נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
עבורי כמורה, ואני מניח שגם עבור מורים אחרים, פידבקים וחיזוקים חיוביים מהתלמידים הם דבר יחסית נדיר. לכן, יש משהו מאוד מרגש בסוף השנה – בשיעור האחרון, בייחוד בסיומו, כשהתלמידים עומדים ללכת. לא מעט מהם מגיעים, מודים לי על השנה, מתעכבים ואומרים עוד כמה מילים טובות. תענוג.
אבל, כמעט בכל כיתה יש תלמיד אחד או יותר, שאני יודע שלא ייגשו אלי בסוף השיעור. התלמיד הזה רק רוצה לצאת מהכיתה בצלצול ולא לראות אותי יותר. הייתה לו חוויה שלילית איתי – ייתכן שפגעתי בו, ייתכן שאכזבתי אותו, ייתכן שהוא פשוט לא אהב את השיעורים שלי. כשקבוצת תלמידים תעמוד מולי ותדבר איתי בסיום, הוא יחמוק מאחור וייעלם. מה יקרה אם הייתי מדבר איתו, מדבר באמת, נותן לו להגיד לי מה באמת הוא חושב עליי? איך זה היה בשבילו, ואיך זה היה בשבילי?
כמפקד בצבא, לאחר סיום קורס שפיקדתי עליו, היו לי חוויות דומות לחוויות שבסיום שנה עם תלמידים. לא מעט תלמידים שסיימו את הקורס ניגשו, הודו, שיתפו בחוויות מרגשות. ואז, שמעתי דפיקה בדלת המשרד שלי. השעה הייתה שעת ערב מאוחרת, הייתי מאוד עייף, רציתי כבר לצאת וללכת הביתה. שאלתי מי זה, ואחד מהתלמידים בקורס נכנס למשרד ושאל אותי אם הוא יכול לדבר איתי. ידעתי שלא יהיו לי עוד הרבה הזדמנויות לדבר איתו, אז אמרתי לו שבשמחה. לא היה לי מושג מה הוא עומד לומר.
להפתעתי, השיחה עם התלמיד הזה הייתה שונה משיחות קודמות, בהן חניכים באו להגיד תודה. הוא רצה לספר לי שהוא נפגע ממני. הוא אמר לי באותה השיחה שהוא התאכזב מכך שלא הייתי שם מספיק בשבילו, שהייתי מרוחק ממנו. הוא סיפר לי על פעמים שבהן דיברתי אליו בצורה בוטה שפגעה בו, על אמירות שלי שקוממו אותו והפריעו לו. הוא סיפר על תחושות קשות, לא פשוטות. הופתעתי. לא היה לי מושג שהוא מרגיש ככה. במשך שעה התלמיד דיבר. אני שאלתי כמה שאלות, הצגתי לו מדי פעם איך נראו הדברים מהצד שלי, ובעיקר הקשבתי. אני לא זוכר מה קרה בסיום השיחה. אני רק זוכר שכשהוא יצא, הייתי מותש. מבולבל. לא ראיתי את זה בא.
במהלך השנים, במקביל לפידבקים חיוביים ולשיחות מרגשות, היו לי גם כמה שיחות קשות. תלמיד שסיפר לי איך משהו שעשיתי מאוד הכעיס אותו וגרם לכך שהוא היה מרוחק ממני במשך שנה שלמה, תלמיד שתיאר לי תחושות מאוד קשות סביב עונש שנתתי לו, תלמיד אחר שאמר לי שמה שהוא למד מהשיחות איתי זה שפתיחות מול מפקדים יכולה לפגוע בך ולהזיק לך. כל אחת מהשיחות האלה הייתה עבורי אגרוף בבטן. בכולן ישב מולי תלמיד שהשקעתי אנרגיות רבות בעבודה איתו, והוא הבהיר לי איפה טעיתי.
השיחות הללו היו מאוד מאתגרות עבורי. מעבר לקושי הרגשי, כדי שהשיחות הללו יהיו אפקטיביות, כדי שהתלמיד יוכל באמת לשתף אותי בכאב ובכעס שלו, באמת לפרוק את המטען שהוא צבר, אני נדרש לפעול באופן שמנוגד לתחושות המיידיות שלי:
למרות הקושי, אני חושב שהשיחות שהזכרתי היו משמעותיות ביותר. ראשית, הן היו משמעותיות עבור התלמידים; הם נשאו מטען כבד במשך זמן ארוך, טינה ממושכת, והשיחות איתי עזרו להם, לדעתי, לפרוק את המטען הזה. לעבד אותו. לסייע לפצע פתוח להגליד. השיח הפתוח איתי על התחושות שלהם עזר להם, לדעתי, להיות מסוגלים ביתר קלות לתת מקום נכון יותר לתחושות השליליות שהיו להם. הם ראו שאני בן אדם, שלעיתים טועה, על חלק מהדברים מתנצל ועל חלק לא, רואה את הדברים בצורה מסויימת, ואני חושב שכך היה להם קל יותר לקבל את הדברים.
כמו כן, הן היו משמעותיות אף יותר עבורי. כל אחת מהשיחות הללו גרמה לי לחשוב, לבחון את עצמי, לנסות ללמוד. איפה לא הייתי רגיש? איפה הייתי יהיר, שחצן, בטוח בעצמי יותר מדי? מתי הגזמתי? מתי לא ראיתי מספיק את הצד של התלמיד? מתי לא הקשבתי?
שאלות בקשר לשיחות המשיכו להדהד גם חודשים אחריהן, בעבודה שלי מול תלמידים אחרים. השיחות הללו היוו עבורי מקור אדיר לצמיחה. האגרוף בבטן עזר לי לגדול, להתפתח.
יש תלמידים שאמיצים מספיק כדי לבוא ולנהל שיחות כאלה מיוזמתם, אך הם מיעוט. כדי שהשיחות הללו יתקיימו, נדרשת עבודה מצידנו. בחלק מהמקרים, כשידעתי שלתלמיד יש מטען שרציתי שהוא יפרוק, הייתי מנסה להגיע אליו בעצמי. הייתי מוצא זמן שבו אני יכול לדבר איתו ומעודד אותו אקטיבית לשתף אותי בתחושותיו. אומר לו במפורש שלדעתי הוא כועס עלי, ושאני רוצה לשמוע למה. אני אמנם "מחפש צרות", אבל חלק מהשיחות שציינתי לעיל התחילו כך, ואני מאוד שמח בדיעבד על שהן התקיימו. בנוסף, חשוב לתת לגיטימציה באופן כללי לכך ששיחות כאלה יתקיימו. להגיד במפורש לכלל הכיתה שסיום השנה הוא זמן שאפשר לנצל לסגירה - closure, ושאם יש תלמיד שפגעתי בו או שיוצא מהשנה עם תחושות קשות, הוא מוזמן לבוא ולדבר על כך. גם עידוד כלל התלמידים לרפלקציה על השנה, למשל לבקש מהם לכתוב עבור עצמם, עם עותק אלי, מה התהליך שהם עברו בשנה האחרונה, יכול לעודד את השיחות הללו. ראיתי תלמידים שתרגיל כתיבה כזה עורר בהם את הרצון לדבר ולפרוק. כמו עם האח שאינו יודע לשאול בהגדה של פסח, "את פתח לו" – אנחנו צריכים לעודד את התלמידים שלנו להיפתח, לאזור אומץ ולפתוח מולנו את הקשיים שלהם איתנו.
עבורי, השיחות הללו קשות בכל פעם מחדש. אבל לדעתי אין להן תחליף. אם אנחנו באמת מוכנים לאפשר לתלמיד, בלי שיפוט, תוך לגיטימציה מלאה, להציף מה שהוא באמת חושב עלינו, עד כמה הוא כועס, עד כמה הוא פגוע, ומה באמת עובר לו בראש, אנחנו יכולים ללמוד המון ולתת לו חוויה חינוכית חשובה ביותר. לקראת סוף השנה, אני חושב שחשוב שנזכור את התלמידים בכיתה שיוצאים עם תחושות קשות, ונקשיב להם. זה לא נעים, זה לא פשוט, אבל זה ממש חשוב.