נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
כאשר שרון וסרמן עשתה לפני 4 שנים את המעבר ממשרד עורכי הדין בו היא עבדה לעולם החינוך והפכה למורה ומחנכת בבית הספר "נחשונים" בבת ים, היא לא תיארה לעצמה שגם בן זוגה - שאול אלאור, אותו הכירה במהלך לימודי המשפטים באוניברסיטה, יעשה את המעבר בעקבותיה, ויתחיל לחנך את תלמידי כיתה י' בבית הספר "אורט" לוד. שני בני הזוג, בשנות השלושים לחייהם והורים לאביתר בן השנה וחצי, יוצאים בכל בוקר - איש לבית ספרו.
לאחר שהחליטה שהיא רוצה לחנך, התלבטה מעט שרון ונרשמה לבסוף למיונים של "חותם" - יוזמה משותפת של משרד החינוך, ג'וינט ישראל, "קרן נעמי" ותנועת "הכל חינוך". הארגון מקדם שוויון הזדמנויות בחינוך, בעיקר בפריפריה, באמצעות גיוס מורים ומורות מכל רחבי הארץ. החותמיסטים עוברים הכשרה מיוחדת ופועלים במשותף, במטרה לצמצם את הפערים החברתיים ולשפר את מערכת החינוך כולה, על מנת שכל ילד יוכל לבחור את עתידו ללא קשר לרקע ממנו הוא בא.
"ככל שהמשכתי, הבנתי שזה בדיוק המקום שאני צריכה להיות בו. התחושה הזו הלכה והתעצמה בהכשרת הקיץ וכשפגשתי את האנשים שמגיעים לתכנית הזו, שמדברים בשפה שאני מדברת ופועלים למימושן של מטרות חשובות", שרון מספרת.
כיום שרון היא מורה ומחנכת בבית ספר יסודי "נחשונים" בבת ים. "אני מחנכת כיתה - התחלתי לחנך בכיתה ג' והיום אני כבר בכיתה ו'. עם חלק מהתלמידים זו תהיה השנה הרביעית שלי", היא אומרת בגאווה. "חוץ מזה אני מלמדת מתמטיקה, שפה ואת יתר המקצועות רבי המלל שנלמדים אצלנו בשיטת הלמידה מבוססת פרויקטים". בנוסף, מעבירה שרון חוג "משפטנים צעירים" לתלמידים מצטיינים בבית הספר וגם מלמדת ריקוד במסגרת חוגי בחירה שיש לתלמידים בבית הספר.
גם לעורכי דין יש מקום במערכת החינוך
אך כאן הסיפור רק מתחיל. ארבע שנים אחרי ששרון התחילה ללמד, שאול החל ללמד בבית הספר "אורט" בלוד. אם תשאלו אותו, המעבר מעולם המשפט אל ההוראה הגיע בזכות זוגתו שרון; "חד משמעית אני נמשכתי לזה בזכותה", הוא אומר בחיוך. "עבודה או בילוי זמן עם ילדים - תלוי איך מסתכלים על זה, תמיד זה היה חלק מהחיים שלי ותמיד ידעתי שזה משהו שאני אוהב לעשות. לאורך השנים אמרתי לעצמי משפטים מסוג 'בעולם מושלם, הייתי רוצה להיות מורה', אבל לא חשבתי שזה משהו שבאמת אעשה, וגם אף אחד מסביבי לא פנה למקצוע הזה", הוא מודה. אך לאחר שראה את התהליך ששרון עוברת וכמה טוב לה בחותם ובבית הספר, התחיל שאול להבין שהאפשרות הזאת היא לא 'מוקצית' ושגם לאנשים שראו עצמם כמיועדים להיות עורכי דין - יש מקום במערכת החינוך בישראל של שנות האלפיים.
יש לציין כי בתכנית חותם, שהחלה לפעול לפני כשש שנים, פעילים כיום, בכל רחבי הארץ, בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים כאחד, למעלה מ-500 אנשי חינוך מששת המחזורים של התוכנית. רובם ככולם מחנכי כיתות ורבים מהם משמשים בתפקידי ריכוז וניהול ביניים בבתי הספר.
מה הם החלומות שלכם עבור התלמידים?
שרון: "זו שאלה לא פשוטה מפני שהחלום שלי עבור כל תלמיד הוא באמת שונה. קשה לי לומר בהכללה, אבל הייתי מסכמת את זה ואומרת שהחלום שלי הוא שקודם כל הם יחלמו בעצמם, ואז שיאמינו שהם יכולים להגשים את החלומות שלהם, שיעבדו וישתדלו להגשים אותם ושאף דבר או אחד לא יעמוד בדרכם".
שאול מאחל לתלמידיו שיהיו להם אותן אפשרויות בחירה כפי שהיו לו כילד וכנער. "אני חולם שזה שאני גדלתי בצפון תל אביב להורים כאלה וכאלה, לא יהווה כזה הבדל כמו שהוא מהווה כיום".
ספרו לי על מערך הליווי של "חותם", מה זה באמת אומר?
"הליווי של חותם הוא בכמה מעגלים", אומרת שרון "בהכשרה שנמשכת שנתיים יש ליווי של חותם בקבוצות אזוריות ויש ליווי של המערך הפדגוגי של המוסד האקדמי. יש גם את עניין המנטורים בבית הספר, כשלכל חותמיסט יש בעצם מנטור/ית מתוך צוות בית הספר שמלווה אותו. אצלי המנטורית היתה מאוד משמעותית, ובלעדיה אני די בטוחה שהיה לי הרבה יותר קשה לצלוח את השנה הראשונה ובמיוחד את החודשים הראשונים בעבודה, שהיו לי מאוד מאוד קשים".
"זה המקום הנכון בשבילי"
שאול: "אני יכול לומר שדווקא המקום שחותם תפס בחיים של שרון, גם זמן רב לאחר שסיימה את ההכשרה, שכנע אותי שזה אולי המקום הנכון בשבילי", הוא אומר. "במשך שלוש שנים אני שומע אותה אומרת לי 'אני הולכת לדבר הזה של חותם, ולדבר ההוא, ולכנס הזה, ולמפגש עמיתים' וכל מיני מסגרות שונות ומשונות, עד שאמרתי 'יאללה, גם אני רוצה'", מוסיף בקריצה.
היה לך חשש מהיום הראשון שלך כמורה מול כיתת תלמידים?
"הדבר היחיד שאני חושש ממנו בימינו זה שערן זהבי יעזוב יום אחד את מכבי" אומר בהומור ומיד ממשיך. "וברצינות, בהחלט היה מתח, לא חשש. אני מאוד משתדל לשמור על גישה חיובית כלפי כל ההרפתקה הזאת, הרי חיוביות היא שם המשחק כאן מבחינתי."
בטח היו לכם כל מיני רגעים משעשעים כזוג שמתכונן יחדיו לשנת הלימודים. לא?
"אכן" אומר שאול ומביט לעבר שרון כמבקש את אישורה. "באחד מסופי השבוע במהלך הקיץ האחרון, כשחזרתי מההכשרה של חותם, ישבתי להכין את השיעור הראשון שאצטרך להעביר בהכשרה. בשלב מסוים שרון ניסתה לייעץ לי מניסיונה ואמרה לי: 'את זה כדאי לך לעשות ככה, ואת ההוא ככה', ואני בתור בחור עקשן - לא שהיא פראיירית בתחום העקשנות", הוא אומר בחיוך, "קצת סירבתי להקשיב ואמרתי לה שאני רוצה לעשות את זה כמו שהאינטואיציה שלי אומרת לי", הוא עוצר ושרון ממשיכה את דבריו. "תוך כמה דקות מצאנו את עצמנו על סף ריב אמיתי, עם עצבים והכל, עד שתפסנו את עצמנו וצחקנו ביחד על זה שזה כנראה ה'ריב חותם' הראשון בהיסטוריה".
האם אתם מאמינים שאתם מסוגלים לשנות?ֿ
שרון: "ברור. אחרת לא היינו בעבודה זו. אני גם רואה שינויים שקורים אצלנו בבית הספר ואצל חברות וחברים חותמיסטים אחרים, ובאמת שיש בתוך מערכת החינוך אנשים מעולים ודברים יפים מאוד שקורים. ברור שיש עוד הרבה דברים שדורשים טיפול ושינוי אבל יש הרבה רצון טוב וכוונות שהן נכונות בעיני וזה נותן תקווה לשינוי", היא אומרת ושאול משלים אותה, "אני מנסה לא לבוא מאיזושהי עמדה של 'באתי לשנות'. אני בא כדי להיות מאושר יותר, ודרך כך, לנסות להיות דמות בוגרת חיובית ומשמעותית עבור התלמידים שלי".
רוצים להצטרף לנבחרת החותמיסטים? מוזמנים להיכנס לאתר ולהתחיל ללמד, להוביל ולהשפיע!
--
הכתבה התפרסמה לראשונה ב-ynet מעורבות