נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
העולם בו אנו חיים היום שונה לחלוטין מזה שלפני 50 שנים. ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה, כמו גם היכולת לחלוק מידע זה עם זה ועם העולם כולו בהינף יד, גרמו לשינויים עמוקים שנוגעים לכל תחומי פעילות האדם. למעשה, תהליכי המודרניזציה הללו הפכו את החברה האנושית לשונה לגמרי.
החברה שלנו, וקרוב לוודאי גם זו שתתפתח בעתיד ובה יחיו תלמידינו כבוגרים, (כך שהדבר רלוונטי אף יותר להם) הינה חברה מידענית, שמתבססת לא רק על משאבים חומרניים, אלא בעיקר על משאבי ידע. "ידע הוא כוח" – קבע פרנסיס בייקון ולא ידע עד כמה הוא צדק. הפוטנציאל האינטלקטואלי, פיתוח מידע והנגישות אליו – הם הגורמים הקובעים את ההתקדמות הכלכלית-חברתית בעידן שלנו ושל תלמידינו.
אני מאמין שאחד התפקידים החשובים של כל מדינה בעת שלנו, הוא לבנות סביבה השכלתית שתתמוך ותקדם את תהליכי המודרניזציה ואת היכולת של דור העתיד שלה, להתמודד באופן תחרותי בחברה מידענית. זאת מכיוון שקצב ההתפתחות הכלכלית, התרבותית והפוליטית של כל מדינה תלוי במוכנות של הדור הצעיר לחיות ולעבוד בסביבה מידענית רוויה.
בישראל הדבר חשוב פי כמה, שכן בתור מדינה המתבססת על ההון האנושי שלה ולא על משאבי טבע עשירים – אנו חייבים להכין את המשאב האנושי העתידי שלנו הכי טוב שרק נוכל.
מערכת החינוך הישראלית מבינה את האמיתות דלעיל, ואכן – היא מתפתחת ברוח המגמה העולמית של חידוש סביבת השירותים ההשכלתיים. אך לשם הבאת הדור הצעיר למוכנות אמיתית – קצב ההתפתחות וההתאמה של מערכת החינוך חייב להשתפר.
אנו חייבים להפוך את בתי הספר למתאימים לצרכיה של חברה מידענית, כך שיכשירו תלמידים לבוגרים השולטים במיומנויות הנדרשות להם בחברה כזאת – אם לבוגרים שיהפכו למומחי מידענות ומחשבים ויהיו מי שיפתחו את התחומים הללו בעתיד ואם לבוגרים שיהיו משתמשים נבונים במערכות אלו.
כדי לעשות זאת, לתפיסתי, העבודה בבית הספר חייבת לכלול שימוש במחשבים בהוראתם של כל מקצועות הלימוד. זאת ועוד, התכנים, המתודות ושיטות ההוראה צריכות (לפחות בחלקן) להיות מותאמות למצב של חברה מידענית. בנוסף – עובדי ההוראה (או לפחות חלקם הגדול) חייבים להפוך למומחים בטכנולוגיות מידע ותקשורת.
בעיני ישנן מיומנויות אוניברסליות הרלוונטיות לכל מקצועות הוראה, כמו שליטה ב-google drive או ב- drop box, אשר מאפשרות אינטראקציה ומעקב אחרי התפתחות התלמידים. חשובות גם כן מיומנויות של שליפה והוצאת מידע מהאינטרנט, מיומנויות של הבחנה בין מקורות מידע מהימנים לבין מקורות מידע לא מדויקים ואפילו, לפעמים, לא נכונים.
ישנן גם מיומנויות ייחודיות לכל מקצוע הוראה עקב האופי הייחודי שלו הנובע ממהותו, אופיו, מהאסתטיקה שלו, מההרמוניה, הדידקטיקה של מקצוע ומהמתודיקה של הוראתו. לגבי מקצועות מדעיים, המיומנויות החשובות הן בניית משוב ואמצעי הערכה, בניית מצגות וסימולציות, יכולת לערוך סרטון (movie marker) ושליטה בתכונות ייעודיות של תחום הדעת. אבל הכי חשובות הן מיומנות של הפעלת התלמידים. כאשר הדבר נוגע ללמידה הנשענת על טכנולוגיה, התלמידים לעיתים קרובות יוכלו לתרום למורה מידע ויוכלו להפוך לשותפים אמיתיים לדרך ולא רק למי שמקבל אליו ידע באמצעות שמיעה בלבד. כך נוצרת למידה הדדית המעלה את איכות ההוראה, יוצרת כבוד הדדי בכיתה ומשפרת משמעותית את למידת התלמידים.
מידע למידע – בכל תחום
בעידן של מידע אינסופי כמעט, בכל מקצוע אותו נלמד, נוכל לקחת את התלמידים שלנו רחוק אם נלמד אותם להפוך כמויות כמעט אין-סופיות של מידע, הזמינות בכל תחום – לידע. לשם כך אנו צריכים לעזור להם לפתח צורת חשיבה המותאמת לכמויות הידע האדירות:
מחשב יכול להיות בשימוש בכול שלבי ההוראה והלמידה: בהסבר של חומר חדש, בחיזוקו, בחזרה, בהכללה, בבקרה ובמשוב. לגבי התלמיד הוא ממלא תפקידים שונים: מורה, אמצעי עבודה, אובייקט למידה, מייצג ומאפשר תקשורת עם רבים אחרים – כך שניתן לשתף פעולה, סביבה "משחקית" ועוד.
על מנת לסייע לכם לאמץ את המחשב בצורותיו השונות, הנה כמה דרכים בהן אתם יכולים להשתמש במחשב – בלמידה בבית הספר:
המחשב כמורה:
המחשב כאמצעי עבודה
הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לכיתה היא חשובה ביותר מחד, אך מאידך גם דורשת הכנה ומאמץ מסוימים, על מנת שלא לפספס חלק משמעותי מהרווחים שזו יכולה לאפשר לנו. ראשית על המורה לארגן את תהליך ההוראה לפי הכיתה והמקצוע – עליו לשרטט תהליך הוראה רצוי לשיעור או ליחידה של כמה שיעורים, לתכנן שאלות ומטלות שיהוו בקרה על התקדמות התלמידים ואף להחליט על אופן הבקרה הסופי בו יבחן מצבם של התלמידים.
בין השאר על המורה להכין את רכיבי הסביבה המידענית לשיעור מראש – ליצור אמצעי הוראה שונים, להדגים בסיוע המחשב או באופן ממשי בכיתה, להכין את התוכנה והחומרה לשיעור, לאתר סרטונים ולכתוב שאלות ומשימות שיסייעו לחקר שהתלמידים יבצעו ולהבנתם שתתגבש. כל אלו צריכים לשרת את התוכן הלימודי לפי המקצוע ולהתאים לתלמידים בכיתה.
לאחר שלב זה, על המורה לארגן באופן פעיל את מבנה הכיתה – התלמידים צריכים להיות ישובים ומפוזרים בכיתה באופן התואם את מהלך השיעור (באופן יחידני, בקבוצות או סביב מחשבים למשל). לאחר מכן על המורה להדריך את התלמידים מה עליהם לעשות, לצפות בהם בעבודתם תוך תשומת לב מלאה ולהעניק עזרה אינדיבידואלית ואישית לתלמידים. בעזרת מחשב ניתן להגיע לגרסאות שונות ואופטימאליות של למידה אינדיבידואלית.
חשוב שלא לשכוח ששימוש בטכנולוגיות חייב להיות משולב בצורה אופטימלית בשיטות ההוראה המסורתיות. אל לנו לחשוב שהמחשב יכול להחליף את ה"מגע" האישי, ההדרכה וההכוונה של המורה, שהם קריטיים לתהליך הלמידה.