מקצוע ההוראה נמצא, בשנים האחרונות, בתהליך של התמקצעות. את התפיסה ש'כולם יכולים להיות מורים' מחליפה תפיסה שההוראה היא מקצוע מורכב שכולל ידע תאורטי ומעשי רב ומבוסס, שיש צורך בהכשרות לקראת ותוך כדי תפקיד וששייכות לקהילה המקצועית הכרחית על מנת לפעול באופן מיטבי כמורה. כחלק מתהליך זה של התמקצעות, יש צורך לבנות ולבסס את המילון המושגי-מקצועי בכלל ושל נושאי התפקיד המשמעותיים להתפתחות המקצועית בפרט. בהקשר הזה, בירור וביסוס התפקיד של מורים מובילים כמנוע ומשענת לתהליכי הפיתוח המקצועי, בניית מדיניות תומכת ויצירת תנאי עבודה מיטיבים למורים אלו, תתמוך ותאיץ את ההתמקצעות בהוראה.
בתקופה האחרונה שומעים יותר ויותר את הביטוי 'מורה מוביל', ונשאלת השאלה, למה הכוונה? האם מדובר בתפקיד מסוים (כמו שרכז מקצוע הוא תפקיד), או שמדובר במהות המתארת פעולה או פעולות (כמו הפעולה של מתן משוב בין מורים עמיתים), או שבכלל הכוונה לדרגה מקצועית מתקדמת? אולי בכלל השימוש במונח נעשה על מנת להתייחס למורים טובים, ללא קשר לתפקידים אותם הם ממלאים, או למורים המוערכים על-ידי עמיתיהם, או שמא מדובר במורים ותיקים?
למי קראת מורה מוביל?!
מי הוא מורה מוביל? תלוי את מי שואלים. למשל, עבור חלק גדול ממורי הפיזיקה 'מורים מובילים' אלו המורים אשר מנחים, כבר שש שנים, את קהילות מורי הפיזיקה. קהילות הפרושות בכל רחבי הארץ, בהם נפגשים אחת לשבועיים כשליש ממורי הפיזיקה בארץ על מנת לבחון ולחקור ביחד את ההוראה והלמידה, להציב יעדים ולבנות תכניות ודרכי פעולה להשיגם. עבור מורי המתמטיקה בעיר אשדוד, 'מורים מובילים' אלו המורים אשר נבחרו לפני כארבע שנים על ידי מנהלי בתי הספר על מנת להוביל ולטייב את לימודי המתמטיקה בעיר. מורים אלו בונים ומטעמים תכנית לימודים ושיטות הוראה, קולטים וחונכים מורים חדשים ועוד; דוגמא נוספת לשימוש במונח מורים מובילים ניתן למצוא בפיהם של מאות מורים הלוקחים חלק בתוכנית השקפה. מורים מובילים אלו נבחרו על ידי המחוז להוביל תהליכים של שיפור ושינוי פדגוגי על ידי בניה והפעלה של קהילות מורים בית ספריות. יש עוד דוגמאות רבות לשימוש במונח 'מורים מובילים' בשפה היום יומית, המשותף לכל המורים המובילים האלו הוא העבודה שהם לוקחים חלק פעיל ומובילים תהלכי התפתחות מקצועית פדגוגית של מורים אחרים.
בנוסף על המורים הנקראים בפי עמיתיהם 'מורים מובילים', יש מורים רבים, אשר לא מזוהים עם ובשם זה, אבל לפעמים הם פועלים ככאלו. דוגמא למורים מובילים שכאלו אלו רכזי מקצוע שבוחרים לבצע את תפקידם תוך הובלה של המורים בצוותם, חדשים וותיקים כאחד. לדעתי, אם נחבר ביחד את כל ההגדרות והתפקידים, הרשמיים והלא רשמיים, אפשר להעריך שכ-20% מהמורים הם להלכה ו/או למעשה, מורים מובילים. כלומר, בהגדרה רחבה, מורים אשר לצד ההוראה בכיתה והמחויבות להצלחה של כל תלמיד, ממלאים תפקידים שונים בהתפתחות המקצועית של מורים אחרים.
היות וכיום מדובר במגוון גדול של תפקידים ופעולות, כל עוד התחום נמצא בחיתוליו, אני מציעה להתייחס למונח 'מורים מובילים' כ-'מונח מטריה' או כ-'שם משפחה' המחזיק בתוכו אוסף של התנהלויות (למשל, תיעוד ההוראה וניתוח שלה לצורך שיפור) ותכונות (למשל, רצון מתמיד ללמוד, להתחדש ולהתפתח). ב'משפחת' המורים המובילים יש הרבה מאוד 'שמות פרטיים'. חלק ממורים השייכים ל'משפחת' המורים המובילים נושאים בתפקידים רשמיים, כמו רכז מקצוע בבית הספר, מלווה מורים חדשים או מדריך וחלקם, עוסקים בהובלת מורים במסגרות של הנחיית קהילות מורים או פיתוח והטעמה של חומרי למידה ללא תפקיד פורמלי, אלא באופן מקומי ותלוי הקשר.
בנקודת הזמן הנוכחית, מורים מובילים הם בראש ובראשונה מורים הדואגים להתפתחות ולהצלחה של תלמידיהם ובנוסף, הם גם עובדים ומקדמים את יכולת ההוראה של מורים אחרים. אלו מורים ששמים את הלמידה של כל תלמיד במרכז, חותרים להציב לו יעדים גבוהים, לאבחן את התקדמותו, להתאים את ההוראה ולהעניק לו משוב בונה ומחזק. דלת הכיתה שלהם תמיד פתוחה והם רואים ערך רב בחיזוק הקשר בין הוראה ולמידה. לכן הם משתפים, מתלבטים ומסייעים לעמיתיהם להפוך למורים טובים יותר. המורים המובילים הם בעלי יכולות אישיות גבוהות, הם מומחים בתחומים, צמאים ללמוד ולהתחדש ומפגינים מחויבות עמוקה לשיפור איכות ההוראה, שלהם ושל עמיתיהם.
מה עושים מורים מובילים?
מורים מובילים מנחים ומלווים פדגוגית מורים אחרים, תומכים ועוזרים במגוון גדול של קשיים והתלבטויות איתם מתמודד המורה. הם עושים זאת במגוון תחומים, דרכים וזירות פעולה. בין השאר: מחזקים ומרחיבים את ידע התוכן תוך התמקדות בנושאים מתוכנית הלימודים), שיתוף ברצף הוראה והשיקולים השונים שעומדים לנגדו (איך כדאי ללמד נושא מסויים, ממה להתחיל ואיך להתקדם), הערכה ותיקוף של מבחן, שיטות הוראה (לדוגמא, איך משיגים שיתוף פעולה פורה לימודית במעבדה), פרקטיקות עבודה עם מורים, הורים והנהלה (למשל, הכנה לאספת הורים), ומתן תמיכה וסיוע ביזמות חינוכיות פדגוגית.
המורה המוביל משתמש באמצעים מגוונים על מנת לעודד למידת מורים שיטתית ומתמשכת, המושתתת על שיתוף בידע, ממוקדת בתיעוד ובניתוח של ההוראה והלמידה ונתמכת במידע ועדויות מתוך הכיתה. המורה המוביל עובד בשותפות ובפתיחות עם עמיתיו ומלווה אותם בבואם ליישם את התובנות מלמידה בהוראה בכיתות וכל זאת על מנת להמשיך לבחון ולשפר את למידת התלמידים.
שלוש סיבות טובות להשקיע במורים מובלים:
1. מורים מובילים מגדירים, מטמיעים ומשכללים את ארגז הכלים המקצועי. 'המובילים' בכל תחום הם אלו שבפעולותיהם תורמים ותומכים בבניית המקצוע, בהפצה, הטמעה ובשכלול של 'ארגז הכלים' הפרקטי-מקצועי. למשל, במקצוע הרפואה, ישנם רופאים שמקדישים מזמנם להכשיר וללוות סטודנטים ורופאים בתחילת דרכם בבית החולים ובמרפאות, מתעדים את עבודתם (case study) מנחים של סמינרים בהם מנתחים מקרים ומשליכים מהם על העשייה העתידית ועוד. רופאים אלו מחויבים לבניית המקצוע, להטמעת המקצוענות ולשכלולה.
עשייתו של המורה המוביל נמצאת בבסיס הפיתוח והשכלול של מקצוע ההוראה. הם חוקרים את עבודתם, משתפים ובוחנים אותה ביחד עם מורים אחרים ובכך מפרשים ו'מתרגמים' פרקטיקות הוראה אישיות ומיטביות ל'ארגז כלים' מקצועי, הם פועלים על מנת להטמיע אותו בעבודתם של מורים אחרים ובכך מאפשרים למערכת ולמורים להתפתח ולהשתפר מקצועית.
2. מורים מובילים מציגים מסלולי קרירה והתפתחות מקצועית עבור מורים הרוצים להשתכלל ולהשתפר בהוראת תחום הדעת. עיקר העבודה של המורה נעשית מאחורי דלת הכיתה, המקצועיות שלו אינה נצפית באופן תדיר על ידי עמיתיו המורים או אחרים (הנהלה, פיקוח) למרות שהתוצאות של פעולה זו הם אלו המשפיעים העיקריים על התנהגות והישגיי התלמידים. העדר הנראות מביא לכך שאין יעדים ומדדים עבור שכלול ושיפור מעשה ההוראה וחסרים מסלולי התפתחות מקצועית מובחנים ומוגדרים למורים הרוצים להוביל פדגוגית. כיום, מסלולי ההתפתחות המקצועית העיקריים אליהם מכוונים מורים מעולים אלו מסלולי הניהול. מורה הבוחר במסלול זה, 'עוזב' את ההתמקצעות בהוראת תחום הדעת ופונה לטפס בסולם התפקידים והדרגות הניהולי (רכז שכבה, סגן ומנהל), בכך, הרבה מהידע המעשי וניסיון ההוראה וההנחיה שלו 'אובדים' למערכת ולא מתורגמים ל'ארגז כלים' מקצועי. השקעה במורים מובילים משאירה את הידע והניסיון בתוך המערכת ובכך מאיצה את שיפורה והשתכללותה בכלל ואת פעילות ההוראה המקדמת למידת תלמידים בפרט.
3. מורים מובילים מהווים אליטה מקצועית וקבוצת שייכות. סיבה נוספת בגללה כדאי לתת את הדעת למושג 'מורה מוביל' ולהגדיר אותו, נובעת מהכח שנותנת השייכות בכלל והשייכות המקצועית בפרט. השתייכות לאליטה מקצועית מבססת כבוד והכרה (פנימיים וחיצוניים), יכולה להניע שיפור בתנאים, למוטיבציה גבוהה, לאווירה הבית ספרית ועוד. בהוראה, הצורך נראה חזק עוד יותר, מורים רגילים להיות חבוטים ומחוץ לשיח על חינוך ולכן כחלק 'מהשיקום' ובניית האמון ההכרחיים לתפיסה פרופסיונאלית, יש לבסס את מונח 'מורה מוביל' כמושג המעיד על אחראיות ואיכות מקצועית ולהטמיע את השימוש בו.
בישראל, כבר היום מורים מובילים לוקחים חלק פעיל בתהליכי התפתחות מקצועית של תחום הדעת ושל המורים והם מהווים כ- 20% מהמורים במערכת. יחד עם זאת, יש עוד דרך לעשות על מנת לתת להם את התנאים המיטביים לפעול ולפתח את ההוראה שלהם ושל מורים אחרים. יש לבסס מדיניות המכירה במורים המובילים כאבני הראשה של המקצוענות מסדירה את עבודתם ומתגמלת אותם בהתאם, יש לבסס את הפיתוח וההטמעה של 'ארגז הכלים המקצועי' ככזה השואב הן מהמחקר והן מהידע והניסיון המעשי של המורים המובילים, להכשיר ולתמוך בעשיה של המורים המובלים למען שיפור איכות ההוראה וההישגים המערכתיים.
השקעה במורים מובילים מתקיימת במדינות המצליחות בעולם והיא מפתח חשוב לחיזוק איכות ההוראה, לבניית מקצוענות בהוראה, לצמיחה של מיומנויות קליניות בהוראה ולשיפור בהישגי התלמידים.
בישראל פועלים הרבה מאוד מורים מובילים שתפו אותנו באופן בו הם עזרו לכם לשפר את ההוראה שלכם ותייגו אותם.