נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
חדר המורים כתופעה הוא מקום מרתק. למרות שהמורים חולקים את רוב זמנם בכיתה עם התלמידים, חדר המורים הוא מקום עם התרחשויות רבות ואם נצפה מהצד במתרחש בו, אפילו למספר דקות, נוכל ללמוד דבר או שניים על בית הספר כולו וגם משהו עלינו כמורים.
אני זוכר היטב את הפעמים הראשונות שנכנסתי, כמורה צעיר, לחדר המורים. באחת מהן התיישבתי על כיסא בסמוך לאחד השולחנות ומיד ננעצו בי מבטים. אחד המורים הותיקים שאל אותי: "אתה יודע מי ישב על הכיסא הזה לפניך?" ואז תיאר לי את פועלו של מורה אגדי שכבר יצא לפנסיה ונהג לשבת על הכיסא שעליו התיישבתי. באותו הרגע הבנתי שכנראה לכל שולחן ואפילו לכל כיסא בחדר המורים יש ייצוג לסטטוס מסוים וקבוצה מסוימת שהיושב עליו משתייך אליה.
כמורה צעיר, תפיסתך את ההוויה של חדר המורים נרקמת ביחס לחוויות הראשונות בו אך גם בעקבות היחס שהיה לך כתלמיד לחדר המורים. כתלמיד ידעתי כי חדר המורים הוא המקדש של המורים, אין להיכנס אליו ללא סיבה טובה ובאופן טבעי ראיתי בו כמקום מנוחה ואזור של פרטיות שיש לכבד. כיום, בעקבות הרפורמות, ניתן למצוא חדרי מורים המספקים עמדות מחשב להכנת השיעור או פינות שקטות לעבודה פרטנית עם תלמידים, אך מעבר לכך, לא השתנה הרבה בחדר המורים מתקופת היותי תלמיד להיום. חדר המורים הוא עדיין האזור שבו נפגשים המורים בלי ההנהלה ובלי התלמידים והוא המקום שבו מתרחשת האינטראקציה בין מורים למשך מספר דקות, עד אשר אלו מתפזרים לכיתות. אז מה בעצם קורה בחדר המורים מתחת לפני השטח?
קהילה מקצועית
ההצגה האמתית מתרחשת בכיתה, בה כל מורה הוא השחקן הראשי (או שהוא הבמאי ותלמידיו הם השחקנים). מבחינה זו חדר המורים הוא חדר חזרות או "מאחורי הקלעים" – מעין חדר בו האמן מתכונן לעלייה לבמה האמתית - השיעור. אבל לחדר זה תפקיד חשוב נוסף - חדר המורים הוא המקום שבו מציגים מורים את עבודתם, הצלחותיהם וגם את תסכוליהם. זה המקום שבו מתייעצים מורים צעירים עם בעלי ניסיון, משתפים בחומרי לימוד ומקבלי עצות ותמיכה. בחדר המורים ניתן למצוא גם מורים המתגאים בהישגים ותוצרים של תלמידים, בבוגרי בית הספר או ביוזמות שלהם ושל חבריהם לשיעור חוויתי המספק למידה משמעותית. בחדר המורים ניתנת למורה הבחירה מה לחשוף מהמתרחש בכיתה ואת האופן שבו זה יסופר.
לדבריו של המורה בחדר המורים יש משמעות ביחס למורים אחרים; הם יכולים להיתפס כתחרות מולם, כרצון לשתף עימם פעולה או לעתים להדגיש דווקא את היותו של המורה המספר אינדיבידואל. הבחירה יכולה להשתנות מעת לעת או להתקיים במקביל, כאשר לדוגמא, שיתוף הפעולה יכול להתקיים עם מורים אחרים מאותו המקצוע ובמקביל יכולה להתקיים תחרות בין המורה לבין מורים המלמדים מקצועות לימוד שונים מאלו שהוא מלמד.
שיתופי פעולה בין מורים יכולים להוביל לפיתוח של קהילה מקצועית. מקורו של השיתוף נובע מהצורך הבסיסי של המורים לחלוק את החוויות שלהם עם אנשים במעמדם ותפקידם. כאשר מורה חש שחדר המורים הוא מקום בטוח, וניתן להביע בו את דעתו ורגשותיו באשר לקשיים, תהיות ואתגרים בעבודתו, אזי השיתוף עם מורים אחרים יצמיח רשת מורים בעלת ידע חיוני לעבודת המורה.
תחרות
חדר המורים הוא המקום שבו מתקיימת תחרות בין מורים על יוקרה וסטטוס בתוך היררכיה פנימית של חדר המורים וגם על תפקידים שונים הקיימים בבית הספר. התחרות בין המורים היא לרוב סמויה ותוצאותיה מעצבות את התנהלות חדר המורים וגם את הערכים שעל פיהם המורים ינהגו. מורה שממהר לצאת מחדר המורים לאחר הפסקה לכיוון הכיתה יכול להיתפס בעיניי מורים אחרים כפחדן או לחילופין - כמשקיען. מורה שנכנס לחדר המורים נרעש ועצבני בעקבות שינוי פתאומי של המערכת או התבטאות של תלמיד, יכול לזכות באהדה ונחמה או בהתעלמות ואפילו זלזול.
כלומר, היחס של המורים כלפי אירועים שונים בחדר המורים מחזק נורמות וערכים קיימים, שכן כל מורה המעוניין להרגיש שייך ונתמך על ידי קבוצת המורים צריך לעמוד בערכים הקיימים. חשיבה שונה מזו המקובלת, יכולה לזכות בהתעלמות מצד המורים אבל גם לגרום לבידוד או אפילו יצירה של מספר מחנות בתוך חדר המורים.
התחרות בחדר המורים יכולה לבוא לידי ביטוי בין מורים צעירים וותיקים, בין מורים המלמדים מקצועות לימוד שונים או זהים, בין מורים בעלי תפיסות חינוכיות שונות ובין מורים שהם בעלי תפקידים לכאלו שאינם. בחדר המורים ניתן לשמוע לעתים התנצחויות בין מחנך כיתה לבין מורה מקצועי בשיחה על תלמיד, כאשר עם התקדמות השיחה חדי העין יבחינו שהתלמיד כבר מזמן אינו נושא השיחה.
התחרות בין המורים יכולה להתקיים כמעט על כל דבר - על משובי תלמידים, ציונים של תלמידים, הספק חומר הלימוד, בעיות משמעת (היעדרן או יעילות הטיפול בהן), אהבת התלמידים וגם על קבלת תפקידים כמו חינוך כיתה או ריכוז.
זהירות, הנהלה בדרך
אחת התופעות המעניינות היא כניסת המנהל/ת לחדר המורים. כמובן שזה משתנה מחדר מורים אחד לשני, אבל כמעט תמיד ניתן להבחין בשינוי בהתנהגות המורים עם כניסתו/ה. חלק מהמורים רואים בחדר מורים כמתחם פרטי וכניסה של ההנהלה כמפרה את הפרטיות הזו. חלק רואים בכניסה של המנהל/ת כניסה של עמית/ה למקצוע הממעט/ת להגיע, ומנצלים את ההזדמנות להרשים, לתפוס לשיחה או סתם לברך לשלום.
האווירה בחדר המורים משתנה בעקבות הכניסה בעיקר כי מדובר בדמות שיש לה השפעה, גם אם לא בהכרח השפעה מידית, לעשות שינויים שישפיעו על מערך הכוחות בתוך קבוצת המורים. למעשה, כניסתו של כל בעל תפקיד משמעותי בבית הספר, הנחשב לבעל סמכות ומקבל החלטות, תגרום לשינוי דומה, בהתאם לאופיו ולסוג הקשר שלו עם המורים. כניסה של מנהל/ת לחדר מורים ושינוי של התנהגות המורים בעקבותיה מזכירה קצת כניסה של מורה לכיתה ואת השינוי בהתנהגות של התלמידים. ההשוואה בין המורים לתלמידים מתבקשת, בעיקר כאשר הכניסה של המנהל/ת מתרחשת בסיום ההפסקה ונועדה לזרז את המורים להיכנס לכיתות.
מתלוננים ונהנים
חדר המורים הוא המקום שבו מורים מביעים תסכולים בנושאים שונים - השכר והתנאים, תוצאות מאבקי ארגוני המורים, הרפורמות, מרדף אחר הספק בחומר הלימוד, מירוץ המבחנים, מכבש הציונים, מבחני מיצ"ב, חוסר משמעת בכיתה, היעדרויות, תלמידים שמתחצפים, היעדר תמיכה של ההנהלה, מחסור בציוד, מחסור בשעות, תלונות של הורים ועוד ועוד... התלונות הללו מאפשרות לדון בנושאים בעיתיים ולפתח יחד או לבד דרכי התמודדות ותובנות מתוך שיחה עם קולגות. לכן פתח האוורור הזה הינו קריטי.
אם תבקשו ממספר מורים לתאר במילה אחת את חדר המורים שלהם, תקבלו מכל אחד תיאור אחר (בית, מפעל, כוורת דבורים, ג'ונגל, הפרעת קשב, חדר עבודה ועוד). לכל מורה תפיסה סובייקטיבית באשר לתפקיד של חדר המורים עבורו ובאשר לתחושתו כשהוא שוהה בחדר המורים. חדר המורים הוא לא המקום שבו המורה עובד בפועל אבל הוא גם לא חדר שבו המורה נח. הוא לא חדר שבו מתקיימת באופן רשמי תחרות בין מורים אבל הוא משופע בתחרויות סמויות. הוא חדר שיש בו תלונות, שיתופי פעולה, הקנטות, מחמאות ומה לא. מהו חדר המורים עבורכם?
כמורים אנחנו לומדים מהר מאד את רוח חדר המורים אליו הגענו ובוחרים אם לנהוג לפיה או לא. אבל יש אפשרות נוספת. בדיוק כפי שאנו יוצרים יחד עם התלמידים שיתופי פעולה, קבוצות למידה, שואפים לספק אווירה נעימה בכיתה ולתת תחושה שניתן לטעות, לומר את דעתך, לכבד את זו של האחר ולא לחשוש משיפוט או מביקורת של תלמידים אחרים או המורה, כך אנו יכולים לייצר אווירה כזו בחדר המורים. ראוי שכל מורה ישאל את עצמו מהו חדר המורים עבורו כיום, ומיד לאחר מכן, ישאל כיצד הוא היה רוצה לראות את חדר המורים – ויפעל להשגת המטרה.
אז מהו חדר המורים בשבילכם ואיך הייתם רוצים לראות אותו?