפט הזה יהיה לי מוכר, אפילו משפט שאני אהיה רגילה לשמוע.
אנחנו שתי תלמידות, שנמצאות בחינוך העל יסודי (לקריאה נוספת עלינו ועל הסיבה שהחלטנו לכתוב למורים), וכמוכם, משתתפות בשיחות אישיות. השיחות האלו מראות על כוונה ואכפתיות מצד המורים, אכפתיות שקיימת שם תמיד, אבל לא תמיד מגיעה ומורגשת אצלנו. חשוב לנו לכתוב על הנושא הזה בגלל שהשיחות האישיות האלו, מתוכננות או לא, ארוכות או קצרות, גורמות לנו להבין שהמורים שלנו הם בסופו של דבר גם בני אדם.
משיחות עם מורים שונים הבנו שרובם מבינים את החשיבות של השיחות, אבל לפעמים מאמינים, למשל, שחשוב מאוד שהשיחות יהיו ארוכות, מתוכננות, ורשמיות. כל זאת, למרות שבסופו של דבר, כשאני מנסה להיזכר בשיחות האישיות הכי מוצלחות שהיו לי, הן לרוב לא מתוכננות, ולא רשמיות. זה לא באמת כל כך משנה כמה הן ארוכות - מכל השיחות שהיו לי עם המחנך שלי, יצאתי בתחושה, בסופו של דבר, טובה, שאכפת לו ממני. שאני חשובה לו. גם אם זו לא הייתה שיחה ארוכה, אפילו שיחה של חמש דקות, הן היו חמש דקות משמעותיות. גם אם השיחות האלו התקיימו במסדרון, או בקבוצה, זה לא גרע מהן. אני לא חושבת שצריך לשבת עם כל ילד מכיתת החינוך במשך שעה. אני יודעת שלמורים יש לו"ז עמוס: אתם צריכים לבדוק מבחנים, עבודות, לענות להורים, להיות בקשר עם המנהלים, אבל אפילו חמש דקות פה וחמש דקות שם, יכולות לעשות מבחינתנו הבדל משמעותי.
השיחות האלו באמת משמעותיות בשביל התלמידים – הן עוזרות לנו לשתף את המורים ומחזקות את הקשרים בין התלמיד למחנך או למורה. אבל בנוסף לכל הצדדים החיוביים של השיחות האלו, הן טומנות בחובן גם מספר בעיות שמורגשות מהצד של התלמידים. לכן החלטנו שכדאי לשקף לכם מספר דברים שחוזרים בהקשר לשיחות האלו:
בשיחות "בירור":
נסו לשבת, ולא לעמוד: ראשית יש סיכוי די טוב שאתם יותר גבוהים, מה שכבר יוצר תחושה קצת מאיימת, ושנית הישיבה שלכם תאפשר אווירה קצת יותר רגועה. אצלי לפחות, כשהבן אדם שמולי יושב ולא עומד, זה נותן לי תחושה שהוא מקשיב לי, ולא לחוץ לסיים את השיחה וללכת.
נסו לשקף לתלמיד את מה שקרה מהעיניים (היחסית אובייקטיביות) שלכם. תנו לו לתקן אתכם במקומות שבהם הוא חושב שאתם טועים. נסו לתת לו מקום לספר לכם את הסיבה שלו, אל תעצרו אותו ישר עם משפטים כמו "לא מעניין אותי", "לא אכפת לי מי התחיל" "וזה הופך את זה לבסדר?" וכדומה. נסו לתת לתלמיד לספר את מה שקרה מנקודת המבט שלו. חשוב לא לתת לו תחושה שאתם באתם לשיחה עם דעה מקובעת מראש, שאתם יודעים מה קרה, שאתם רק רוצים להבהיר לו מה דעתכם בעניין. נסו באמת להקשיב למה שיש לו לומר, ומדי פעם להנחות אותו עם שאלות כמו "אתה מרגיש שלא עשית שום דבר לא בסדר?" חשוב לא לומר את זה בטון מזלזל, אלא בטון מתעניין. אפשר אפילו להתייעץ עם התלמיד בנוגע לצעדים שלדעתו אתה צריך לנקוט. גם אם זה מפתיע, רוב התלמידים לא יאמרו שלדעתם הם היו לגמרי בסדר ולא צריך לתת להם שום עונש - ממקרים קודמים בכיתה שלי אני רואה שלרוב התלמיד יאמר ששני הצדדים היו לא בסדר, וכנראה באמת מגיע להם עונש. אל תנסו ללחוץ על התלמיד לומר בדיוק איזה עונש - קשה להעניש את עצמך.
ובאופן כללי
בסופו של דבר לא צריכה להיות יותר מדי התלבטות האם כדאי לדבר עם תלמיד. קשה לתאר כמה השיחות האלו משמעותיות בעיננו, וגם אם לפעמים הן קצת מביכות אותנו, השיחות בעיקר גורמות לנו להרגיש שאנחנו חשובים למחנך או למורה. יש כל כך הרבה דברים טובים שאפשר להרוויח משיחה אישית עם תלמיד, שבאמת שלא צריכה להיות התלבטות. גם אם בהתחלה זה קשה, או מביך, עם הזמן זה ישתפר, ועם השיפור בשיחות גם יבוא שפור ביחסים בין המורים לתלמידים.