עבור רבים מאיתנו, האתגר הכי קשה ביום הוא פשוט להתחיל את השיעור. זה לא קל. במשך שנים פשוט נכנסתי לכיתה והתחלתי ללמד, בשקט יחסית, וקיוויתי שהתלמידים יצטרפו, אבל גיליתי שזה מלחיץ חלק מהתלמידים שניסו להקשיב ולא הצליחו. הייתי חייב למצוא שיטות חדשות.
אף שלא מומלץ במיוחד להשתיק כיתה שלמה למשך 35 דקות כדי שיוכלו "להקשיב", בשלב מסוים, כל מורה חייבת להשתיק כיתה רועשת. ולכן, כשנתקלתי לאחרונה בכתבה של טוד פינלי באתר edutopia, שהציע כמה רעיונות נפלאים, הייתי חייבת להוסיף כמה טריקים שלמדתי בעצמי.
שימו לב שבמקרים רבים, האישיות שלכם היא שקובעת אילו שיטות יעבדו. ניהול כיתה אינו אחת מ"נקודות החוזק" שלי, כיוון שאני תמיד חושש להיות "מורה רע", ונוטה להשתמש במודלי למידה שקשורים ללמידה פתוחה, להכוונה עצמית של התלמידים וללמידה מבוססת חקירה ופרויקטים.
למרות זאת, לתלמידים מגיע להרגיש מוגנים בכיתה שהיא יעילה, מוגנת ונמצאת בשליטתו של מבוגר אחראי, ולכן היה עליי להתאים את ניהול הכיתה לסגנון ההוראה ולאישיות הטבעית שלי.
אז הנה 20 (או יותר נכון, 19) דרכים לתפוס את תשומת הלב בכיתה רועשת. חלקן יעבדו טוב יותר מאחרות, תלוי בשכבת הגיל שאתם מלמדים, בסגנון ההוראה שלכם, באישיותכם או באישיותה של הכיתה עצמה – ואפילו במי מגיע לבית הספר באותו יום ומי לא. התנסו בהן, וספרו לי אילו אסטרטגיות שלא כללתי משמשות אתכם בעבודה.
1. עזרו לתלמידים להבין
לא משנה באיזו שכבת גיל מדובר, הסבירו לתלמידים בתחילת השנה מדוע בדיוק אתם צריכים שיגיבו לכם באופן מיידי כשאתם מסמנים לכיתה להיות בשקט. נסו להמחיש להם מה תהיה ההשפעה של חוסר הקשבה – אובדן של למידה, אינטליגנציה נמוכה יותר בכל דור, שתקשה עוד יותר על נכדי-נכדי-נכדיהם וכן הלאה. ברור שאני ציני – אל תשתמשו בזה אלא אם כן אתם יודעים מה אתם עושים. בכל מקרה, עזרו להם להבין שלא הסמכות היא שחשובה לכם, אלא הידע.
2. מחאו כפיים פעם אחת, מחאו כפיים פעמיים
זהו תרגיל ישן למדי. ביום הראשון של שנת הלימודים, הסבירו לתלמידים בדיוק איך זה יעבוד: עמדו בפני הכיתה ואמרו בקול רם, "מחאו כפיים פעם אחת אם אתם שומעים אותי, מחאו כפיים פעמיים אם אתם שומעים אותי", והדגימו את מחיאת הכפיים.
3. השתמשו בטיימר
אם יש לכם אפשרות להקרין את הטיימר על לוח או קיר, כך שכל הכיתה תראה אותו, כוונו אותו לשלוש עד חמש שניות, והסבירו לתלמידים שאתם מצפים שברגע שהשעון מגיע לאפס, כל התלמידים יהיו בשקט מוחלט. אפשר להציע להם תגמול כלשהו, ולתת להם זמן בונוס פעם בשבוע או פעם בחודש. כשהם "מבזבזים זמן", תוכלו להחסיר אותו מזמן הבונוס השבועי או החודשי.
4. עמדו במקום ייעודי
הסבירו לתלמידים שבכל פעם שאתם עומדים במקום הזה ומרימים את ידכם, או מניפים אצבע שמציינת את רמת הרעש המבוקשת, אתם מצפים מהם להיות בשקט מוחלט בתוך מגבלת זמן מסוימת. אפשר גם לספור לאחור בשקט באצבעותיכם.
5. ספרו לאחור מארבע
ספרו לאחור מארבע בשקט או בקול רם. התאימו את מהירות הספירה לכל כיתה בהתאם למאפייני התלמידים בה, אך אל תאפשרו גמישות רבה מדי.
6. הודו לתלמידים שכבר יושבים בשקט
הודו לכל אחד מהתלמידים שאינם מרעישים, ואפילו תגמלו אותם בבונוסים שונים – מעין תגמול חיובי על התנהגות רצויה.
7. השתמשו בשם מוכר למשיכת תשומת הלב
עדן בן זקן. נצ'י נצ'. נועה קירל. סטטיק ובן אל. השתמשו במילת מפתח או ביטוי מפתח כדי לתפוס את תשומת הלב – אפשר אפילו להחליף נושא מרכזי מדי חודש, והתלמידים יידעו שכאשר הם שומעים שם מתוך אותו נושא, עליהם להיות בשקט. תגמלו אותם על הצלחה.
8. השתמשו ברמזור
טריק שלקחתי מהרשימה של פינלי באתר edutopia, והוא מושלם: אור ירוק – מותר להם לדבר. אור צהוב – הם מתחילים להשתתק. אור אדום – שקט. אפשר למצוא רמזור כזה ב-eBay, עליאקספרס וכן הלאה. הציבו את הרמזור במקום שכולם יוכלו לראות אותו.
9. השתמשו באפליקציה
אפליקציות לדוגמה הן Quiet Classroom או Too Noisy. נסו כל אחת ותראו מה עובד עבורכם.
10. הקימו אותם על הרגליים
הטריק הזה עשוי שלא לעבוד בכל הכיתות, אך תלמידים בכיתות רבות שלימדתי, שהתקשו להיות בשקט, לא ניסו להפריע לי בכוונה – הם פשוט היו מלאים באנרגיה. הקימו אותם על הרגליים, בקשו מהם להתמתח, ואז התחילו [את השיעור].
11. התקרבו אליהם
עמדו ליד התלמידים, ואפילו נגעו בעדינות בכתפי תלמיד שמדבר כשאתם רוצים להתחיל לדבר. בחלק מבתי הספר, כל סוג של מגע בתלמיד מכל סיבה שהיא אינו מותר – ברור שאם זה המצב בבית הספר שלכם, אל תשתמשו בשיטה הזו.
12. הקליטו אותם
השיטה הזו לא תעבוד כל פעם, ולמעשה אפשר להשתמש בה רק אחרי קבלת אישור חתום מכל אחד מהורי התלמידים ומהמנהלת. אבל אם זה מתאים, התחילו להקליט אותם והציגו זאת באופן חזותי – אולי צילום מסך של סקייפ, או אור אדום מלאכותי שמצביע על הקלטת וידיאו. אמרו להם שאתם עובדים על פרויקט וידיאו שמיועד להורים בסוף השנה, לערוץ יוטיוב, לסרטון תיעודי וכדומה.
13. שכנעו את התלמידים הנכונים להצטרף אליכם
זו שיטה חשובה מאוד בכיתות מאתגרות יותר, בעיקר בכיתות ח' ומעלה. שימו לב מי הם ה"שחקנים" החשובים ביותר בכיתה, ושכנעו אותם להצטרף אליכם מיד. עזרו להם להשתמש במיומנויות המנהיגות שלהם כדי לעודד למידה בכיתה, ומדי פעם הזכירו להם – עדיף במרחק מה מהתלמידים האחרים, אם מדובר בילדים גדולים יותר – עד כמה הם עוזרים לכם בכיתה.
14. השתמשו בסימנים לא מילוליים
השתמשו בסימנים לא מילוליים כדי לשקף מערכת התנהגות, עדיף אחת שמבוססת על חיזוקים חיוביים. סימנים אלה יעזרו לכם לא רק להעביר מסרים פשוטים, כמו "תהיו בשקט בבקשה", אלא גם מסרים מורכבים יותר, למשל ביסודי ניתן לומר "רמת הרעש בכיתה עד כה בזבזה לנו שתי דקות מהשיעור שמתבסס על משחקים ביום שישי". כיצד? השתמשו בלמידה מבוססת משחקים במשך 15 דקות מדי יום שישי, והחסירו דקה כל פעם שהתלמידים מרעישים. הרוטינה הזאת תעזור להם להבין את העניין.
15. הפכו את זה למשחק (גיימיפיקציה)
תנו נקודות, החסירו נקודות, הציעו תגי הצטיינות, תנו לכיתות לעלות שלב, תנו לתלמידים להתחרות זה נגד זה, חלקו את הכיתה לקבוצות מתחרות; מדי פעם תנו ל"ציונים" הפוגה, כך שגם אלה שמתקשים לא יכעסו על כך שהם "אחרונים" והתנהגותם תהיה גרועה יותר.
16. כבו את האור
לא ברור למה, אבל רוב התלמידים מתים על אור כבוי. אתם לא חייבים לכבות ולהדליק את האורות שוב ושוב כמו משוגעים – פשוט כבו אותם והמתינו מעט.
17. אל תתרגשו יותר מדי
ברגע שהתלמידים ישימו לב שאתם מוטרדים, הם יבינו שאתם לא מצליחים להשתלט על עצמכם ועליהם – וכדור השלג יתחיל להתגלגל. גם אם הם לא עושים את מה שביקשתם מה, אל תראו להם מה אתם מרגישים.
18. התעלמו מהתנהגויות רעות מסוימות
הניסיון להיות שקטים בכיתה רועשת אינו קשור כל כך למשמעת, אלא לשגרה. אם תלמיד מספר בדיחה וכל הכיתה שואגת מצחוק בדיוק כשהתלמידים התחילו להירגע, חייכו חיוך מהיר, שחררו והמשיכו הלאה.
19. התנהגו בשטותיות
הקליטו סרטוני וידיאו והעלו אותם לאינסטגרם, למשל, כדי להציג את ההתקדמות וההצלחה היחסית שלהם במקום אחד.
20. תצעקו עליהם מכל הלב, טרקו את הדלת עד שהחלון יישבר, הפכו שולחנות וכן הלאה
ואז יפטרו אתכם, ולא תצטרכו לדאוג לשום דבר יותר.
--
יש לכם רעיונות נוספים כדי להשתיק כיתה רועשת? נשמח לקרוא בתגובות מה אתם עושים!