נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתקופה האחרונה כולנו נחשפנו לכלים שונים ללמידה סינכרונית, בראשם פלטפורמת "זום" לשיחות וידאו. אנשי חינוך רבים פיתחו תוך כדי תנועה שיטות ודרכים להתאמת צורת הלמידה ההיברידית החדשה עבור רובם. למעשה, כלים טכנולוגיים להעברת שיעורים סינכרוניים קיימים בעולם וגם כאן בישראל, כבר די הרבה שנים.
כמורה המלמד מתמטיקה בתיכון בדרך מקוונת כבר 9 שנים, במסגרות שונות, כגון תוכנית "נחשון" של מט"ח, ברצוני להציג את הדברים החשובים ביותר שצריכים להיות בכלי בו בוחרים להשתמש להוראת מתמטיקה (ייתכן ובמקצועות אחרים סדר החשיבות שונה):
1. תקשורת יציבה ומהירה, ללא קיטועים, דיליי או ניתוקים.
2. הפלטפורמה מאפשרת כניסה למספר התלמידים הנדרש, ולמשך 60 דקות רצופות לפחות.
3. לוח וירטואלי עליו כותב המורה ואותו רואים התלמידים עם האפשרויות הבאות:
פיצ'רים נוספים שיכולים לשפר את איכות השיעור ברמה הטכנולוגית, אבל ניתן להסתדר גם בלעדיהם:
מהי הפלטפורמה המתאימה עבורכם?
לאחר התנסויות עם פלטפורמות חינמיות שונות, הסקתי שהדרך הטובה ביותר לקיום שיעור סינכרוני עם דרישות 1-3 לעיל וללא השקעה כספית היא, ראשית, בחירת פלטפורמה המאפשרת שיחות קוליות ללא בעיות תקשורת, יחד עם אפשרות לשיתוף מסך. ישנן עשרות אופציות ברשת המקיימות את כל הדרישות הללו, מעבר לתוכנת זום ושווה לנסות אותן. אני אישית יכול להמליץ על שתיים מהן: SKYPE הוותיקה והמוכרת ו-WEBEX (איתה אני מלמד).
לאחר בחירת הפלטפורמה, יוצרים מצגת POWERPOINT, כאשר בכל שקופית מדביקים שאלה אחת אותה נרצה לפתור בשיעור ומשאירים מספיק מקום ריק לכתיבת הפתרון תוך כדי השיעור.
בזמן השיעור, משתפים את מסך המחשב שלנו עם התלמידים (נא לסגור תוכנות מייל ודברים אחרים העלולים להקפיץ POP-UPS), ומציגים את המצגת במסך מלא בעזרת כפתור SLIDE SHOW בחלק התחתון של המצגת, כמתואר בתמונה הבאה:
כעת, כאשר המצגת במצב של מסך מלא, ניתן לכתוב על הלוח בכמה אופנים. אם תעברו עם העכבר לאחת הפינות התחתונות של המסך (משתנה בהתאם לגירסה של אופיס המותקנת במחשב), ייפתח סרגל כלים כמתואר בתמונה הבאה:
שימו לב, ניתן לראות את התפריט הנ"ל רק כאשר העכבר נמצא באזור זה של המסך. כפי שניתן לראות, ניתן לבחור בכתיבה בעט, סימון במרקר, סימון בעזרת סמן לייזר וירטואלי או שימוש במחק. כמו כן, קיים מגוון רחב של צבעים לכתיבה על הלוח.
קיימים מספר קיצורי מקשים שמאפשרים עבודה נוחה יותר תוך כדי השיעור ע"י מעבר מיידי בין העט, המרקר, הלייזר והמחק, מבלי לפתוח את התפריט בפינת המסך, כמו גם ביצוע פעולות נוספות, לפי הטבלה הבאה:
פעולה | מקש או צירוף מקשים |
עט | Ctrl + p |
מרקר | Ctrl + i |
מחק | Ctrl + e |
סמן לייזר | Ctrl + l |
הסתרת/החזרת כל מה שנכתב בעט/מרקר על הלוח | Ctrl + m |
מחיקת כל הלוח בבת אחת (לא ניתן לשחזור) | e (היחיד ללא מקש קונטרול) |
לוח לדוגמה לאחר פתרון תרגיל:
מצלמות או לא להיות?
עד כה לא דנו בשימוש במצלמות במהלך השיעור הסינכרוני. לתפיסתי, כדאי שהשיעור יתנהל ללא מצלמות, מכמה סיבות. הראשונה היא שצפייה במצלמות גוזלת שטח מסך מהלוח ואם יש לכם כתב גדול או שפותרים שאלה עם הרבה מלל או אלמנטים גרפיים, כל סמ"ר של המסך הופך להיות קריטי.
בנוסף, לאי הפעלה של מצלמות יש משמעויות הנוגעות לאיכות הלמידה של התלמידים. למרות שיש יתרונות לצד חסרונות, לדעתי, היתרונות שבכיבוי המצלמות עולות על החסרונות.
החסרונות:
היתרונות:
טיפים נוספים לשיעור סינכרוני: