נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
בתקופה האחרונה עולות טענות, בעיקר ברשתות החברתיות, על העומס הלימודי הרב שמועמס השנה על תלמידי התיכון, ובמיוחד על שכבת י"א. האשמה על העומס החריג עד כדי מחסור בשעות שינה, מופנית בעיקר כלפי הרפורמות שיצר שר החינוך הקודם, שי פירון. הרפורמות העיקריות, "ישראל עולה כיתה" ותוכנית "למידה משמעותית", גרמו לכך שהבגרויות יתפרסו על פני שנתיים בלבד - בכיתות י"א-י"ב, במקום על פני 3 שנים, כפי שהיה נהוג טרם הרפורמה. בנוסף נקבע במסגרת הרפורמות ש-30% מציון הבגרות של התלמידים יתבסס על "למידה משמעותית" - כלומר על סמך עבודות חקר, הגשת מעבדות ועבודות אחרות שאינן נכללות בבחינת הבגרות. כך, בנוסף למבחנים הרבים הפרוסים לאורך השנה, התלמידים צריכים גם להשקיע שעות רבות בהכנת עבודות רבות במקצועות שונים.
אין ספק, יש על התלמידים עומס רב, אבל לא בלתי אפשרי. אחרי הכל, לסטודנטים העובדים בחצי משרה או לזוג צעיר שמשלב הורות עם קריירה, יש לא פחות עומס מאשר לתלמידים, ובכל זאת הם מצליחים להתמודד. לכן אני מאמין כי התלמידים יכולים להקל במידה מסוימת על עצמם, בכך שינצלו את הזמן העומד לרשותם בצורה טובה יותר.
כאשר התלמידים לומדים למבחן או כותבים עבודה במשך כמה שעות, כמה מהזמן הזה הם מתעסקים בדברים אחרים? פה הודעה בוואטסאפ, שם לבדוק מה חדש בפייסבוק או באינסטגרם, ומדי פעם גם צפייה בסרטון ביוטיוב. מובן שהפסקות הכרחיות ללימוד אפקטיבי, אך כשתלמידים מתיישבים לכמה שעות ללמוד למבחן או לכתוב עבודה - כמה מהזמן הזה מוקדש באמת ללמידה?
פה טמונה הבעיה. התלמידים נמצאים הרבה שעות בבית הספר, אך למיטב ידיעתי מרבית בתי הספר לא מקדישים אפילו שעה אחת כדי ללמד את התלמידים לנצל את הזמן העומד לרשותם בצורה אפקטיבית. והרי ניצול זמן מיטבי הינה מיומנות משמעותית, שעוזרת לא רק אל מול הבגרויות והעבודות בבית הספר, אלא גם קריטית לחיים הבוגרים של התלמידים.
למה לא מלמדים את התלמידים איך ללמוד ואיך לנהל את זמנם? כמה התלמידים יספיקו יותר אם לא יגעו בטלפון בזמן הלמידה, או לפחות ישתמשו בטלפון בצורה חכמה - כמנהל זמן יעיל ותוך חסימה של נגישות לאפליקציות מבזבזות זמן בטווחים מוגדרים מראש. המורים וההורים יכולים לייעץ לתלמידים ולעזור להם לעזור לעצמם. עצתי אל המורים היא להקדיש לנושא הזה תשומת לב. נכון שבמקרים רבים המורים בקושי מספיקים להעביר אפילו את התכנים שבתכנית הלימודים, אבל אני חושב שכל מורה יכול לפנות אפילו דקות בודדות כדי להעלות את נושא ניהול הזמן לסדר היום של התלמידים, ולתת כמה עצות מנסיונו/ה האישי. מחנכי כיתות יכולים להקדיש שעת חינוך שלמה לנושא זה. ניתן למצוא בקלות חומר רב באינטרנט. מחיפושיי הקצרים, אמנם רוב החומר מותאם לאנשי עסקים ומנהלים, אך ניתן במאמץ לא גדול להתאים את התכנים גם לעולמם של התלמידים.
דבר נוסף שניתן לעשות עבור התלמידים הוא פשוט לגלות אמפתיה. לפעמים עצם זה שהתלמידים יודעים שיש להם לאן לפרוק את התסכול, שמקשיבים להם ומבינים אותם, יכול להוריד מהלחץ שלהם במידה מסוימת. ניתן גם להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהסביר להם שבעתיד יהיו להם תקופות לחוצות יותר, ושיראו בתקופה זו הזדמנות להתמודד עם ריבוי משימות בזמן מוגבל, שכן זהו אחד האתגרים הגדולים במאה ה-21.
לסיכום, העברת החומר שבתכנית הלימודים לתלמידים לא מספיקה כדי לגרום להם ללמוד, וכדאי למצוא את הזמן ללמד אותם מיומנויות שיעזרו להם הן בלימודים והן בחיים, להקשיב להם ולעודד אותם ובקיצור, לעזור להם לעזור לעצמם. אחרת, אם התלמידים ירגישו שהם נזרקים אל ים הלמידה בלי שלימדו אותם אפילו לשחות, זה רק טבעי שחלק גדול מהם ירגישו שהם טובעים בין הרי הספרים והמחברות.