נשארים מעודכנים
הצטרפו לקהילת 'הגיע זמן חינוך' וקבלו עדכון שבועי עם כל מה שמורות ומורים צריכים לדעת
רבות דובר על הירידה במספר הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת 5 יח"ל. שניה לפני שחושבים על פתרונות לבעיה, אני רוצה להציע שהמחסור בתלמידים ברמת 5 יח"ל אינה בעיה לכשעצמה, אלא כמות ואיכות המהנדסים שיהיו כאן בעוד כך וכך שנים. הבעיה ברמת הבגרות של התלמידים היא רק סימפטום להבנתי, ולא תוצאה. לכן, נסיונות להעלות את כמות הניגשים לבגרות 5 יח"ל באמצעים קוסמטיים כגון הורדת הרמה הלימודית והעומס, מפספסים לחלוטין את המטרה, ויוצרים יותר נזק מתועלת (אם כי, בטווח הקצר ניתן ליצור כך גרפים יפים באקסל שמראים על שיפור כביכול במספר הניגשים לבגרות...).
כסטודנט להנדסה שגם עוסק בהוראת מתמטיקה תיכונית מזה מספר שנים, אני יכול להעיד שנראה כי יש בעיה רחבה, והיא משותפת הן לתלמידי תיכון והן לסטודנטים. הבעיה אינה מורכבות החומר הנלמד בהווה או רמת האינטיליגנציה, אלא חוסר שליטה בכלים המתמטיים הבסיסיים שנלמדו במסגרת הקודמת. להבנתי, תלמידי תיכון שאינם שולטים בסדר פעולות חשבון, בעבודה עם שברים ובחוקי חזקות ושורשים, יתקשו להצליח בבגרות 5 יח"ל גם עם המורים הטובים ביותר, מספר רב של שעות לימוד וכיתות קטנות. תלמידים ששולטים בטכניקות הבסיסיות שנלמדו בכיתות ה'-ט' יצליחו להסתדר עם הנושאים הנלמדים ב-5 יח"ל (חלקם עם יותר עזרה והשקעה וחלקם פחות).
חשוב לי לציין שהתלמידים לא לבד - גם בקרב סטודנטים להנדסה, הבעיות מופיעות לעיתים בטכניקה אלגברית פשוטה ולא בסיבוך הבעיה ההנדסית. הבסיס חשוב בכל רמה, והוא משפיע שנים ארוכות לאחר שנלמד.
הצרה הגדולה של מערכת החינוך שלנו היא נסיונות חוזרים לטפל בתוצר ביניים של הבעיה במקום במקור לה. אינך יכול להיפטר מעץ המצמיח פירות רקובים ע"י חיתוך הענפים מהם יוצאים הפירות. צריך לחשוב איך גורמים לתלמידים בכיתות ה'-ט' ללמוד ולרכוש לעצמם מיומנויות בסיסיות לעתיד. רבים טוענים שמדובר בשכבות הגיל הקשות ביותר ללימוד, שכן מצד אחד מדובר בתחילת תקופת הנעורים, על כל התופעות הנלוות לה, ומצד שני התלמידים עדיין לא מספיק בוגרים להבין את חשיבות הלימודים, ולמורים אין את "חרב בחינת הבגרות" לאיים בעזרתה.
חלק מבתי הספר התיכוניים מצאו צורה חדשה להתמודד עם המצב הזה - מבחן בתחילת כיתה י' על החומר של כיתה ט'. אולם, פתרון זה רק מסנן תלמידים מלימודי 5 יח"ל ולא נותן דחיפה לתלמידים החלשים יותר.
על כן, ברצוני להציע 2 שיפורים:
1. המבחן בתחילת כיתה י' יכיל את כל הנושאים החשובים מ-9 שנות הלימוד הקודמות, ולא רק את נושאי השנה האחרונה.
2. המבחן יתקיים בתחילת הקיץ, ותלמידים שיהיו גבוליים בידיעותיהם ילמדו במכינה בקיץ שבין כיתה ט' ל-י', על מנת להשלים פערי ידע. גם תלמידים ברמת ידע נמוכה קצת יותר אך בעלי רצון ופוטנציאל להצליח בלימודי 5 יח"ל יוכלו להשתתף במכינה. כמובן שכדי לגרום לתלמידים בני 15 ללמוד בחופש הגדול, נדרשת פעולת שיווק והסברה של חשיבות הלימוד, לא רק מול התלמידים, אלא גם מול ההורים.
הצעה אחרונה - לצורך פעולת השיווק וההסברה, כמו גם לצורך הלימוד במכינה עצמה, ניתן להיעזר בסטודנטים להנדסה ומדעים מדויקים שיהוו מודל לתלמידים. מומלץ גם לאפשר לימוד מתוקשב על מנת להגיע לכמה שיותר תלמידים, בשפה ובדרך שלהם, בדומה לשיטה בה פועלים כיום פרויקט נחשון והתיכון הוירטואלי, שניהם תוכניות של המרכז לטכנולוגיה חינוכית.