נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כל תלמיד בכיתה שלנו הוא מיוחד. כל אדם שנכנס מדי יום לכיתה שלנו הוא בעל סיפור חיים ייחודי, הבטחה משלו לעתידו, שברונות לב, פחדים, שמחות, דברים שמלהיבים אותו ועוד הרבה דברים שהופכים אותו לאדם המיוחד שהוא. זוהי לא אמירה יפת נפש – זו המציאות, וזה קריטי שנזכור זאת.
לעיתים קרובות נשמעים דיבורים על חשיבותה של הוראה ששמה את התלמיד במרכז, הוראה קלינית או כיתה שבמרכזה עומד התלמיד. זהו רעיון חשוב, אך הוא מבטא גישה רחבה מאוד שלעיתים קשה להמשיג אותה לטכניקת הוראה. כיצד למשל מלמדים שברים בגישת התלמיד במרכז? האם יש טכניקה אחידה לשם כך? כמובן שלא, שהרי אז הטכניקה לא הייתה מכוונת ומתאימה לתלמיד הייחודי. אם אנו רוצים ליצור הוראה המותאמת לתלמיד הייחודי – טכניקות הלימוד חייבות להיות מגוונות ולהתאים לתלמידים השונים בכיתתנו.
אבל בתוך הלמידה המכוונת לתלמיד, והאמת שבכל למידה, יש גם דברים שהם אוניברסליים. שהם רלוונטיים וחשובים לכל תלמיד ולכן עלינו לחשוב עליהם ועל האופן בו הם נכונים לגבי כל אחד מהתלמידים שלנו. כחלק מהמאמצים שלנו בהוראה, הכשרת מורים, בניית שיעורים, תוכניות לימודים ואף בתי ספר בצורות ששמות את התלמיד במרכז הלמידה, חשוב לבחון האם איננו שוכחים או משאירים מאחור את הדברים האוניברסליים שכל תלמיד צריך בשביל למידתו.
הדברים הללו יכולים להתרחש בכל כיתה, כל מערכת שעות או בית ספר, ולהיות מיושמים על ידי כל מורה – מקצועי או מחנך.
אז מה הם הדברים שכל תלמיד צריך, או למעשה ממש חייב, על מנת להצליח בכיתה וגם מחוץ לה?
14 דברים שכל תלמיד צריך
1. כל תלמיד צריך להכיר את עצמו
מי אני? איך אני מחובר לסביבה שלי? מה הסביבה שלי דורשת ממני? איך אני יכול להיות משמעותי לאחרים החשובים לי? איפה הייתי ולאן אני רוצה ללכת?
כל השאלות הללו חשובות ללמידה של התלמידים כי הן הבסיס ליכולת שלהם להבין ולהתחבר לאופן בו הלמידה חשובה לחייהם.
2. כל תלמיד צריך מודל לחיקוי ולהשראה
מודל לחיקוי מאפשר לשאוב רעיונות, השראה ואפשרויות לעתיד. הוא מספק שבילים בהם התלמיד יכול לבחור ללכת ובכך סולל את הדרך עבורו. מודל לחיקוי של תלמיד יכול לשמש עוגן בשעה קשה כשהכל קשה, לא מובן או נורא מורכב. ככל שלתלמיד יש יותר דמויות בחייו שמהוות מודלים לחיקוי, דמויות אותנטיות, מגוונות, נגישות אליו ומעוררות השראה, כך מצבו טוב יותר.
מורים מהווים את אחת ההזדמנויות הטובות ביותר למודל לחיקוי לתלמידים. לכן, ככל שיותר מורים יזכרו שהם מהווים מודל לחיקוי, ויאפשרו לתלמידים להיות חשופים לאופן בו הם מבצעים בחירות בחייהם, לקשיים, להצלחות ולאתגרים בעברם ובעתיד שלהם – כך ישנם יותר סיכויים שלכל תלמיד יהיה לפחות מודל אחד משמעותי וחיובי לחיקוי.
3. כל תלמיד זקוק לאסטרטגיות למידה
התלמידים זקוקים להיכרות עם אסטרטגיות למידה לפחות באותה המידה בה הם זקוקים לידע התוכני שהם רוכשים בבית הספר. למעשה, רבים יגידו שרכישת אסטרטגיות למידה היא אפילו חשובה יותר מרכישת התוכן הספציפי.
התלמידים זקוקים לאסטרטגיות למידה שמתאימות להם ושהם מבינים. הם זקוקים לכם, שתלמדו אותם אסטרטגיות למידה פשוטות, מתוחכמות, גמישות ויעילות, שילוו אותם לאורך כל חייהם. לא פחות מכך, הם זקוקים לכך שתבהירו להם שאסטרטגיות הלמידה הללו חשובות לעתידם, תשקיעו בכך בהתאם ותאיצו גם בהם להשקיע בבחירתן והטמעתן באופן המתאים להם.
4. כל תלמיד זקוק למשוב אך לא לשיפוטיות
משוב מסייע לתלמיד כי הוא מספק לו הכוונה. הוא מסמן לו את הדרך הלאה ואת המקומות בהם הוא סטה ממנה. משוב יכול להיות דבר מנחם ונעים – מישהו רואה אותי ומגיב למה שאני יודע או עושה.
שיפוטיות מתרכזת בטעות ולא בדרך העתידית, היא מבקרת את האדם שמאחורי הטעות, ומלווה ברגשות קשים וכואבים.
כמורים אנחנו לא תמיד מצליחים באופן מושלם לתת משוב ולא ביקורת או תגובה שיפוטית. עם זאת, עלינו תמיד לנסות לזכור את ההבדל ולבחור במשוב כמה שיותר. זאת ועוד, עלינו להקשיב לאופן שבו דברינו נשמעים לתלמיד ולבחון האם הם לא נשמעו בעיניו שיפוטיים, גם כאשר הכוונות שלנו היו הטובות ביותר ומתוך רצון לתת משוב לא שיפוטי. מה שמשנה הוא איך התלמיד תפס את הדברים.
5. כל תלמיד צריך מרחב יצירתי וכלים מתאימים
מרחב כזה יכול להיות פיזי או דיגיטלי, לבד או בקבוצה, באמצעות משחק, אפליקציה, עט, צבע, מסור או מעבדת רובוטיקה. כל תלמיד יבחר להיות יצירתי בצורה שונה ובתחום אחר, אך עלינו לספק את המרחב היצירתי הראשוני הזה לכל תלמיד שלנו. יצירתיות נובעת מצורך אנושי בסיסי להבעה עצמית בצורה אוטנטית ולכן עלינו לספק את האפשרות להיות יצירתיים לתלמידינו כמה שיותר.
6. כל תלמיד זקוק לרעיונות
התלמידים שלנו חכמים יותר ממה שאנחנו משערים ובטח מעבר למה שתוכנית הלימודים מאמינה שהם. הם מסוגלים לעשות כל דבר. אבל הם עדיין ילדים, והם עדיין נמצאים בשלבי למידה. הם עדיין זקוקים לסיוע שלנו, ופעמים רבות הסיוע לו הם זקוקים, הוא עידודם להציע רעיונות או רעיונות שאנו ניתן להם – רעיונות שיכוונו אותם לדרך משלהם.
7. כל תלמיד זקוק לקהל
אם אין שם אף אחד שמקשיב באמת, שאכפת לו, ששווה להראות לו שאני יכול – למה לטרוח?
8. כל תלמיד זקוק למי שיעמוד לצדו
מישהו שיהיה שם בשבילו ויאמין בו גם ברגעים בהם הוא לא לגמרי מאמין בעצמו, גם ברגעים בהם הוא מרגיש שהוא מאכזב את כולם.
9. כל תלמיד זקוק לכך שתהיה לו האפשרות להתאמן
ולא סתם להתאמן. כל תמיד זקוק לכך שתהיה לו בחירה במידת האתגר והתמיכה אותם הוא יקבל במהלך האימון, למגוון שותפים אפשריים לאימון ולמגוון סוגים של אימון, שכולם יאפשרו לו לשהות באזור הצמיחה האופטימלי שלו – באזור ההתפתחות הקרובה שלו (Zone of Proximal Development).
10. לכל תלמיד מגיעות כל ההזדמנויות להן הוא זקוק
כי בעצם, מה האפשרות האחרת בחינוך?
11. כל תלמיד צריך לשחק
לא רק בהפסקה, אלא עם רעיונות, ידע, עם המחשבה שלו ושל אחרים, באמצעות שיתוף פעולה עם חברים, עם מדיה דיגיטלית, דגמים, אפליקציות, ספרים או כל דבר אחר.
12. כל תלמיד צריך תחושת מסוגלות עצמית
זה צורך מאתגר, כי לא מדובר פה על משהו שהוא ביטוי לפעולה אחת ישירה של המורה, אלא תוצר של מצבור דברים, שייתכן שלמורה אין כל קשר אליהם. עם זאת, כדי להצליח, על התלמיד להאמין שהוא יכול. כיוון שבדרך כלל על מנת שהתלמיד יאמין בעצמו, מישהו צריך להאמין בו לפני כן, מורים בהחלט יכולים לשחק תפקיד משמעותי בבניית תחושת המסוגלות העצמית של התלמידים.
13. כל תלמיד צריך לדעת לכתוב ולקרוא
כל תלמיד צריך לדעת לכתוב ולקרוא היטב. נכון, לא כל התלמידים שלנו יהיו פרופסורים באוניברסיטה או רופאים, אבל כל תלמיד חייב שיהיו לו את הכלים הבסיסיים הללו, שכן מחסור בהם ירדוף אותו כל חייו. היכולת לכתוב ולקרוא היא הבסיס לכל למידה אקדמית בחיים ולכן עלינו לוודא שהתלמיד רכש אותה.
14. כל תלמיד צריך הערכה, קבלה ואישור ולא רק הצלחה
חיבה, חום וקבלה הם לא פחות ואפילו יותר מקדמים, משבח על ביצועים מוצלחים.
זו הרשימה שלי של הדברים שכל תלמיד צריך. מה אתם חושבים שכל תלמיד צריך?