נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
ה"טירוף" אחר ההישגים ובמיוחד לקראת מבחנים ובעיקר לקראת המיצ"בים והבגרויות, ניכר היטב במחוזותינו. בתי ספר רבים מגייסים משאבים מגוונים, מגדירים יעדים ובונים טילי טילים של תכניות במטרה להשיג את היעד הנכסף: להביא את תלמידיהם להצלחה.
דווקא בעת הזו ,כשכולם בתנועה סביב המרוץ הבלתי נדלה, עולה השאלה האם לכל תלמיד אכן יש מישהו לרוץ אתו?
אחד מהכלים החשובים בידי בית הספר הם שעות החונכות והתגבור, שניתנות לתלמידים במסגרת הבית -ספרית. בדרך, עיקר הסיוע ניתן לתלמידים לתלמידי ה'קצה', המצטיינים והמתקשים.
נשאלת השאלה, מה המענה שמקבלים תלמידי הבניים, אותם אלו שתמיד "נופלים בין הכיסאות". תלמידים אלו הינם בעלי הישגים בינוניים אך הפוטנציאל הלימודי שלהם גבוה ולרוב איננו בא לידי ביטוי. עבורם, אין בהכרח מענה הולם, ראוי וממוקד, שיטתי ומובנה, בתוך המסגרת. בעיקר משום שאלו אינם תלמידי הקצוות והתועלת בעבודה איתם הינה בעלת נראות נמוכה מאוד, כמו שיפור ממוצע ציוני הבגרות במקצוע מסוים, אך ללא השפעה על אחוז העוברים את הבגרות.
על מנת לנסות ולתת מענה לבעיה, הקמנו את המיזם "מישהו לרוץ איתו". בו נעשה ניסיון לגבש מענה לתלמידי ה"ביניים" האלו, באמצעות פעולה אופרטיבית ארוכת-טווח, שתיתן מענה לצורך שתואר כדי להוציא מהכוח אל הפועל את יכולתם של התלמידים. לקדמם בהיבט הלימודי ולהרוויח גם בהיבט הרגשי, תוך חיזוק תחושת הביטחון והמסוגלות, שהן תחושות המהוות את ה'קרקע' עליה לא פעם יושבות ה"בעיות". האמונה המובילה את המיזם היא כי כל תלמיד צריך לחוש שהוא לא לבד ושיש מישהו שמאמין בו. כל תלמיד צריך מישהו לרוץ אתו...
בתכנון המיזם הקפדנו על גיבוש מיזם נגיש, זמין ובתקצוב מינימאלי, שייתן מענה מיטבי לצורך שתואר, אך יבוצע במסגרת שעות הלימוד הקיימות.
המיזם הותאם ליישום בבית הספר על יסודי שש שנתי, תוך שילוב עם שעות המחויבות האישית של תלמידי שכבת י'
המיזם שתוכנן כולל חמישה שלבים:
1. איתור תלמידי "הביניים" המתאימים לפרופיל המוצג. האיתור מתבצע ע"י מחנכים והסגל המקצועי. במסגרת הפיילוט התמקדנו במענה לתלמידי כיתות ז'-ח' בבית ספר שש שנתי.
2. תלמידי שכבת י' החונכים במסגרת מחויבות אישית יצוותו אל החניכים תלמידי ה"הבניים" שנבחרו משכבות ז'-ח', זאת על פי צורכי החניכים ויכולות החונכים, כך שיוכלו לתת מענה במקצועות הלימוד המתאימים.
3. התלמידים החונכים נפגשים עם התלמידים הנחנכים פעם בשבוע לשעתיים קבועות במערכת.
4. התלמידים החונכים מקבלים ליווי ממחנך הכיתה, ומורה מקצועי בהתאם לתחום הדעת אותו הם מלמדים את החניך.
5. בסיום תקופת החונכות מקיימים מפגש של החונכים, החניכים והמורים המלווים, בו מעניקים לחונכים תעודת הוקרה ושי צנוע מחניך לחונך.
הרווח כפול בבחינת "זה נהנה וזה לא חסר": החניך מתקדם ומועצם לימודית ורגשית והחונך מבצע את שעות המחויבות האישית שלהן הוא מחויב ממילא בתוך בית סיפרו בבחינת "עניי עירך קודמים".
חשוב מכל, תלמידי "הבניים" השקופים לכאורה, כבר אינם שקופים, אלא זוכים לתשומת הלב הראויה ולמענה מיטבי, כשהם מועברים לקדמת הבמה וזוכים להתייחסות וליווי נאות בהיבט הלימודי והחברתי.