נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
נסו לדמיין בעיני רוחכם יום לימודים אידיאלי - כיצד הייתם רוצים שהוא יראה? היכן מתקיימים השיעורים? כיצד מתנהל השיעור? מה עושים התלמידים? מה עושה המורה? עכשיו היזכרו בשבוע האחרון בבית הספר, האם הימים שלכם מזכירים את מה שדמיינתם?
אחד האתגרים הגדולים ביותר של מערכת החינוך במאה ה-21 הוא ליצור שינוי בצורת ההוראה והלמידה. שאלת מיליון הדולר היא מהו השינוי המתבקש? ברור לכולם שהשינוי הכרחי, אך אנשי חינוך ותלמידים כאחד מתקשים להגדיר כיצד הם היו רוצים שיום הלימודים יראה. הניסיון להגדיר את האופן בו יראו תהליכי ההוראה והלמידה החדשים בבית הספר מעלה תהיות רבות כגון: מה המטרה שברצוננו להשיג בתהליך הלמידה? אילו כישורים ומיומנויות אנו רוצים להקנות לתלמידינו? מהם העקרונות שיאפיינו את תהליכי ההוראה והלמידה?
ובכן, אין לי תשובות מדויקות לשאלות הללו, אך ברצוני לשתף אתכם בחוויה שעברתי יחד עם כיתתי, ומבחינתי מייצגת יום לימודים אידיאלי, כפי שאני חולם אותו. ייתכן ומתוך הדוגמה, ומדוגמאות נוספות שלכם, נוכל יחד לנסות ולמצוא תשובות יותר מוגדרות לשאלות הרבות ולמצוא את מאפייניה של "הלמידה החדשה".
המסע אחר יום הלמידה האידיאלי - איך זה נראה?
לפני מספר חודשים הצעתי לתלמידי כיתה ח' להשתתף בתחרות שנקראת "מטמון גדולי האומה". מדובר בפרויקט מרשים המיועד לתלמידי חטיבת הביניים אשר מטרתו להנחיל את קורותיהם, מורשתם וערכיהם של נשיאים וראשי ממשלה אשר הלכו לעולמם. התחרות כולה מבוססת על חידות שכתב החידונאי המוכשר דן חמיצר, אודות דמותם ופועלם של נשיאי וראשי הממשלה לשעבר. לאחר שני שלבים מקדימים ומסננים, הגיע יום הגמר הגדול, יום פעילות שיא סביב כתבי חידה בהר הרצל בירושלים, שכלל 25 כיתות מכל הארץ.
בהגיענו אל הר הרצל, קיבלו את פנינו שחקנים המגלמים את דמויותיהם של ראשי הממשלה והנשיאים. הם ליוו את התלמידים, סיפרו להם על פועלם וכמובן הצטלמו איתם. הרגשנו כולנו בחגיגיות של האירוע, אך רגע השיא ללא ספק היה רגע הזנקת התחרות. התחרות כללה 16 חידות מאתגרות במיוחד, ועוד חידה נוספת שאת התשובה אליה ניתן היה למצוא רק על ידי שיטוט בין חלקות הקבר הנמצאות בחלקת גדולי האומה.
ובכן, למה אני חושב שהיום הזה מייצג יום לימודים מושלם? מכיוון שהוא כלל את כל המאפיינים שהייתי רוצה שיהיו בתהליך למידה:
6 מאפיינים ליום למידה אידאלי
1. תהליכי חקר משותפים למורה ולתלמידים – החידות היו מאתגרות וכמובן לא ידועות מראש. לפתע לא הייתי מקור הידע, אלא חקרתי יחד עם התלמידים. חיפשנו באינטרנט, חשבנו בקול רם, העלינו הצעות לפתרון, התלבטנו וקיבלנו החלטות יחד. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – המורה והתלמידים עובדים יחד וחוקרים נושאים שונים. מתוך כך, המורה אינו בעל הידע, אלא משמש כמנחה. יתר על כן, הוא יכול לטעות מול התלמידים והם יכולים לתקן אותו. תהליך למידה מסוג זה מבוסס על מבנה בו התלמידים והמורים נמצאים במעמד שווה, בו התלמידים והמורה שווים.
2. שיתוף פעולה – התלמידים התחלקו לתתי-קבוצות ועבדו ביניהם בשיתוף פעולה יוצא דופן. כל תלמיד לקח על עצמו תפקיד ותרם לעבודה הקבוצתית. יתר על כן, היה מדהים לראות כיצד התלמידים יצרו מפות חשיבה משותפות כדי להגיע לתשובות. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – מבוססת על חשיבה ועבודה משותפת אשר מצריכה את מעורבותם של כל חברי הצוות.
3. מעורבות של קהילת בית הספר בתהליך הלמידה – במהלך הניסיונות לפתור את החידות התלמידים התקשרו להורים ונעזרו בהם כדי לפתור את החידות. הורים רבים שלחו בווטסאפ הצעות לפתרון והיו שותפים מרחוק לתהליך הלמידה. גם אני במקביל שלחתי בקבוצת הווטסאפ של המורים חלק מהחידות וביקשתי את עזרתם. מדהים היה לראות כיצד כולם נרתמו לעזור והביעו שותפות. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – מערבת לא רק את התלמידים והמורה אלא גורמים נוספים השייכים לקהילת בית הספר (מורים נוספים, הורים, תלמידים אחרים וכו').
4. אתגר – החידות היו מורכבות והצריכו חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה. האתגר שבחידות הוא זה שמשך את התלמידים עמוק לתוך התהליך. יתר על כן, האתגר אילץ אותם להתמודד עם תסכולים, וזו מיומנות חשובה ביותר. מעניין היה לראות כיצד תלמידים שהתייאשו מהניסיון לפתור את החידות, שאלו את חברי הקבוצה באיזו דרך אחרת הם יכולים לתרום. תלמידה אחת נתנה את מכשיר הטלפון שלה לטובת חיפוש מידע, תלמיד אחר הלך והביא בקבוקי מים לכולם ותלמיד נוסף הלך לבדוק כמה זמן נותר עד לסוף התחרות. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – מאתגרת ומצריכה יציאה מאזור הנוחות. יתר על כן, עמידה בפני אתגרים מאלצת את התלמידים להיעזר אחד בשני ובכך מחזקת את המיומנויות החברתיות שלהם.
5. כושר גופני – חשיבות הפעילות הגופנית אינה מוטלת בספק. לאחרונה יצא משרד החינוך בתכנית "הולכים על זה" שמטרתה להוסיף 90 דקות נוספות של פעילות גופנית בכל שבוע, שאינם במסגרת שיעורי החינוך הגופני. והנה במסגרת התחרות ראיתי את התלמידים מתרוצצים בתוך חלקת גדולי האומה, מלאי עוז ועזוז, תוך שהם מנסים למצוא את הרמזים לפתרון החידה. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – מזמנת עבור התלמידים (והמורים?) פעילות גופנית שתתרום לחיזוק ולשיפור הבריאות.
6. התמודדות עם כישלונות – לשמחתי הכיתה שלי לא זכתה בתחרות. לשמחתי? כן לשמחתי. לאחר ההכרזה על המנצחים חלק מהתלמידים מאוד התאכזבו. אך דווקא זו הייתה ההזדמנות ללמוד כיצד לקבל כישלון, ללמוד ממנו ולקום בחזרה. זו הייתה הזדמנות מצוינת בשבילי ללמד את התלמידים להעריך את התהליך ולפרגן לעצמם על הדרך שהם עשו ולא על התוצאה הסופית. שמחתי מאוד לראות כיצד תלמידים רבים בחרו לגשת לכיתה המנצחת ולברך אותה על הניצחון ואילו תלמידים אחרים עודדו את השאר והבטיחו שבשנה הבאה ננצח, תוך רקימת תכנית פעולה מדוקדקת בעקבות הלקחים שהופקו. בעיני, כך גם צריכה להיראות הלמידה החדשה – תהליכי למידה שמאלצים את התלמידים להיפגש בכישלונות ומעניקים להם כלים להתמודדות איתם. כישלון הוא הזדמנות מצוינת ללמידה. "לא נכשלתי פעם אחת, פשוט מצאתי 10,000 דרכים בהן זה לא עבד" (ת. אדיסון).
ברור לי כי מדובר ביום שיא אשר כרוך בהשקעת משאבים רבים, ולא ניתן לקיים למידה רציפה באופן זה לאורך כל השנה. אך יחד עם זאת, עלינו להשתמש בעקרונות והמאפיינים של הלמידה החדשה ולנסות לעצב תהליכי הוראה ולמידה, שיאפשרו לנו ללמד בצורה המותאמת והרלוונטית למאה ה-21.
--
מהם העקרונות הנוספים שלדעתכם מאפיינים את הלמידה החדשה? האם גם לכם יש דוגמה ליום לימודים אידיאלי? שתפו אותנו בתגובות.